حمایت از ناشران کتب استاندارد آموزشی
آموزشوپرورش از ناشران کتب استاندارد در امر تعلیم و تربیت حمایت میکند
حجتالاسلام دکتر بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزشوپرورش ضمن اعلام این نکته با اشاره به جایگاه ویژه ناشران وزارت آموزشوپرورش در امر تعلیم و تربیت افزود: «ناشران باید یکدیگر را تکمیل کنند و هرچه تعداد ناشران بیشتر باشد، نتیجه فعالیتها بهتر و کارآمدتر خواهد بود».
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اما مشی ایجابی در حمایت از بازار نشر کتب آموزشی را کافی ندانست و اعلام کرد: «سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که کار ایجابی به تنهایی کفایت نمیکند و باید یک مرجع وجود داشته باشد تا نسبت به ناشران کتب آموزشی نامناسب و آثار غیراستانداردی که به دانشآموزان ارائه میکنند، عکسالعمل نشان دهد». دکتر محمدیان در توضیح این موضوع گفت: «برخیها هستند که بازار وسیع نشر کتابهای آموزشی و کمکآموزشی برای دانشآموزان آنها را وسوسه میکند تا دست به تولید کتابهای بیمحتوایی بزنند که بیشتر جنبه تجاری و سودآوری دارد».
دکتر محمدیان در مورد برنامههای آموزشوپرورش برای حل این مشکل گفت: «طرح سامانبخشی کتابهای آموزشی از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تدوین و به شورای عالی آموزشوپرورش ارائه شده که هماکنون این طرح پس از تصویب در صحن شورای عالی آموزشوپرورش، در انتظار امضای رئیس جمهور و ابلاغ قرار دارد و در این صورت هیچ کتابی بدون دریافت مهر استاندارد، اجازه ورود به مدرسه را نخواهد داشت». رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: «علمی بودن، مستند بودن، قرار داشتن در جریان برنامه درسی، تجاری نبودن، ملتزمبودن به معیارهای فرهنگی و زبان و خط معیار فارسی و استفاده از یافتههای جدید علمی از مهمترین ملاک و معیارهای استاندارد تلقی شدن کتابهای آموزشی است.»
حجتالاسلام دکتر بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزشوپرورش ضمن اعلام این نکته با اشاره به جایگاه ویژه ناشران وزارت آموزشوپرورش در امر تعلیم و تربیت افزود: «ناشران باید یکدیگر را تکمیل کنند و هرچه تعداد ناشران بیشتر باشد، نتیجه فعالیتها بهتر و کارآمدتر خواهد بود».
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اما مشی ایجابی در حمایت از بازار نشر کتب آموزشی را کافی ندانست و اعلام کرد: «سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که کار ایجابی به تنهایی کفایت نمیکند و باید یک مرجع وجود داشته باشد تا نسبت به ناشران کتب آموزشی نامناسب و آثار غیراستانداردی که به دانشآموزان ارائه میکنند، عکسالعمل نشان دهد». دکتر محمدیان در توضیح این موضوع گفت: «برخیها هستند که بازار وسیع نشر کتابهای آموزشی و کمکآموزشی برای دانشآموزان آنها را وسوسه میکند تا دست به تولید کتابهای بیمحتوایی بزنند که بیشتر جنبه تجاری و سودآوری دارد».
دکتر محمدیان در مورد برنامههای آموزشوپرورش برای حل این مشکل گفت: «طرح سامانبخشی کتابهای آموزشی از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تدوین و به شورای عالی آموزشوپرورش ارائه شده که هماکنون این طرح پس از تصویب در صحن شورای عالی آموزشوپرورش، در انتظار امضای رئیس جمهور و ابلاغ قرار دارد و در این صورت هیچ کتابی بدون دریافت مهر استاندارد، اجازه ورود به مدرسه را نخواهد داشت». رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: «علمی بودن، مستند بودن، قرار داشتن در جریان برنامه درسی، تجاری نبودن، ملتزمبودن به معیارهای فرهنگی و زبان و خط معیار فارسی و استفاده از یافتههای جدید علمی از مهمترین ملاک و معیارهای استاندارد تلقی شدن کتابهای آموزشی است.»
- 1770 مرتبه بازدید
نظر دهید