سازمانی کردن نهضت سوادآموزی اشتباه بود/ ۹ دی سنجه بصیرتی سیاسیون و فعالان سیاسی است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با تبریک سال جدید میلادی به هموطنان مسیحی اظهار داشت: عیسی مسیح و همه انبیاء آسمانی پیامبران ما هستند و انبیاء یک حقیقت واحدند که پیامشان یک پیام واحد جهانی است و ما منتظریم که حضرت مسیح با حضرت حجت(عج) رجعت کنند و دنیای امروز برای زیستن آزاد و آبادتر فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به هفتم دی‌ماه روز نهضت سوادآموزی اشاره داشت و تصریح کرد: من تعلق خاطری به نهضت سوادآموزی دارم، چرا که 10 سال اول خدمتم را در نهضت سوادآموزی سپری کردم.

وی گفت: یکی از میراث‌های گرانقدر امام(ره) و تصمیمات استراتژیک ایشان در حیطه فرهنگ و آموزش، فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی بود که علی‌رغم افت‌وخیزها، این نهضت توانست کمر بیسوادی را بشکند و عرصه آموزش همگانی را فراهم کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طبق سرشماری سال 55، 46 درصد زنان و 54 درصد مردان باسواد بودند، اما امروزه ضریب باسوادی به بالای 92 رسیده که با کلاس‌های لازم‌التعلیم به 98 رسیده است؛ البته باید آموزش و پرورش اهتمام کند که هیچ کودک لازم‌التعلیمی از تحصیل بازنماند.

وی با بیان این مطلب که نهضت سوادآموزی هم در توسعه فرهنگ عمومی و هم توسعه فرهنگ اسلامی نقش داشته است، افزود: نهضت سوادآموزی در آموزش سواد نقش مهمی داشته است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان به اشتباه موجود در نهضت سوادآموزی براساس تجربه‌های خود اشاره و تصریح کرد: علی‌رغم آنکه امام خمینی(ره)، سوادآموزی را به عنوان نهضت سوادآموزی مطرح کردند، نهضت سوادآموزی به سازمان تبدیل شد و این سازمانی کردن نهضت سوادآموزی اشتباه بود، چرا که باید به همان صورت نهضت، بسیجی و فعال عمل می‌کردیم.

وی گفت: ما با سازمانی کردن نهضت سوادآموزی، نظام کارمندی را بر آن تحمیل کردیم که هم دستگاه را سنگین کرد و هم برنامه‌ها را دچار رکود کرد و اگر امروز بخواهیم سوادآموزی را ترویج دهیم باید تعریف جدیدی داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به مصادف بودن این هفته با ماجرای کشف حجاب رضاخانی در تاریخ کشور اشاره کرد و افزود: امروز یکی از مظاهر نفوذ فرهنگ بیگانه از این مجرایی است که مقدمه‌اش در دولت رضاخان فراهم شد؛ در نگاه ما بی‌حجابی مقدمه‌ای برای آزادی و استیفای زنان نبود بلکه بستر نفوذ بیگانه را فراهم می‌کرد و امروز ما معتقدیم زنان نقش اساسی در فرهنگ، سیاست و تولید دارند و به همین جهت ما نیازمند آن هستیم که به آموزش و تربیت دختران بیشتر بها بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: آموزش و باسواد شدن یک دختر مساوی با آموزش و تربیت یک خانواده و شاید مساوی با یک نسل باشد، اما آموزش و تربیت یک مرد مساوی با آموزش و تربیت یک مرد است و برای همین است که امروز دختران ما در کانون توجه هجمه بیگانگان قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود به حماسه 9 دی پرداخت و گفت: 9 دی‌ در تاریخ سیاسی ما به عنوان بصیرت و حماسه ملی معروف است و تکرار کردن آنکه یک حماسه ایجاد شده، دیگر کفایت نمی‌کند، بلکه باید 9 دی را یک وسیله و سنجش بدانیم برای سنجش افراد که چقدر نسبت به شعارهایی که می‌دهند، وفادارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: 9 دی سنجه بصیرتی آحاد سیاسیون و فعالان سیاسی است که چگونه رهبری اردوگاه سیاسی کشور را پاس می‌دارند، چرا که نمی‌توان صحبت از ولایت، وفاداری به نظام و وفاداری به شهدا داشت و نسبت به حماسه 9 دی بی‌تفاوت بود.

وی گفت: ما باید مواظبت کنیم که با بصیرت، جامعه و آحاد مردم رفتار فکری‌شان از آبشخور اصلی انقلاب منحرف نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان این مطلب که فتنه‌گران برای اینکه فتنه ایجاد کنند همیشه به متشابهات متوسل می‌شوند، بیان داشت: 9 دی یعنی رفع شبهه از متشابهات، چرا که ما آیات محکمی داریم، آیاتی محکمی چون انقلاب، امام(ره)، رهبری، استقلال، آزادی و... و 9 دی یعنی از محکمات به متشابهات پناه نبردن.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: بازگویی و خاطره‌گویی چند سال قبل کافی است و ما باید پیام 9 دی را که تفسیر متشابهات در پرتوی محکمات است در عینیت جامعه تفسیر و تسری بدهیم.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 7 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.