از نقد منصفانه جامعه آسیب نمی بیند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان صبح دیروز در مراسم اختتامیه هفتمین نشست مشترک معاونین پژوهشی، سرگروه های تحلیل محتوا و تحقیق و پژوهش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار گردید با ذکر مطلب فوق افزود: حتی من معتقدم باید محتوای کتاب های درسی در گروه ها و انجمن های علمی به بوته نقد گذاشته شود و نتایج آن به دفتر تالیف کتب درسی ارسال گردد. در آنجا نیز کارشناسان و صاحب نظران مطالب را بررسی و آنچه علمی و منطقی است مورد استفاده قرار گیرد و در غیر این صورت، پاسخی اقناعی به آنان داده شود.

وی با بیان این مطلب که نقد های آمیخته با تعصبات شخصی و یا منافع گروهی خاص زیان آور است، افزود: هیچ کس از نقد منصفانه آسیب ندیده، بلکه اینگونه نقد ها به رفع نواقص و ارتقاء کیفیت محتوا کمک خواهد کرد.

دکتر محمدیان به معاونین پژوهشی و سرگروه های تحلیل محتوا توصیه کرد؛ با ایجاد پل ارتباطی سازنده بین گروه ها و انجمن های علمی، محتواهای تولید شده را به نقد و بررسی بگذارند.

وی به سرگروه های تحقیق و پژوهش استان ها نیز توصیه کرد؛ سعی کنند فهرست اولویت های پژوهشی خود را پس از طی مراحل نیازسنجی و اولویت بندی های علمی با توجه به جنبه های کاربردی آن، قبل از اتمام سال جاری آماده و اعلام نمایند. زیرا تحقیقات ویترینی و دکوری جز اتلاف وقت، منابع و سرمایه انسانی حاصلی ندارد.

معاون پژوهشی وزیر با اشاره به نزدیک بودن هفته پژوهش یادآور شد؛ اقدام پژوهی های معلمان اگر تکرار پذیر باشد، می تواند به مجموعه مدون و ارزشمندی برای استفاده دیگر معلمان تبدیل شود. زیرا بسیاری از نظریه های وارداتی نیز روی نمونه های کوچک {مثل فرزند} به آزمایش درآمده، لذا جا دارد که گروهی کارشناس آشنا با مسائل علمی بنشینند و گزارش های اقدام پژوهی ها را به تئوری و یا نظریه تبدیل کنند.

وی دمیدن روح خودباوری و اعتماد به نفس را یکی از عوامل مهم و اثرگذار در این زمینه برشمرد و اضافه نمود: اگر آنها کپلر و گالیله دارند، ما نیز ابن هیثم و رازی و ابن سینا و... را داریم.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 14 آبان, 1394

نظرات

اقای دکتر محمدیان، هر مخالف خوانی و ایراد گیری که نباید نام نقد بخود بگیرد بعضی ها از سر ندانستن و نشناختن ایراد گیری می کنند ولی با اصول اولیه نقد آشنایی ندارند باید عیار نقد بالا باشد تا نقد را نقد خواند.

حاج آقا خیلی دوستتون دارم ولی اینکه در زمینه علم و عالم و اکتشاف و.... بین شرق و غرب دوییت قائل میشید رو قبول ندارم:
" اگر آنها کپلر و گالیله دارند، ما نیز ابن هیثم و رازی و ابن سینا و... را داریم. "
در زمینه علم و دانش همه داریم از همدیگه استفاده میکنیم، مگه ما شرقی ها از گالیله و نیوتن و کپلر و. بقراط و سقراط و ارسطو و...کم بهره بردیم؟
اونها هم از ابن سینای عزیز ما بهره بردند، مگه ما از تکنولوژی اونها کم استفاده میکنیم؟ اونها هم از علم دانشمندان مسلمان ما استفاده کردند.
معلومه که ما ابن سینا ها و رازی ها داشتیم و غرب استفاده کرد.
متاسفانه از زبان مسئولان این سبک سخن رو زیاد میشنویم. آخه علم و دانش و به تبع اون دانشمند که انحصاری نیست....

استاد محمدیان، دروس تفکر و پژوهش و سبک زندگی و هچنین کار و فناوری و فرهنگ و هنر بسیار مهم و اساسی و در عین حال جذاب و مفید هستند البته در برخی از مدارس امکانات لازم و یا معلم آموزش دیده کم است لطفا با فراهم آوردن امکانات از این دروس جدید حمایت کنید و این دروس زمینه نقادی و نقد پذیری و گفتوگو را فراهم می کنند.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.