تربیت مدیران آینده با دانش مدیریتی مبتنی بر نظریه‌های اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری محی‌الدین بهرام‌محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز برگزار شد؛ وی با اشاره به ماهیت نهضت سواد آموزی، اظهار کرد: هفتم‌ دی‌ماه روز نهضت سوادآموزی است و سوادآموزی یکی از میراث‌های گرانقدر امام خمینی(ره) و تصمیمات استراتژیک در عرصه فرهنگ و آموزش بود. نهضت سوادآموزی در این سی و چند سال با افت و خیزهایی همراه بوده است تا کمر بی‌سوادی شکسته شود و نضهت سوادآموزی در بسیاری از جاها حق حیات برگردن ما دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار منتشره در سال 55، 46 درصد زنان و 54 درصد مردان باسواد بودند در حالی که امروزه ضریب باسوادی بالای 92 درصد رسیده است و این آمار افتخاری برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش باید اهتمام ورزد تا هیچ دانش‌آموزی از آموزش دور نماند و عدالت آموزشی حاکم باشد تا به توسعه فرهنگی عمومی و اسلامی در آموزش دست یابیم.

سوادآموزی نباید تبدیل به سازمان می‌شد
وی بیان کرد: متأسفانه امروزه شاهد اشتباهاتی در موضوع سوادآموزی هستیم یعنی نهضت را تبدیل به سازمان کردیم درحالی که نهضت باید در همان تعریف نهضت باقی می‌ماند و گروه‌های بسیجی و فعال در آن فعالیت می‌کردند. ما نهضت سوادآموزی را تبدیل به سازمان کرده و نظام کارمندی را بر آن تحمیل کردیم و با برنامه‌های سنگین شاهد رکود شدیم.

حجت‌السلام بهرام‌محمدیان اظهار کرد: برای ترویج سوادآموزی باید به تعریف جدیدی دست یابیم و به صورت مردم‌ نهاد آن را ادامه دهیم.

وی با اشاره به مناسبت هفتم دی ماه برابر با ماجرای کشف حجاب توسط رضاخان یادآور شد: این روز در تاریخ کشورمان قابل اهمیت است. در نگاه‌مان بی‌حجابی مقدمه‌‌ای برای آزادی نیست بلکه بستری برای فراهم‌شدن نفوذ فرهنگ بیگانه در کشور است. امروزه معتقدیم زنان نقش اساسی در تولید فرهنگ و سیاست جامعه دارند. ما در آموزش و پرورش نیازمند این هستیم که به تربیت آموزش دختران بهای بیشتری دهیم چراکه تربیت یک دختر برابر با تربیت یک خانواده و یک نسل است درحالی که تربیت یک پسر برابر با مرد است. متأسفانه دختران کانون توجه هجمه فرهنگی بیگانگان قرار گرفته‌اند به همین دلیل لازم است که بیش از این به تربیت دختران توجه کنیم.

9 دی؛ ابزاری برای سنجش است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حماسه 9 دی اظهار کرد: 9 دی ماه دیگر تکرارکردن این موضوع مبنی بر اینکه حماسه‌ای خلق کردیم، کفایت نمی‌کند بلکه این حماسه آثار خوبی در جامعه و فرهنگ سیاسی ما به همراه داشته است و 9 دی ابزاری برای سنجش است، برای کسانی که نسبت به شعارهایی که می‌دهند تا چه اندازه وفادارند.

وی ادامه داد: 9 دی ماه سنجش بصیرت آحادی سیاسیون و فعالان سیاست است. نمی‌توان صحبت از ولایت و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و آرمان شهدا وفادار کرد اما نسبت به حماسه 9 دی بی‌توجه بود.

حجت‌الاسلام بهرام‌محمدیان اظهار کرد: مقابله با 9 دی مقابله با حرکت فتنه‌انگیز و جریان‌های انحرافی است. 9 دی‌ماه دست زدن به مختصات انقلاب و رفع شبهه از متشابهات آن است. 9 دی‌ به ما یاد تا از مستحکمات به متشابهات حرکت کنیم. این فرهنگ 9 دی را باید توسعه دهیم و تنها خاطره‌گویی چند سال پیش کافی نیست. ما باید پیام 9 دی که تفسیر متشابهات در پرتو مستحکمات آن است، نسبت به جامعه تسری دهیم و تفسیر کنیم.

