مفاهیم کتاب‌های درسی با ابزار جدید به دانش‌آموزان منتقل شوند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران در سینما فلسطین با حضور جمعی از فرهیختگان و معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در این آیین با بیان این‌که سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران 28 اسفند ماه سال 1391 نهایی شد، اظهار کرد: این سند با تغییر و تعیین نقشه راه محتوای کتاب‌های درسی، زمینه تفکر و نوآوری دانش‌آموزان را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: امروز بار دیگر تلاش‌ها و کوشش‌های صاحب‌نظران، پژوهشگران، مسوولان و همه دست‌اندرکاران حوزه آموزش و پرورش منجر به تدوین و رونمایی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران شد که از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی را یک اتوبان برای حرکت به سمت جلو برشمرد و عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش در این اتوبان باید خط مشی‌ها را تعیین و از ورود محتواهای نادرست پیشگیری کند.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سخنران دیگر این مراسم بود. وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کتاب‌های درسی به شکل گروهی تالیف ‌شدند، پیش از آن این کتاب‌ها به صورت فردی به نگارش درمی‌آمدند اما از این پس قرار است بر اساس مفاد این سند علاوه بر توانایی‌های فردی، تصمیم و استعدادهای گروهی، کتاب‌های جدید طبق برنامه تولید و تالیف شوند.

محمدیان تربیت دانش‌آموزان با رویکرد شکوفایی فطرت بر مبنای عناصر «تفکر»، «ایمان»، «علم»، «عمل» و «اخلاق» را که بتوانند مراتبی از حیات طیبه را کسب کنند از تاکیدات سند برنامه درسی ملی دانست و گفت: بر این مبنا کارشناسان و مربیان آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای کتاب‌های درسی را تالیف و دستورالعمل‌های آموزشی را پیاده‌سازی کنند که دانش‌آموزان فارغ از جنسیت، موقعیت مکانی، طبقه اجتماعی و مقطع تحصیلی به مهارت‌ها و شایستگی‌های پایه بر اساس عدالت دست‌یابند.

وی افزود: بر اساس این سند درون‌مایه کتاب‌های درسی و سایر فعالیت‌های آموزشی باید در 11 حوزه تحقق یابند. «تفکر و حکمت»، «قرآن و معارف اسلامی»، «میراث مشترک فرهنگی و زبان پارسی»، «علوم انسانی و مطالعات اجتماعی»، «ریاضیات»، «علوم تجربی»، «بهداشت و سلامت بدن»، «فرهنگ و هنر»، «کار و فناوری»، «آداب و مهارت زندگی و خانواده» و «یادگیری زبان‌های خارجی» 11 حوزه اصلی را تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها جدید و برخی دیگر پیش از این هم در حوزه کتاب‌های آموزشی و مواد پرورشی جای داشتند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تنوع محیط‌های یادگیری و محدود نبودن آموزش در چهار دیواری کلاس درس را از ویژگی‌های سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: بر این اساس مدرسه باید بتواند با محیط‌های آموزشی و فرهنگی محلی و منطقه‌ای تعامل برقرار کند، مکان‌هایی نظیر کتابخانه‌ها، مساجد، موزه‌ها، شهرداری و سایر نهادهای اجتماعی که راهکارهای عملی آن در این سند قید شده است، از جمله این مکان‌ها به شمار می‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان، از سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی کرد. همچنین در پایان از هجده نفر دست‌اندرکار فعال و اصلی تدوین سند برنامه درسی ملی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

تاریخ خبر: 
شنبه, 31 فروردين, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.