زبان و ادبیات فارسی رمز هویت ماست

دکتر محمدیان: زبان و ادبیات فارسی، رمز هویت ملی ما و سبب پیوستگی و وحدت همۀ اقوام ایرانی است. ادبیات فارسی گنجینه گران‌سنگ و ارجمندی است که گذشته ما را به حال و آینده پیوند می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان افزود: بنیاد اساسی آموزش زبان و ادبیات فارسی مدرسه است و دانش‌آموزان با آموزش‌های مدرسه‌ای زبان و ادبیات فارسی با پیکرۀ نظام‌مند و عناصر سازه‌ای زبان به‌گونه ای ارزشمند و علمی آشنا می‌شوند و توانایی خلق و نگارش متن‌های متنوع فارسی را به‌دست می‌آورند.

دکتر محمدیان تأکید کرد: با توجه به اینکه اساس ارتباط انسان با دیگران زبان است، آموزش زبان بستر مناسبی برای پرورش مهارت‌ها و ارزش‌های اخلاقی دانش‌آموزان در چهارچوب‌های متنوع زبان و ادبیات به‌صورت شفاهی و نوشتاری فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به رویکرد جدید آموزش زبان اظهار کرد: زبان بستری برای تفکر است. پرورش مهارت‌های زبانی زمینۀ مهارت‌های اجتماعی، شخصی، ذهنی، ارتباطی، فرهنگی و مطالعه و پژوهش و حتی ارزش‌های اخلاقی کمک می‌کند.

دکتر محمدیان با یادآوری توسعه رشد فناوری و کاربرد واژگان جدید در این عرصه، تولید واژگان جدید در عرصۀ دانش را یک ضرورت جدّی برای سلامت و ارتقاء و بالندگی زبان فارسی دانست و وظیفۀ آموزش و پرورش را در اشاعۀ واژگان جدید و برابر نهاده‌های واژه‌های خارجی و بیگانه یادآور شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده توسط فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، بر توسعه فعالیت‌های آن و شتاب در آفرینش واژه‌های جدید فارسی به‌ویژه در حوزه علوم پایه و مهارتی و فناوری تأکید کرد.

دکتر محمدیان افزود: آموزش و پرورش رعایت مصوبات فرهنگستان در رسم‌الخط فارسی و همچنین اشاعۀ واژه‌های مصوب را وظیفۀ خود می‌داند و همکاری متقابل با فرهنگستان را برای پاسخگویی به نیازهای علمی ضروری می‌شمارد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
جمعه, 30 مرداد, 1394

نظرات

سلام علیکم بهتر است نسبت به مشکلات زبان آموزی در مناطق عشائری و دو زبانه توجه ویژه شود. با تشکر

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.