وی افزود: مدیر با بصیرت حتما از مراکز فرهنگی با بصیرت خارج می‌شود اما امروز نیازمند دانش و بینش هستیم. دانش و بینش ایجاد فرهنگ می‌کند. مدیران آینده هم باید با دانش مدیریت که مبتنی بر نظریه‌های اسلامی است، تربیت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در آثار تولیدی با مجلات رشد به مسائل مربوط به 9 دی پرداخته‌ایم اما اصل مسئله که انقلاب اسلامی و ولایت فقیه است در کتاب‌های درسی لحاظ شده است. نسبت به تحکیم هویت انقلابی و اسلامی برای دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داریم.

وی با اشاره به دوره تکامل مسیر برنامه‌ریزی درسی اظهار کرد: هم‌اکنون در دوره تکامل مسیر برنامه‌ریزی با توجه به برنامه‌ریزی ملی و نقشه جامع محتوایی و ارزشی هستیم. ما باید کتاب‌های تولید شده را اعتباربخشی کنیم.

حجت‌الاسلام بهرام‌محمدیان اظهار کرد: تدوین کتاب‌های درسی فرآیندی طولانی است و نمی‌تواند محصول یک نفر باشد. باید برای دانش‌آموزان کارنامه استعدادسنجی، علاقه‌سنجی و توانایی درنظر گرفته شود تا بر اساس آن دانش‌آموزان را به سوی رشته‌های موردنظر هدایت کنیم. پیش‌بینی‌مان این است که در شاخه‌های تحصیلی محدودیت‌هایی ایجاد کنیم یعنی رشته‌های ریاضی‌فیزیک و علوم تجربی را با یکدیگر و رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانی را با یکدیگر ادغام کنیم. همچنین پیش‌بینی دیگر آن است که انتخاب رشته‌ها از پایه دهم و یا اول عمومی باشد. این امر نیازمند مطالعات بسیاری است. به هرحال دوره متوسطه تابع سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی است و در کشورهایی همچون ترکیه و استرالیا این مقطع بازنگری می‌شود.

باید آمایش سرزمینی را انجام دهیم

وی یادآور شد: 45 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های نظری سوق یافته‌اند. ما باید آمایش سرزمینی را انجام دهیم و نیازها را شناسایی کنیم. یکی از نیازهای کشور امکانات آموزشی، علاقه و استعداد است. البته در سال تحصیلی 95 و 96 تصمیم نهایی اجرایی خواهد شد.

آموزش و پرورش نهاد مصرفی نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در نگاه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران نظام جمهوری اسلامی علی‌رغم تأثیراتی که نسبت به اهمیت جایگاه آن می‌شود، به عنوان نهاد مصرفی تلقی می‌شود درحالی که آموزش و پرورش نهاد سرمایه‌ای است که تولید سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌کند.

وی افزود: آموزش و پرورش دستگاه نظام‌ساز، ملت‌ساز است و اگر سیاست‌گذاران به این جایگاه واقف نباشند یا واقف باشند و متمرکز نباشند، آینده کشور آسیب می‌بیند.

حجت‌الاسلام بهرام‌محمدیان اظهار کرد: ما در اصناف دیگر سازمان نظام صنفی را شاهد هستیم اما در جایگاه معلمان چنین نظامی را شاهد نیستیم و باید نسبت به این امر توجه کنیم.

وی بیان کرد: دولت باید به آموزش و پرورش دقیق دقت کند و از نگاه گذری بپرهیزد. آموزش و پرورش با سیاست‌های مقطعی آسیب می‌بیند. مدیریت آموزش و پرورش باید ترمیم شود. مشکل آموزش و پرورش لاینحل نیست و می‌توان برای حل آن راهکار پیدا کرد. ما باید دست به نقطه مشکل بگذاریم نه آنکه حاشیه‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: درمان درد آموزش و پرورش سازمان و مدیریت است و درمان آن پرداختن به سازمان و مدیریت است.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 7 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.