نقش تربیتی معلم دوره‌ی ابتدایی بیشتر از نقش آموزشی اوست

استاد محمدیان در جمع دانشجومعلمان رشته ‌ی ابتدایی واحد دانشگاهی شهید سلیمانی شهرستان آران و بیدگل تابع دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اظهار کرد:
دلسوزی، حوصله، مهربانی و نرمخویی برای همه معلمان ضروری است اما این صفات جزء لاینفک شخصیت یک آموزگار و معلم ابتدایی است.
وی یادآور شد در سند تحول اگر سه سال اول بصورت نظام دوری طراحی شده است برای این است که مراقبت تربیتی و آموزشیِ معلم، فاصله و جدایی دانش آموز از پدر و مادر را با انس با معلم، محیط ملائم کلاس و سایر هم کلاسی‌ها پر‌کند.
در دوره‌ی ابتدایی آموزگاران با حوصله و صبوری ضمن توجه به ویژگی‌های مشترک دانش‌آموزان، تفاوتهای فردی آنان را در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و شناسایی علاقه‌مندی های خاص بچه‌ها در نظر می‌گیرند.
رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت عنوان کرد: یکی از کارهای تربیتی آموزگاران رشد و پرورش احساس مذهبی و دینی دانش آموزان است. ایجاد رابطه و انس با شخصیت های دینی مانند پیامبران و امامان علیهم السلام با ذکر خاطرات دوران کودکی آنان و یا برخورد و ارتباط آنان با کودکان و خردسالان می‌تواند زمینه‌ساز پیدایش این حس خوشایند در کودکان باشد.
محمدیان تأکید کرد در این گفت‌و‌گو و ارتباط باید به ظرفیت عقلی و ادراکی دانش آموز توجه شود و فراتر از توانایی ذهنی آنان سخن گفته نشود.
دکتر محمدیان یاد آور شد؛ در آموزش احکام و نماز در دو سال اول ابتدایی باید به روش الگویی و بیان داستانی و نمایشی عمل کرد. سخت گیری و اجبار در این سالها آسیب زاست.
محمدیان اظهار کرد برای نماز خوانی بچه ها در دوره‌ی ابتدایی هیچ آموزش و دعوتی اثرگذارتر از مهربانی و عطوفت معلم همراه با نماز خواندن شخص او در جمع دانش‌آموزان نیست.
نماز یک عمل دینی است که با پرورش حس مذهبی خوشایند در کودکان و نوجوانان از سوی والدین و معلمان شکل گرفته و بر اثر عادت نیکو و مداومت نهادینه می‌شود.

تاریخ خبر: 
شنبه, 22 ارديبهشت, 1403

نظرات

جلسات پرسش و پاسخ را زیادتر کنید

Pages

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.