انقلاب اسلامی موجب انقلاب آموزشی در کشور شد

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب انقلاب آموزشی در کشور شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش آموزش و پرورش و مبارزه با بی‌سوادی از طریق نهضت سواد‌آموزی، پوشش دانش‌آموزان واجب التعلیم به 98 درصد رسیده است و دختران دانش‌آموز پوشش تحصیلی بالاتر از 90 درصد دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی 54 درصد از جمعیت 30 میلیونی کشور باسواد بودند و میانگین سواد در میان زنان 45 درصد بود و تعداد کسانی که بالاتر از دیپلم سواد داشتند تنها 327 هزار نفر بودند؛ در حالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش آموزش و پرورش و آموزش‌ عالی و مبارزه با بی‌سوادی از طریق نهضت سواد‌ آموزی، پوشش دانش‌آموزان واجب التعلیم به 98 درصد رسیده است و دختران دانش‌آموز پوشش تحصیلی بالاتر از 90 درصد دارند و تعداد دانشجویان در حال تحصیل افزون از 4 میلیون نفر است.

وی ادامه داد: این موضوع یعنی یک انقلاب آموزشی در چهل سال در سواد آموزی بازماندگان از تحصیل، طرح‌هایی همچون آموزش سربازان، سوادآموزی کارگران، سواد آموزی فرد به فرد، سوادآموزی حرفه‌ای، سواد آموزی در گروه‌های پیگیر، آموزش مداوم و علاوه بر سواد آموزی، توسعه سوادآموزی و ماندگاری آن را در پی داشته است و نمونه‌های موفق قابل تقدیر جهانی بوده‌اند که پیوسته نهضت سواد آموزی از سوی مجامع بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: نهضت سوادآموزی به ویژه آموزشیاران دهه اول و دوم علاوه بر ریشه‌کنی بیسوادی سربازان، صف اول توسعه فرهنگ دینی و انقلابی و ارائه خدمات فرهنگی، آموزش و حتی بهداشت و سلامت در مناطق محروم بوده‌اند.

وی ادامه داد: جای پای آموزشیاران نهضت در مناطق محروم جنوب و جنوب شرق و غرب و شمال غرب نشانه رشادت و آمادگی به شهادت آنان در مسیر محرومیت‌زدایی در کشور هست. جوانانی که در لبیک به ندای بپاخیزید امام راحل مبنی بر اینکه همه باسوادان برای یاددادن و همه بیسوادان برای یاد گرفتن بپا خیزند، جهاد مقدس خود را آغاز کردند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت افزود: امروز پوشش 98 درصدی کودکان لازم‌التعلیم مرهون تلاش بی‌وقفه معلمان، سرباز معلمان، آموزشیاران و همه کسانی است که با مهاجرت‌های طولانی مدت به مناطق محروم و اقامت چند ماهه در هر سال تحصیلی، مدارس شبانه‌روزی را اداره کردند و در حاشیه شهرها خانه به خانه سراغ دانش‌آموزان رفتند و با جهاد مدرسه‌سازی، سراسر ایران را مدرسه کردند.

وی اضافه کرد: البته این انقلاب در کمیت پوشش تحصیلی آغازی بر تحول در کیفیت آموزش و پرورش است امید آنکه در چهارچوب تلاش برای عدالت و پیشرفت منجر به تعمیق هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی نسل آینده گردد و نسل آینده با باور عمیق ایرانی می‌تواند کشور را در قله پیشرفت‌های علمی، فنی و پژوهشی جای دهد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 16 بهمن, 1397

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.