مدرسه «پادگان» یا «تفرجگاه و پارک» نیست
وی با بیان اینکه در مدرسه نباید تنها به فکر تعلیم و آموزش دانشآموزان و بچهها بود، گفت: در مدرسه تراز سند تحول بنیادین، باید همه عوامل تربیتی از معلم و مدیر گرفته تا دیگر دستاندرکاران مدرسه، آمادگی تغییرات هویتی و ارتقای پیوسته اخلاقی و حرفهای را داشته باشند و باید فرهنگ مدرسه بر اساس نظام معیار اسلامی به صورت مداوم در جهت اصلاح روابط و ساختارهای آموزشی و تربیتی بهبود یابد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: مدرسه نه پادگان، نه پارک و تفرجگاه است؛ مدرسه، مدرسه است و در فضای مدرسه باید در عین سازمانیافتگی، فرصتهای گزینش، ترجیح و انتخاب آزادانه و آگاهانه برای مربی و متربی و معلم و دانشآموز بر اساس استعدادها و تواناییها فراهم شود و در عین حال برای شکلگیری هویت جمعی و اجتماعی مدرسه بر اساس ویژگیهای مشترک دانشآموزان در برنامهریزی درسی و تربیتی و اداره امور مدارس با هدف هماهنگی و همسویی روشها و اهداف، ملاحظات ملی و اجتماعی را مراعات کند.
وی افزود: باید به جای شعار دادن و گرفتار آمدن در مقدمات و در جا زدن، به دلالتهای سند تحول جامه عمل پوشاند؛ موضوعاتی مانند ایجاد تنوع در زمان آموزش و محیطهای تربیتی و یادگیری و تنوع در طراحی برنامههای درسی و ارائه آموزشهای خاص و منعطف باید روی میز آموزش و پرورش قرار گیرد و نهادهای برنامهریز و سیاستگزار نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان گفت: تعالی آموزش و پرورش و رشد و شکوفایی نسل آینده و پیشرفت کشور در گروی همت شماست. عشق به تربیت و جدی انگاشتن آن در تمامی فعالیتها و شئون مدرسه از عهده شما معلمان بر میآید؛ باید با هرگونه یأس و ناامیدی مقابله کرد.
وی تصریح کرد: حمایت از نوآوری و خلاقیت و فرصت دادن برای اندیشهها و تجربههای جدید آموزشی و تربیتی و حاکمیت مناسبات اخلاقی، اعتقادی و ایجاد فضای اطمینانبخش و رضایتمندی شفلی و امنیت روانی برای معلمان از وظایف مسئولان و تعهدات متولیان دستگاه تعلیم و تربیت است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان گفت: تربیت معلم و بازآموزی و آموزشهای مداوم و حرفهای آنان بر اساس نیازهای روز معلمان و دانشآموزان، سرمایهگذاری برای داشتن نسلی موفق، پویا و بانشاط است؛ تنگنظری و چرتکه انداختن برای هزینههای تربیت معلم، تضعیف نهاد معلمان و تخریب تدریجی بنای تربیت است. اگر لازم است صرفهجویی شود باید اولویت صرفهجویی در جای دیگر باشد نه تربیت و آموزش معلمان.
منبع خبر:
- 1692 مرتبه بازدید
نظر دهید