پژوهش از کالای تزئینی به محصول عملیاتی تبدیل شود

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان روز سه شنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش آموزش و پرورش استان سمنان در سالن شهید مطهری این شهر، افزود: مجموعه ای از پژوهش ها فقط در قفسه های کتابخانه است و باید از آنها به درستی بهره برد.
وی با بیان این که تحقق استفاده عملیاتی از پژوهش ها در گرو فرهنگ سازی است، ادامه داد: فرهنگ سازی در زمینه گسترش پژوهش و مطالعه باید از دوران کودکی و در مدارس انجام شود.
معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: فرهنگ سازی در زمینه مطالعه و پژوهش باید در کلاس درس اتفاق بیفتد و معلم ها در این راه وظیفه مهمی برعهده دارند.
حجت الاسلام محمدیان گفت: امروز به علت سیطره مدرک محوری بر جامعه، بسیاری از افراد بدون مطالعه و تحقیق و یا با آمارسازی صحبت می کنند.
وی ادامه داد: هر فردی که حرف می زند باید معرفت در آن حوزه داشته باشد، اما امروزه بسیاری از اظهارنظرها مبتنی بر علم نیست و بسیاری از افراد در مباحث سیاسی، حل مشکلات اقتصادی، طرح های عمرانی و تالیف کتاب های درسی، بدون واقف بودن بر آن موضوع به بیان نظرات خود می پردازند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان از سنین پایه یاد بگیرند که تمام حرف های آن ها باید بر مبنای علم و مطالعه باشد و نیاز است بدانند آنچه می گویند و می نویسند باید مستند باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تحقق این امر مهم، کتاب های درسی بر پایه پاسخ به «چیست، چرا و چگونه»، تدوین شده و امید است با کمک معلم ها این شعار تبدیل به شعور شود، زیرا هدف آموزش و پرورش تنها حفظ درس توسط دانش آموزان نیست، این سازمان به دنبال افزایش اطلاعات دانش آموزان، ایجاد خلاقیت برای آن ها است.
وی یادآور شد: بر این مبنا در پایه ششم دانش آموزان درس تفکر و پژوهش می خوانند تا بدانند نباید هر شایعه ای را باور کنند و پژوهش و تحقیق درست را فرا بگیرند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخاطب اصلی پژوهش و تحقیق انسان است و انسان دارای اختیار است و ویژگی اصلی تعلیم و تربیت این است که با موجودی سیال سر و کار دارد.
حجت الاسلام محمدیان افزود: بسیاری از انسان ها در مسیر طولانی زندگی برای خود معلم و مرشدی برمی گزینند، اما در راه دچار لغزش و از مسیر اصلی دور می شوند.
وی ادامه داد: برخی دیگر از ابتدا راه کج را برمی گزینند، اما در میان راه با انسانی آشنا می شوند و آن فرد راه درست را به آنان نشان می دهد که برای هر 2 این موارد شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد.
وی گفت: انسان در حوزه های مختلفی استعداد دارد که باید هر یک از استعدادهای او شکوفا شود و نیاز است انسان در راه درست به سمت مسیر شکوفایی استعدادهای خود حرکت کند و حمایت شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آموزان باید توسعه متعادل و متوازن برای ورود به رشته ها را داشته باشند و نباید همه آن ها به سمت شاخه های نظری بروند و باید هر کس با توجه به استعداد خود، راه درست و رشته درست را انتخاب کند.
وی با بیان اینکه از هر 36 دانش آموز یک نفر می تواند به رشته های پزشکی ورود پیدا کند، ادامه داد: امکان ایجاد اشتغال در شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش بیشتر از شاخه های نظری است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم ها و مشاوران با انجام تحقیق و پژوهش در این زمینه می توانند بسیار موثر واقع شوند و نشان دهند که شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش آینده بهتری نسبت به دیگر شاخه ها دارد و برای این امر، پژوهشگران می توانند به نیازهای منطقه و کشور بر اساس آمایش سرزمین توجه کنند.
در این آیین، از 23 معلم پژوهنده برتر استان سمنان، پژوهشگران برتر دانش آموز و دانشجو معلم های برتر با حضور حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا خباز استاندار سمنان، محمدرضا جهان مدیرکل آموزش و پرورش استان و حجت الاسلام محمدباقر عبدوس امام جمعه موقت سمنان تجلیل شد.
بیستم تا بیست و ششم آذر هفته ملی پژوهش نام گذاری شده است.
استان سمنان حدود 120 هزار دانش آموز دارد.
تاریخ خبر: 
سه شنبه, 30 آذر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.