معاون وزیر خبرداد: آمادگی میزبانی سازمان پژوهش برای سومین کنگره بین‌المللی علوم زمین

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، صبح امروز در مراسم افتتاحیه دومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین که در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دخت گرامی پیامبر اعظم حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها اظهار کرد: کتاب های درسی که برای 13 میلیون دانش آموز نوشته می شود به چند دلیل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. زیرا اولا در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران هدف غایی آموزش و پرورش دستیابی به مراتبی از حیات طیبه با رویکرد شکوفایی فطرت در نظر گرفته شده است که 5 عنصرِ نفس، ایمان، علم، عمل و اخلاق در رابطه با 4 عرصه رابطه با خود، رابطه با خلق، رابطه با خلقت(جهان هستی) و رابطه با خالق به عنوان علت فاعلی همه پدیده ها تاکید شده که در 11 حوزه یادگیری تبلور می یابد.

وی با بیان این مطلب که در قرآن کریم نزدیک به 360 بار واژه زمین (با تعابیر مختلف) بکار رفته و تقریبا همین مقدار از آسمان به عنوان آیات الهی یاد شده، اضافه کرد: مطالعه در آیات طبیعی همانند مطالعه در کتاب آسمانی توصیف شده است. زیرا آیات طبیعی، آیات فعلی است که آیات قولی قرآن را برای ایجاد ارتباط با جهان هستی تفسیر می کند.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اضافه کرد: شناخت زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا از دل آن علوم مختلفی چون فیزیک، شیمی، زیست، روابط بین انسان ها و... پدید می آید.

وی در فراز دیگری از سخنان خود به چگونگی معرفی زمین به دانش آموزان پرداخت و افزود: در دوره ابتدایی و متوسطه اول موضوع آشنایی با زمین و مواهب آن به صورت تلفیقی با سایر دروس مورد توجه قرار گرفته است ولی در دوره متوسطه دروسی به نام زمین شناسی و زیست شناسی وجود دارد که در آن بطور مفصل این گونه مباحث اورده شده است تا زمینه ای برای درک بهتر مطالب کتب دانشگاهی باشد.

دکتر محمدیان با بیان این مطلب که در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز مطالب و سرفصل هایی آمده که علاوه بر ایجاد شناخت در دانش آموزان می تواند راهنمای انتخاب شغل و حرفه هنرجویان در آینده باشد.

وی از مجلات رشد نیز به عنوان فرصتی مغتنم برای ارائه اطلاعات تکمیلی به دانش آموزان و معلمان یاد کرد و اضافه نمود این مجلات با تیراژ 40 میلیون در سال می تواند پشتیبان خوبی برای معلمین و دانش آموزان باشد.

دکتر محمدیان در پایان سخنان خود از آمادگی سازمان پژوهش برای میزبانی سومین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین در تالار امیر کبیر مدرسه تاریخی دارالفنون خبرداد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 4 اسفند, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.