بنیاد ملی رشد راه اندازی می شود

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه ملی مدارس (رشد) به بنیاد رشد تبدیل می شود گفت: امروز این شبکه بیشترین بازدیدکننده را در شبکه های فارسی زبان آموزشی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد به نقل از ایرنا، روز چهارشنبه 23 دی‌ماه نشست شورای آموزش‌وپرورش استان با حضور استاندار یزد، معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارتخانه، مشاور فناوری وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل فناوری اطلاعات، ارتباطات و فناوری استانداری و اعضای این شورا در سالن زنده‌یاد حمیدیا استانداری برگزار شد.
حجت الاسلام «محی‌الدین بهرام محمدیان» در این نشست گفت: هم اکنون 50 هزار مدرسه در کشور به این شبکه متصل اما 70 هزار مدارس هنوز از این شبکه بی بهره هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر به دنبال عدالت آموزشی هستیم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی همه مدارس به این شبکه باید فراهم شود.
محمدیان یکی از نیازهای آینده کشور را بازی های رایانه ای و الکترونیکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه حتی نتوانسته ایم پنج درصد تولیدات را به خود اختصاص دهیم که امیدواریم با سرمایه گذاری در شبکه رشد، این امکانات فراهم کنیم.
وی افزود: بنیاد رشد یک شبکه آموزشی ، اجتماعی و بازی های رایانه ای در آینده خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد پورتال و سایت امروز معنا ندارد و قابل رقابت نیست افزود: اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید حداقل نصف گوگل سرمایه گذاری کنیم.
محمدیان با بیان اینکه امروز توسعه مشارکتی نه از باب اقتصادی بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است گفت: معتقدم نگاه کردن به توسعه با نگاه اقتصادی از ارزش آن موضوع کم می کند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در امر توسعه مشارکتموفق نبوده و دلیل آن این است که درخواستهای مشارکت آن موقع در زمان های بحران مدار و اقتصاد مدار بوده است.
محمدیان با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باید بر مبنای فرهنگ مداری و تربیت مداری باشد اظهار کرد: در سایر فعالیتهای این نهاد باید این امر بر نگاه اقتصادی اولویت داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید کسانی در آموزش پرورش باشند که یک ایده خوب ارائه دهند و اگر آن را به ریال تبدیل کنیم از ارزش میلیاردی یک کمک مادی بالاتر باشد زیرا می تواند یک تغییر و جهش ایجاد کند بنابر این باید این نوع کارها را توسعه دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: در هنگام ورود تکنولوژی به کشور ، سریع و بدون حساب و کتاب شیفته آن می شویم و بعدا به آسیبها و مضرات آن فکر می کنیم .
وی افزود: وقتی آسیب می بینیم تازه درصدد رفع آن چاره جویی هستیم زیرا در همان اول به فرهنگ استفاده از آن توجه نکرده در نتیجه مشکلات و آسیب ها گربیانگیر ما می شود.
محمدیان اضافه کرد: بنابراین باید در هوشمندسازی مدارس از مشارکت اولیای دانش آموزان بهره گرفت زیرا تکنولوژی در جامعه و مدارس ما وارد شده اما هنوز فرهنگ و محتوای درستی در این زمینه وجود ندارد.
وی نبود فرهنگ سازی مناسب در فضای فناوری، نبود آموزش منابع انسانی ، نداشتن پژوهش های آینده نگر و تضمین نبودن حقوق مالکیت فکری چهار ضعف اساسی در حوزه تکنولوژی بیان کرد و گفت: این نقاط ضعف هم در بدنه جامعه و هم در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه تبلت دانش آموزی نیز به عنوان یک ابزار موثر در حوزه فناوری محسوب می شود افزود: تاریخ مصرف این ابزار نیز گذشته و ما اکنون به جای تبلت دانش آموزی به دنبال رمزینه نگاری و پیاده سازی سیستم کدینگ هستیم.
وی با اشاره به لزوم افزایش مهارت دانش آموزان در حوزه فناوری گفت: تا پیش تر درس مبانی رایانه در سال سوم دبیرستان ارائه می شد اما تصمیم بر این شد که امسال این درس در سال ششم و سال آینده در سال پنجم یا چهارم دبستان ارائه شود زیرا فرهنگ پذیری و ضریب هوشی دانش آموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این سن به سهولت انجام شود.
مشاور معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست با اشاره به اینکه نگاه این وزارتخانه در تحولات پیش رو، نگاهی آینده نگر است افزود: تربیت فناورانه ، مرجع نگاه در حوزه فناوری است.
محسن بائو افزود: آموزش و تولید محتوای آموزشی نقش مهمی در راستای اجرای قوی طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی مدارس، ایفا می کند.
وی سهم محتوا در طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی را 70 درصد و سهم زیرساخت را 30 درصد عنوان کرد و گفت: خروجی مدارس هوشمند باید بر مبنای تولید دانش باشد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 23 دى, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.