مردم باید تفاوت منابع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر را بدانند

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین که صبح امروز در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز به کار کرد در سخنرانی خود به بررسی آموزش علوم زمین و نقش آن در زندگی بشر پرداخت و گفت: راز مهم زندگی امروزی ما این است که چقدر و چگونه سیاره‌مان را بشناسیم و چگونه آن را مدیریت وبهره بردارى کنیم.

دکتر محی الدین محمدیان با بیان این‌که تأثیر فرآیندهای زمین‌شناختی بر زندگی ما انکارناپذیر است، افزود: برای مثال الگوهای آب‌وهوایی بر میزان دسترسی به منابع آب و احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها اثر می‌گذارند، زمین‌لرزه‌ها، فوران‌های آتش‌فشانی، تندبادها و توفان‌ها، و سیل‌ها می‌توانند هزاران نفر را هلاک کنند و میلیاردها تومان خسارت مالی برسانند.

وی با اشاره به این‌که به همان میزان که سامانه‌های زمینی بر ما اثر دارند، ما هم به عنوان افراد، جوامع و ملت‌ها بر سیاره‌ی‌مان تاثیر می‌گذاریم، تصریح کرد: رشد جمعیت و ظهور فناوری‌های نوین موجب شده است‌ نیاز ما به منابع طبیعی بیش‌تر احساس شود که بر همین اساس با استخراج و بهره‌برداری از این منابع زمین را تغییر می‌دهیم و زمین هم به نوبه‌ خود بر ما و نسل‌های بعدی‌مان تاثیرگذار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که علوم زمین ما را قادر می‌سازد ملى و جهانی فکر کنیم، اگرچه محلی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: کسانی که طرز کار سامانه‌های زمین را درک می‌کنند می‌توانند در مورد مسائلی مانند تهیه‌ آب سالم، طراحی و توسعه‌ محیط‌های شهری، امنیت ملی و مواردی مانند بحران تامین آب یا ریزگردها، تغییرات جهانی آب‌و هوا و استفاده و مدیریت منابع طبیعی تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند.

محمدیان افزود: برای زندگی بر روی زمین باید برهمکنش‌های اجزای بسیار زیاد سامانه‌های زمین‌شناختی را بفهمیم که بر همین اساس علوم زمین رهیافتی تلفیقی و بین‌رشته‌ای برای درک سیاره‌ ما است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این‌که در علوم زمین دانش‌های زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات برای حل با مسائل پیچیده به کار گرفته می‌شود، تاکید کرد: علوم زمین پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که برای دانش‌آموزان و نسل جوان به همان اندازه‌ بزرگ‌ترها عملی و حیاتی هستند.

سوالاتی از جمله چرا ایران مستعد زمین‌لرزه است؟ ریزگردها از کجا منشاء می‌گیرند و در موردشان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟ چرا دشت‌های سیلابی محل مناسبی برای ساختن خانه نیست‌؟ سوخت مورد نیاز خودروها‌ی و هواپیماهای‌مان را از کجا تامین کنیم؟ از کجا آب آشامیدنی تهیه کنیم؟ چگونه می‌توانیم محیط زیست‌مان را حفاظت کنیم؟ این نوع مسائل موضوع مناسبی برای یک رویکرد آموزشی پژوهش‌محور هستند که نزدیک‌ترین فرآیند آموزشی به جریان پیشرفت علمی محسوب می‌شود؛ به عنوان پرسش‌هایی بود که از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح شد.

وی در ادامه با بیان این‌که علوم زمین موجب تکوین مهارت‌هایی می‌شود که کمک می‌کنند بتوان مسئله‌پردازهای بهتری انجام بشود، گفت: اساس این مهارت‌ها تجزیه و تحلیل سه‌بعدی و درک روابط زمان و مکان هستند.

محمدیان، اطمینان از وجود ذخیره‌آب شیرین سالم، پی‌جویی و اکتشاف نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ، نقشه‌برداری از اقیانوس‌ها، پایش و هشدار در مورد آب‌وهوای پرخطر، اکتشاف موادی که برای ساختن جاده‌ها و خانه‌های‌مان به آن‌ها نیاز داریم و کودها و مواد دیگری که برای کشت و کار روی زمین‌های‌مان می‌خواهیم را به عنوان برخی از مسائلی که زمین‌پژوهان با استفاده از این مهارت‌ها حل می‌کنند، یاد کرد.

وی از آموزش علوم زمین را موجب مهارت‌های تفکر سنجش‌گرانه عنوان کرد و گفت: زمین‌‌شناسان علوم زمین برای درک فرآیندهایی که بر حال و آینده‌ ما تاثیر می‌گذارند، آن چه در گذشته رخ داده است را مورد کنکاش قرار می‌دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به این‌که علوم‌زمین با ارائه‌ یک چشم‌انداز تاریخی ما را به گذشته‌ها می‌برد و با این کار توانایی‌مان را برای پیش‌بینی حوادث آینده افزایش می‌دهد، تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزان درسی در سطح کلان، از روابط پیچیده‌ ما با سیاره‌مان آگاه باشند، بر اهمیت آموزش علوم زمین در تمامی سطوح ابتدایی، متوسطه‌ اول و دوم و آموزش بزرگسالان و در همه‌ پایه‌ها تاکید خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در سده‌ بیستم علوم زمین و فضا از یک دانش توصیفی، به ورزیدگی در انجام عملیات‌ کمّی، پیچیده، فرآیندمدار، سامانه‌محور و مرتبط با زندگی واقعی، تبدیل شده، خاطرنشان کرد: امروزه برای سیاست‌گذاری‌های کلان، مردم باید تفاوت منابع انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر را بدانند و باید بتوانند دیدگاه‌های سیاست‌مدارها را در مورد منابع طبیعی محدود مانند کانی‌ها، خاک، و آب‌های زیرزمینی درک کنند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: معتقدیم بازنگری آموزش علوم زمین در سطوح دبستان و دبیرستان و بالا بردن آگاهی عموم و جلب علاقه‌مندی بیشتر جوانان به دانش زمین‌شناسی می‌تواند در دست‌یابی به فرهنگ زمین‌شناختی و گرایش هم‌میهنان به مشارکت و بهینه در راستای اهداف متعالی و برچیدن کاستی‌های موجود و بسیار سودمند خواهد بود.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 4 اسفند, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.