بیعت/نبوت وامامت

بیعت در حقوق سیاسی إسلام نه به معنای إیجاد مشروعیت در وجود حاکم برای حکومت است، بلکه بیعت آحاد مردم، برای شخصی که واجد شرائط حاکمیت و امامت بر امت اسلامی است، قدرت و توانایی مردمی می دهد تا أمور دینی و دنیایی را تدبیر و اداره نماید.
لذا آنچه در قرآن و نصوص روائی ما درباره ی بیعت با پیامبر إسلام صلی الله علیه وآله و سلم و برخی از إمامان علیهم السلام وارد شده است، حکایت از اعلام آمادگی بر اطاعت و فرمان بری و تأکید بر وإداری و فداکارش دارد و به تعبیری نبوت وامامت منصب الهی است و رأی وبیعت مردم بر آن مشروعیت نمی بخشد بلکه اطاعت مردمی نشان از مقبولیت و پذیرش مردمی و موجب کار آمدی و کارآیی منصب نبوت و امامت می گردد. ( رد پای اندیشه ص٢١٠)

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.