بی تعارف با دکتر محمدیان (١)

بی تعارف
1- شما با نقد و پرسشگری موافقید یا مخالف؟
من با نقد و پرسشگری سازنده موافقم و اتفاقا باید از نقد و پرسشگری سازنده تقدیرکرد. در نقد و پرسشگری سازنده، گفت وگو حاکم است و معیار قانون، اسناد بالادستی و میثاق های ملی و گفت و گوها متکی به برهان و منطبق با معیارهای علمی و توجه به مصالح ملی و منطبق با اسناد قانونی صورت می گیرد. این روش می تواند مسیر توسعه فرهنگی را شتاب و امنیت بخشد.
2- با چه روشی از نقد مخالف هستید؟
با نقدهایی که شبهه افکنی، جوسازی و هوچیگری را دستور قرار داده، نمی توان به توسعه فرهنگی و تربیتی دست یافت. امروز یکی از چالش ها و مشکلات بخش آموزش، فرهنگ و تربیت؛ گنده گویی و خودبسندگی برخی صاحبان تریبون های این بخش و اظهار نظرکنندگان این حوزه است که چه به لحاظ نظری و چه از حیث عملی الزاما متخصص و کارآزموده، در این عرصه نیستند.
3- راه چاره چیست؟
برای جلوگیری از توسعه اپیدمی گنده گویی و گزافه سُرایی در این بخش، یک سوت پر صدایی لازم است تا در آن دمیده شود که هرکس به جای خود! و نکته دیگر احتراز از نگاه غیر فرهنگی و تربیتی است به عنوان مثال؛ نگاه اقتصادمدارانه به بخش فرهنگ و آموزش و ایجاد بنگاه های تجاری در عرصه فرهنگ در جهت بهره مندی از امکانات و تسهیلات دولتی و القاء احساس نیاز عمومی، یکی از آفت هایی است که در این عرصه ظاهر شده است. پی آمد این نگاه، در طولانی شدن فهرست مراکز فرهنگی، هنری و تولیدات شبه فرهنگی و تربیتی است و نتیجه قابل قبول و معنادار آن در دستیابی به اهداف اسناد بالادستی کشور نامعلوم است.
4- می توانید مصداقا بگوئید از چه نقدهایی بهره می گیرید و چه نقدهایی را سودمند نمی دانید؟
به طور کلی از نقد کسانی که معلمی کرده اند و یا معلم هستند، کلاس درس، دانش آموز و مدرسه را می شناسند، بیشترین استفاده را می کنم. مثل آقای شیرزاد عبدالهی، بهلولی، رئوفیان، ذوعلم و برخی افراد نیز نقد و بررسی می کنند و بعضی از نقدها نیز به لحاظ نظری مطالب سودمندی هستند ولی بخشی از آنها چون با مدرسه و دانش آموز و معلم و اولیاء تلاقی نداشته اند، امری ذهنی متصور می شوند.
اجازه بدهید راحت بگویم، من بیشترین استفاده را در بازدیدها از همکاران معلم می برم و در نوشته ها و مکتوبات از گزارش های میدانی و نقدهای درگیر با مساله. نقدهای ترجمه ای از روی گزارش های بیگانه سودمندی اندکی دارد.
5- به نظر شما خروجی و محصول فعالیت های فرهنگی چیست ؟
نتیجه برنامه های فرهنگی و تربیتی و آموزشی باید در توسعه عقلانی و اغناء ذهنی، تعمیق ایمان و آرامش درونی و اصلاح رفتار و عملکرد نسل در جهت تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی و تحکیم امنیت و اقتدار ملی تجلی پیدا کند.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.