خرافه زدایی از فرهنگ اسلامی ایرانی در کتاب های درسی گنجانده می شود

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با اهمیت برشمردن بحث فرهنگ اقتصادی و عمومی گفت: در چارچوب سند تحول و برنامه درسی ملی معتقدیم فرهنگ اسلامی و ایرانی باید در کتاب های درسی توسعه پیدا کند و پیرایش‌هایی را درباره خرافه زدایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در رابطه با عقلانیت و عقل گرایی صحبت کنیم.

وی افزود: در حوزه ادبیات و زیبایی شناسی در فرهنگ ایرانی و اسلامی که منجر به تقویت هویت ملی، اسلامی و انقلابی باشد باید توجه داشته باشیم و مدل‌های فرهنگی خود را ارتقاء بخشیم به ارزش‌های اخلاقی در قالب فعالیت‌های فرهنگی حساس باشیم.

وی اظهار کرد: کتاب‌های درسی کم و بیش به این موارد پرداخته است ولی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای اینکه نتیجه این فعالیت‌ها را به صورت خروجی مشخص مشاهده کنیم و قابل تشخیص باشد برنامه‌ریزی‌های مجددی را داریم.

حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: از جمله نکات فرهنگی که ضرورت دارد به آن بپردازیم پاسداری از زبان و ادبیات فارسی است و نسبت به تقویت زبان فارسی یعنی درست نویسی، صحیح خوانی، برگردان‌های واژگان معادل نسبت به واژگان وارداتی به زبان فارسی اقدام می‌کنیم تا ظرفیت زبان فارسی توسعه پیدا کند .

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه ادامه داد: نسبت به معارف مدنی، اسلامی، دینی در کتاب‌های درسی توجه ویژه شده است و سال به سال که کتاب‌های درسی تغییر پیدا می‌کند و تجدید تالیف داریم و این سیاست‌ها را به صورت مداوم پیگیر هستیم.

وی با اشاره به بحث خرافه زدایی گفت: برخی از رفتارهای غیر عقلانی در فرهنگ ما رسوب کرده است که این موارد پایگاه و خواستگاه ملی و دینی ندارند این موارد به صورت خرده فرهنگ‌ها یا مشابهت گزینی از فرهنگ‌های بیگانه ساخته شده است.

حجت الاسلام محمدیان افزود: در برخی مواقع به جهت شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی این خرافه‌ها بیشتر می‌شود مااند دعا نویسی، فالگیری یا نحس دانستن عدد 13 یا اعتقاد داشتن به اثرات درمانی یک سنگ که باید نوع تربیتی اتفاق بیفتد که هر رفتاری که از ما سر می‌زند مبنای عقلانی داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: فعالیت فرهنگی باید ذهن را اقناع کند، دل را آرامش بخشیده و عمل را تصحیح کند نوع آموزه‌های ما در کتاب‌های درسی اقناع فکری و ذهنی، آرامش قلبی و تصحیح رفتار عملی است که این مجموعه در 5 حوزه ارتباطی تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق می‌گنجد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 19 فروردين, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.