عدالت آموزشی در جامعه فراگیر شود

کرمان - معاون وزیر آموزش پرورش با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: سطح آموزش و پرورش باید در همه مناطق یکسان و با کیفیت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان پیش از ظهر یکشنبه در آیین تجلیل از معلمان نمونه که در تالار برق کرمان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهیدان معلم و دانش آموز گفت: در ابتدا مقام معلم برای ذات باری تعالی قرار دارد چرا که اوست انسان را آفرید و به انسان آموخت و کتاب قرآن را بر انسان ارزانی داشت.

وی انبیا را معلم های مدنیت و تمدن ساز نام برد و گفت: انبیاء الهی آیه ها و نشانه های الهی را به ما باز می نمایانند و از خلقت و آفرینش، چگونه زندگی کردن و آراستن و پیرایش آن برای ما می گویند و به ما می گویند این فرهنگ بالنده را تبدیل به مدنیت، تمدن و رفتارهای ماندگار تبدیل کنید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انبیاء مدنیتی را که می سازند تمدنی انسانی و مبتنی بر خرد، عقلانیت، احساس و عواطف پاک انسانی است، افزود: تمدن های پیش از انبیاء تمدن های جاهلانه بوده است و هیچ محبتی در آن نبوده و خشونت در آن حاکم بوده است و سفاهت بر آنها حکم می کند و عواطف را زیر پا گذاشته و دختران را زنده به گور می کردند.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه امروز معلمان ادامه دهنده راه انبیاء بوده و رسالت پیامبران تمدن ساز را به عهده دارند، ابراز داشت: آموزش و پرورش یک دستگاه ملت ساز است.

آموزش و پرورش باعث تقویت وحدت می شود

وی با بیان اینکه تنوع اقوام در کشور ما بسیار وسیع است، گفت: آموزش و پرورش وحدت و یکپارچگی را ایجاد می کند.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: ملت سازی یک امر بسیار مهم است و تمامیت ارضی، وحدت ملی، استقلال و یکپارچگی مرهون نظام تعلیم و تربیت است بنابراین باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

وی گفت: معلم به تنهایی خیلی از مسئولیت های اجتماعی را انجام می دهد و مدنیت ساز است و یک فرهنگ مدنی قوی را مبتنی بر آمیزه های دینی می خواهد.

دستگاه تعلیم و تربیت مولد سرمایه های اجتماعی

رئیس سازمان پژوهش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: آموزش و پرورش دستگاه هزینه خور نیست و یک دستگاه مولد سرمایه های اجتماعی است.

وی ادامه داد: هر گونه سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بازده و بازخوردهای به مراتب بیشتری دارد که این سرمایه گذاری در مراحل مقطع ابتدایی به مراتب بازدهی آن بهتر و مهم تر از مقطع مراتب عالی است.

حجت الاسلام محمدیان آموزش و پرورش را در مقطع دختران بسیار با اهمیت دانست و گفت: عدالت آموزشی باید یک هدف مقدس باشد و این عدالت در اصل به معنای این است که باید همه فرزندان ایرانی از آموزش با کیفیت در هر سطح خانوادگی که قرار دارند بهره مند گردند و ارائه شود.

وی تصریح کرد: سطح آموزش و پرورش باید در همه مناطق یکسان و با کیفیت باشد و همه افراد به صورت یکسان از آموزشی خوب برخوردار شوند و این کار سنگینی اش بر دوش معلمان است چرا که مرکزیت آن معلم است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی همیشه از معلمان پشتیبانی کرده و معلمان نیز پشتیبانی محکم برای نظام بوده اند، افزود: زمانی آموزش و پرورش متعالی خواهد شد و از آنچه هست چندین گام پیش تر خواهد رفت که بتوانیم اسناد تحولی آموزش و پرورش را اجرایی کنیم و این سند اجرایی نمی شود مگر اینکه معلم ها اهتمام کرده و دولت و مجلس از این امر پشتیبانی کنند.

وی یکی از اهداف آموزش و پرورش را ایجاد رابطه با خدا دانست و افزود: این امر سبب می شود که نسل از خود بیگانه نشوند و خود و خودی را بشناسند و ارتباط با خلق خدا و انسان ها داشته باشد.

حجت الاسلام محمدیان گفت: فارغ التحصیلان باید قدرت طبیعت را شناخته و آن را مخلوق خداوند بدانند و این نیز طبق برنامه ای هدفمند جلو می رود که برای این کار یازده حوزه یادگیری تفکر، حکمت، قرآن، معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، زبان های خارجی، ریاضیات، آداب و مهارت های زندگی و خانواده و ... را پیش بینی کرده ایم که همه این ها نیازمند این است که دست به تدوین و تکمیل برنامه ها بزنیم.

وی در پایان گفت: مرجعیت باید مرجعیت بالا و همراه با ارتقاء منزلت اجتماعی باشد که به معیشت هم ارتباط پیدا می کند و گفتن این نکته ضروری است که معلم دو شغله آسیب می بیند و باید همه تلاش را داشته باشیم تا منزلت اجتماعی معلم و مرجعیت آن در اوج خود باشد.

منبع خبر:

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 14 ارديبهشت, 1394

نظرات

سلام من یک پیشنهاد دارم: لطفا فایل صوتی سخنرانی های دکتر را بارگذاری کنید تا مطلب کامل به خواننده منتقل شود. من صحبتها را در محل جلسه شنیدم بسیار مفصل و مفید بود و نکات تازه ای داشت. با تشکر

استاد محمدیان ،از نظرات شما بسیار بهره می گیرم ولی با عرض اعتذار معتقدم تحول در آموزش و پرورش شدیدا نیازمند تغییر در بینش مسؤولان ارشد این وزارتخانه است وقتی مدیران ارشد امور روزمره را تحول می نامند و کم کاری ها را با های لایت کردن افزایش تعداد چند دار القران میخواهند مخفی کنند و یا در گزارش به مقامات از تعداد راه کارهاً حرف می زنند معلوم است که تحول در بوته فراموشی رفته و یا برداشت درستی از تحول نیست. چرا در این باره فکر نمی کنید؟!

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.