سایت رشد به بنیاد رشد تبدیل می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سایت رشد به عنوان یک پرتال قوی و جامع باید پاسخگوی همه نیازهای جامعه دانش‌آموزان و معلمان باشد، گفت: در راستای تحقق این سیاست، سایت رشد در آینده‌ای نزدیک به بنیاد رشد تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه امروز توسعه مشارکت، یک امر بسیار حائز اهمیت است اما نباید منحصر به مشارکت‌های اقتصادی شود، اظهار داشت: در گذشته باور و مبنا بر این بود که از والدین دانش‌آموزان اقتصادمدارانه یا جبران‌مدارانه یعنی یا به لحاظ دریافت کمک‌های اقتصادی یا به لحاظ ارائه گزارش وضعیت تحصیلی نامطلوب فرزندان آنها در مدارس دعوت می‌شد.

وی افزود: این نگاه جایگاه مشارکت را به شدت تنزل می‌دهد بنابراین امروز مشارکت والدین و مردم در امور علمی و آموزشی در مدارس باید فرهنگ‌مدارانه باشد زیرا گاه یک ایده کاربردی بسیار ارزشمندتر از کمک‌ها و مشارکت‌های اقتصادی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس نیز موضوعی است که باید از مشارکت والدین در آن استفاده شود، عنوان کرد: تکنولوژی در جامع و مدارس ما وارد شده اما هنوز فرهنگ و محتوای درستی در این زمینه وجود ندارد و می‌توان از مباحث مشارکتی در این زمینه بهره گرفت.

محمدیان با اشاره به چهار ضعف اساسی در این حوزه بیان کرد: عدم فرهنگ‌سازی مناسب در فضای فناوری، نبود منابع انسانی متخصص و آگاه، پژوهش‌های آینده‌نگر و نامشخص بودن حقوق مالکیت فکری، چهار ضعف اساسی در حوزه تکنولوژی است که این ضعف‌ها هم در بدنه جامعه و هم در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ضعف‌ شدید در زمینه محتوای آموزشی در زمینه هوشمندسازی مدارس یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر هزار و 150 عنوان کتاب درسی داریم که همه این کتاب‌ها نمی‌توانند به لوح‌های فشرده تبدیل شوند زیرا علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی که ایجاد می‌کنند، نمی‌توانند محتوای آموزشی مورد نیاز را تامین کنند زیرا در این صورت ما تنها نحوه آموزش را تغییر داده‌ایم و در عمل اقدامی در زمینه ورود موثر به فضای مجازی انجام نداده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه تبلت دانش‌آموزی نیز به عنوان یک ابزار موثر در این حوزه معرفی شده است، خاطر نشان کرد: تاریخ مصرف این ابزار نیز گذشته و ما اکنون به جای تبلت دانش‌آموزی به دنبال رمزینه‌نگاری و پیاده‌سازی سیستم کدینگ هستیم.

وی با تاکید بر اینکه دانش فناوری نیز باید در کنار محتوا مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: درس مبانی رایانه که پیش از این در سال سوم دبیرستان ارائه می‌شد، امسال به سال ششم و سال آینده به سال پنجم یا چهارم دبستان منتقل خواهد شد.

محمدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه هوشمندسازی مدارس تصریح کرد: جای خالی محتوای آموزشی به شدت در این طرح احساس می‌شود و با وجود اینکه شبکه یا سایت رشد نیز راه‌اندازی شد، به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، این شبکه در عمل نتوانسته همه نیازها را پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: نخستین مشکل در این مسیر این است که همه مدارس ما متصل به این شبکه نیستند و اگر می‌خواهیم عدالت آموزشی برقرار شود، باید همگان ابتدا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی همچنین تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق باشیم، باید حداقل نصف سرمایه‌گذاری که گوگل انجام داده را انجام دهیم تا بتوانیم یک شبکه عظیم در کشور راه‌اندازی کنیم که بتواند همه نیازهای جامعه به ویژه نیاز جامعه دانش‌آموزی را پاسخگو باشد.

محمدیان، یکی از نیازهای سنین کودک و نوجوان را بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد و افزود: در این زمینه حتی نتوانسته‌ایم پنج درصد تولیدات را به خود اختصاص دهیم که امیدواریم با سرمایه‌گذاری در شبکه رشد، این امکانات را در این سایت نیز ببینیم.

وی خاطر نشان کرد: برای پاسخگویی به بخشی از این نیازها در صددیم تا سایت رشد را به بنیاد رشد تبدیل کنیم و این بنیاد یک فضای کامل خواهد بود.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 23 دى, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.