ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی بسیار پررنگ و هدفمند طرح شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، عصر روز چهارشنبه 17 خردادماه 96، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در سلسله نشست‌های عصر تربیت با موضوع « بررسی آثار تربیتی سند 2030» در سالن اجتماعات شهید رجایی با محکوم کردن اقدامات تروریستی گروهک های معاند نظام در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام خمینی«ره»، اظهارکرد: در چنین شرایطی وحدت ملی بین گروه‌های مختلف جامعه می تواند، دشمنان نظام را مایوس‌تر از گذشته کند.

وی با اشاره به دیدار معلمان با مقام معظم رهبری در تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال جاری تصریح کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب برای همه بخش‌های جامعه، فصل الخطاب است و آموزش و پرورش با برپایی این نوع همایش ها، قصد دارد موضوع سند2030 را در فضایی علمی و کارشناسی مورد نقد قرار دهد و این بهترین شیوه برای حل این موضوع در جامعه است.

محمدیان اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش، سیاست‌های کلان نظام را از رهبری می‌گیرد و همواره تلاش می‌کند تا با اجرای سند تحول بنیادین، اقدامات خود را ساماندهی کند.

وی در پاسخ به برخی شبهات با بهانه کردن سند2030، خاطرنشان کرد: برخی عنوان کردند که کتاب «لک لکی درکارنیست» در راستای اجرای آموزش مسائل جنسی به کودکان است؛ در صورتی که این کتاب وجود خارجی ندارد و در هیچ جایی به صورت رسمی و مجوزدار چاپ نشده است که در مدارس تدریس شود.

محمدیان ادامه داد: با بررسی بیشتر بر روی این موضوع به این نتیجه رسیدیم که منبع اصلی این محتوا که در فضای مجازی منتشر یافته، ترجمه بخش‌هایی از کتاب های خارجی و بدون مجوز توسط تعدادی دانشجو و انتشارآن در فضای مجازی بوده است که متاسفانه برخی این مطلب را شایع کردند که این کتاب آموزشی است و در مدارس ابتدایی تدریس می‌شود که این امر ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: عنوان «لک لک» برگرفته از برنامه‌ای در صداوسیمای ایران است که در آن مجری برنامه در قالب پاسخ به سوالات کودکان، مواردی را بیان می‌کند که به دلیل تشابه با عنوان آن کتاب، این مطلب را هم به آموزش و پرورش ارتباط می‌دهند که نادرست می باشد.

وی با بیان این که در برخی موارد، افراد صاحب نام هم دچار این اشتباه شده‌اند، اظهارکرد: اگر مطلبی در یک کتاب کمک آموزشی منتشر می شود که با محتوای کتاب‌های درسی مغایرت دارد، باید علت را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید که به آنها مجوز انتشار می‌دهد نه وزارت آموزش و پرورش که در بسیاری از موارد خود نیز شاکی می باشد.

محمدیان حذف زندگی‌نامه برخی شهدا از کتاب‌های درسی را نادرست خواند و گفت: اصل ماجرا این بوده است که در طراحی مطالب کتاب‌های درسی سعی کردیم که زندگی‌نامه شهید حسین فهمیده در کنار رشادت‌های حضرت قاسم و پس از زندگی امام حسین (علیه السلام) قرارگیرد تا دانش آموزان به جای این که زندگی نامه هر کدام از شهیدان را درسال های مختلف و به دور از بررسی ابعاد مختلف شخصیتی آنها مطالعه کنند، در یک پایه تحصیلی و در قالب دو درس هدیه‌های آسمانی و مطالعات اجتماعی آموزش ببینند .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تلاقی زمانی تدریس درس‌حضرت قاسم (علیه السلام) و شهید فهمیده با نوروز «فرهنگ ملی» و صله رحم «سنت اسلامی» درکنار موضوع سفر راهیان نور و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این ایام و بازدید اماکن ملی و مذهبی، می تواند سبک زندگی ایرانی اسلامی را در بین دانش آموزان ترویج دهد.

وی تصریح کرد: مباحث این درس به گونه‌ای ساماندهی شده است تا دانش آموزان در کنار اهمیت دادن به موضوع نوروز، به زیارت مزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا در این ایام ترغیب شوند و این نشان می‌دهد که در این دولت، نه تنها ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمرنگ نشده بلکه با یک برنامه ‌یزی مشخص ادامه دارد و اگر منتقدین قدری انصاف داشته باشند، قطعاً کار آموزش و پرورش را تایید خواهند کرد.

وی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر زندگی‌نامه شهدای قبلی در کتاب‌های درسی، زندگی نامه شهیدان؛ همت، باکری، زین الدین، خرازی و شهدای هسته‌ای هم اضافه شده تا دانش آموزان با ابعاد شخصیتی شهدای انقلاب، دفاع مقدس و هسته‌ای آشنا شوند، آن ها را با هم مقایسه کنند و فرا بگیرند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این که در حواشی مباحث مربوط به سند2030 نباید به آموزش و پرورش اتهام جانبداری سیاسی بزنیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش یک دستگاه ملی است که می تواند ضمن تقویت هویت ایرانی، امنیت ملی کشور را نیز ارتقادهد.

محمدیان، اجرای سند تحول را برنامه اصلی و اساسی آموزش وپرورش عنوان کرد وافزود: «تحریم» ، «تضعیف» و «تحمیل» سه آسیبی است که می‌تواند به اجرای سند تحول لطمه بزند. به طور مثال می‌توان به نام‌گذاری مدارس در دولت قبل با عنوان‌های «مدرسه قرآنی» و «مدرسه ورزش» اشاره کرد که براساس سند تحول باید همه مدارس قرآنی و با نشاط باشند وگرنه با تغییر عنوان،تحولی در مدارس ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان این که در سند2030، 17 هدف تعریف شده که یک هدف آن «آموزش» است، گفت: مخاطب اصلی هرکدام از این هدف ها درکشور ما یک دستگاه یا نهاد خاص است که به حاشیه رفته اند و فقط وزارت آموزش و پرورش آماج حملات قرار گرفته است در صورتی که این انتقادات به دستگاه ها و نهادهای دیگر نیز وارد است.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
شنبه, 20 خرداد, 1396

نظرات

شهادت میراث تمام ناشدنی ما برای دفاع از کیان اسلام و ایران است ،هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم الله

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.