لزوم توجه به آموزش قرآن و معارف اسلامی در جشنواره رشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان آموزش و پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابهای آموزشی تربیتی رشد که عصر امروز( سه شنبه) در کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان در حال برگزاری است با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از طریق درون دادهای آموزشی در یک بستر فرهنگی باید به نتایج تربیتی دست یابد، اظهار کرد: فعالیتهایی همچون کتاب و کتابخوانی و برگزاری جشنواره فیلم و کتب آموزشی و تربیتی از این جهت اولویت دارد.

وی با بیان اینکه مقصد نهایی آموزش و پرورش تربیت نسل است گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی به موضوع دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه اشاره و تأکید دارد.بنابر این از این جهت آموزش در یک بستر فرهنگی باید به تربیت منجر شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان اضافه کرد: معرفی کتب آموزشی مناسب در بازار تولید انبوه کتاب ضروری است و زمانی که تولید انبوه می‌شود شائبه‌هایی به دنبال آن مطرح خواهد شد که ممکن است از دقت در تولید بکاهد از این رو فعالیت گروه‌های داوری در قالب جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد می‌تواند به جامعه مصرف کننده در انتخاب دقیقتر کمک کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در گام دوم باید از ناشرانی که در عرصه تولید کتب آموزشی مناسب تلاش کرده و اهداف آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند تقدیر و تشکر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به اینکه گام سوم ایجاد یک بازار مصرف برای مخاطبان است، تصریح کرد: امروز نیاز داریم اشتغال کاذب در حوزه کتابهای کمک آموزشی کنترل و کالاهای غیر فرهنگی که در قالب کالاهای فرهنگی یا شبه فرهنگی به جامعه عرضه می شود را هضم کنیم.بنابراین باید فرصتی فراهم شود تا مصرف کنندگان فرهنگی به آنچه که نیاز ضروری آنهاست دست یابند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا قدرت خرید کتب آموزشی مناسب در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروزه در حوزه زبان و ادبیات فارسی یکی از رویکردهای آموزش و پرورش موضوع تفکر، حکمت و خلاقیت است که این جشنواره می‌تواند کاتالیزوری باشد که این فرآیند را سرعت بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان به ارائه پیشنهادی به جشنواره کتب آموزشی تربیتی رشد پرداخت و گفت: امسال شاهد بودیم که در جشنواره یازدهم رشد حوزه پیش دبستانی و داستان و رمان ایجاد شد اما باید تلاش کنیم تا در سالهای آینده حوزه داوری فرهنگی را نیز تشکیل دهیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما صرفاً به بخش آموزش نباشد، افزود: فرهنگ را نیز باید به صورت جامعتر در نظر گرفته به گونه‌ای که جشنواره رشد را همانند جشنواره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی به یک جشنواره آموزشی تربیتی کشور تبدیل کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش قرآن و معارف اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: هم اکنون نیاز به محجوریت زدایی از قرآن داریم بنا بر این باید تولیداتی که در این حوزه وجود دارد را معرفی و تقدیر کنیم و اجازه ندهیم تا زرسازی موجب تزویر انعکاس موضوعات خلاف واقع شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پایان تأکید کرد: بارها در روایات اسلامی به این نکته تأکید شده که غش در معامله یکی از گناهان است، بنابر این در عرصه‌ی تعلیم و تربیت نیز غش در معامله صدق می‌کند.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 23 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.