آموزش سبک زندگی، تألیف کتب ویژه دختران و پسران را می‌طلبد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز ۱۶ خرداد‌ماه، در نشستی خبری به شفاف سازی در خصوص کاهش ساعات درسی پرداخت و اظهار کرد: برخی اظهارنظرها در مورد کاهش ساعت تدریس درس دینی فاقد پشتیبانی علمی است.

وی برنامه درسی را مجموعه ۱۱ حوزه؛ یادگیری، تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ و تمدن و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی، زبان‌ خارجی و بهداشت، سلامت و تربیت بدنی دانست.

کتاب تعلیمات دینی، تنها عهده‌دار تربیت دینی دانش آموزان نیست
وی با تأکید بر اینکه برنامه درسی یک کل واحد است که اهداف کلان ما در پس پیگیری این ۱۱ حوزه در کنار هم دنبال می‌شود، گفت: کتاب تعلیمات دینی تنها عهده‌دار تربیت دینی دانش آموزان نیست، بلکه تمام حوزه‌ها و کتاب‌های درسی و فعالیت‌های آموزش و پرورش این مهم را بر عهده دارند.

وی تقسیم کتب به دینی و غیردینی را مطابق با اندیشه‌های سکولاریستی برشمرد و اظهار کرد: رفتار، عمل و نگرش دینی در تمام کتب تعقیب می‌شود، اما برخی دروس همانند تعلیمات دینی به صورت مستقیم‌تر دانش و آموزش‌های دینی را در اولویت قرار می‌دهند.

وی به انتقاد برخی افراد مبنی بر کاهش تدریس درس دینی اشاره و عنوان کرد: آموزش و پرورش را باید ۱۲ ساله نگریست نه اینکه به یک مقطع تحصیلی خاص محدود کرد. تعداد ساعات تدریس تعلیمات دینی در مجموع مقاطع از ۴۶ ساعت به ۴۵ ساعت رسیده است. حتی در پایه ششم با ۵ ساعت افزایش ساعت تدریس درس دینی نیز روبرو هستیم. یک ساعت کاهش صورت گرفته به دلیل اضافه شدن عناوین درسی دیگری است که بر همگی آنها روح تربیت دینی حکم فرما است.

وی با بیان اینکه کاهش ساعات درسی مختص به تعلیمات دینی نبوده است اظهار کرد: عناوین درسی اضافه شده همچون معیشت و سلوک خانواده، انسان و سلامت، انسان و محیط زیست و غیره در تربیت دینی، اجتماعی، سیاسی و بهداشتی دانش‌آموزان تأثیر بیشتری نسبت به برنامه‌های گذشته دارد.

حجت‌الاسلام محمدیان در ادامه سخنان خود بر ضرورت جذاب سازی نحوه بیان مطالب آموزشی برای دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: باید سلیقه‌های مختلف را بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. کتاب‌های درسی با نیمرخ روانشناختی و مشخصات سنی و بالینی دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

وی نگارش کتاب درسی و کار تعلیم و تربیت را همچون میناکاری و بافت فرش ابریشم خواند و گفت: این مجموعه فعالیت‌های تربیتی مینا کاری است نه مسگری، بافت فرش ابریشم است نه گونی بافی، اما برخی خیلی ساده انگارانه به این موضوع می‌نگرند. تغییر کتب درسی و تولید منابع آموزشی نیازمند دخالت ۱۰ دانش مستقل است.

حجت‌الاسلام محمدیان در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کتاب‌های درسی از حجم سنگینی برخوردار هستند، به نحوی که خانواده‌ها توان کمک برای آموزش آن به فرزندان را ندارند گفت: ما در زمینه آموزش از مدرسه و در زمینه تربیت از مدرسه و خانواده توقع داریم. خانواده مسئول آموزش درسی نیست چرا که روش‌ها دچار تغییر شده و خانواده جز در مقطع ابتدایی توان کمک به فرزندان خود را ندارند.

وی از خانواده‌ها خواست تا با در نظر گرفتن کلاس‌های آموزشی متعدد و جزوات کمک درسی دانش‌آموزان را خسته نکنند، چرا که این حجم عظیم آموزش در طولانی مدت بر تربیت آنان تأثیر منفی دارد.

وی افزود: اگر معلم محتوای کتب درسی حاضر را به درستی آموزش دهد و دانش‌آموز نیز به خوبی تمرین کند و خانواده از آن حمایت کند، بار علمی دانش‌آموز تکمیل می‌شود و نیازی به ارائه آموزش‌های اضافه نیست.

ورود مباحث مرتبط با شعار سال به کتب درسی
حجت‌الاسلام محمدیان به ورود مباحث مرتبط با شعار سال به کتب درسی اشاره و عنوان کرد: از سالی که مقام معظم رهبری عنوان «شکوفایی و نوآوری» را انتخاب کردند تا کنون رویکرد مقاومتی در مباحث اقتصادی گنجانده شده است. حتی در پایه چهارم در رشته علوم انسانی به تولید محتوای مرتبط نیز پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه در مجموع کتب درسی ۶۰۰ نقطه اصلاح شده است گفت: مفاهیم اقتصادی در قالب‌های مختلف و متناسب با سن و رشته دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی ورود پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارائه برخی آموزش‌های مرتبط با سبک زندگی متناسب با جنسیت دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: ما گرایش جنسیتی در کتاب‌ها نداریم و کتب درسی براساس نیازهای انسانی نوشته می‌شود، اما در برخی سنین دانش‌آموزان نیاز به آموزش‌های متفاوتی در زمینه سبک زندگی دارند.

ادبیات دخترانه در کشور کم رنگ است
وی ادبیات دخترانه در کشور را کم رنگ ارزیابی و عنوان کرد: باید به تشریح دنیای دخترانه بپردازیم تا رضایت‌مندی بیشتری برای دختران ایجاد کنیم بدین ترتیب به اشتباه برخی رفتارهای پسرانه را دارای مقبولیت و حسن ندانند.

وی در پایان به موضوع ورود اخلاق جنسی به کتب درسی اشاره و عنوان کرد: ضرورت این آموزش‌ها وجود دارد، اما همه ضرورت‌ها نمی‌تواند به کتاب‌های درسی راه یابد و باید در خانواده دنبال شود. آموزش از همسالان در مباحث جنسی خطرناک است و در نظام آموزشی باید متناسب با سن و جنس دنبال شود.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 16 خرداد, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.