۲۲ ساعت آموزش هفتگی زبان فارسی در مقاطع مختلف تحصیلی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان با اشاره به راهنمای عمل تهیه شده برای آموزش زبان فارسی اظهار داشت: مهمترین ابزار ارتباطی انسان زبان است که زمینه تفاهم و درک متقابل را فراهم می‌سازد. به همین دلیل در راهنمای عمل نوشته شده، آموزش زبان فارسی در دوره ابتدایی هفته‌ای 11 ساعت، دوره اول متوسطه هفته ای 7 ساعت و دوره دوم متوسطه هفته‌ای 4 ساعت پیش بینی شده است تا زمینه رشد مهارت‌های اساسی خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب درک کردن و خوب سخن گفتن را فراهم سازد.

وی بستر آموزش و رشد سایر علوم را نیز زبان فارسی قلمداد کرد و افزود: البته زبان نیز مانند هرموجود دیگری با گذشت زمان و به موازات پیشرفت های علم و فناوری دچار دگرگونی می شود. بعضی لغات کاربرد خود را از دست داده و برخی نیز به خزانه لغات دانش آموزان اضافه می‌شود. به عنوان مثال دفاع مقدس برای خود ادبیاتی دارد که وارد کتاب‌های درسی شده وبا تولد رایانه تعداد زیادی واژه‌های مرتبط به آن نیز وارد شد که به کمک فرهنگستان زبان و ادب فارسی و صاحب نظران متخصص معادل سازی و وارد کتاب‌های درسی می‌شود.

محمدیان با تاکید بر حفظ گویش‌های اقوام مختلف ایرانی به عنوان گنجینه ومیراثی گرانسنگ و ارزشمند، زبان فارسی را سرمایه مشترک همه ایرانیان توصیف کرد که می تواند به عنوان وسیله تفاهم ودرک متقابل و عامل وحدت جامعه نقش آفرینی کند.

وی حسن سلیقه در واژه گزینی‌های معادل را عامل استقبال جامعه از آن دانست و تصریح کرد: هر وسیله ای که وارد بازار می شود ادبیات و واژگان خاص خود را نیز همراه دارد که با استفاده از غنای فرهنگی زبان فارسی برای آن معادل سازی و از طریق کتب درسی وارد مدرسه می شود که گاه تاخیر در معادل سازی و یا عدم انتخاب واژه مناسب سبب عدم استقبال جامعه می شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تعاملات زبانی آن را عامل پویایی، پیشرفت و حیات زبان دانست و اضافه کرد: ترجمه های نارسا، التقاط و تهاجم زبانی جزء مواردی است که اصالت زبان را مخدوش می‌کند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 13 مرداد, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.