10 تا 20 درصد برنامه درسی دانش آموزان به استان ها واگذار شده است

حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه درسی و معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: 10 تا 20 درصد برنامه های درسی به استان ها برای تولیدات استانی با نظارت سازمان پژوهش و برنامه درسی واگذار گردیده است.

وی افزود: برای مثال اگر در کتاب فارسی 20 درس وجود داشته باشد سه درس آن در اختیار استان ها قرار گرفته است تا معلم با توجه به فرهنگ بومی آن استان درس دهد.

وی با بیان اینکه در سند ملی آموزش و پرورش آمده است 15 درصد از کتب به استان ها واگذار شود، تصریح کرد: تاکنون 10 تا 20 درصد از دروس با توجه به فرهنگ استان ها در اختیار معلمان قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه استان ها کتاب استان شناسی دارند، اظهار کرد: دانش آموزان با فرهنگ ادبیات، جغرافیا، شخصیت های نام آور استان خود آشنا می شوند و جدا از شخصیت های ملی ای که می شناسند با شخصیت های فاخر استان خود هم آشنا می شوند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه درسی پیشنهادهای مهم رییس جمهور را دنبال می کنیم و در این برنامه بحث های کارشناسی صورت می گیرد، اظهار کرد: رییس جمهور پیشنهادی را مطرح کردند در این باره که تمام کتاب های استان ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مسئله در افکار عمومی و میان صاحب نظران مطرح شد که باید روی آن کار کنیم و یک موضوع قابل طرح است.

حجت الاسلام محمدیان افزود: نیازمندی های کشور در بخش های مختلف متنوع است و آموزش و پرورش نیروی انسانی را برای آینده تربیت می کند که نقش اساسی برای نظام توسعه فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه درسی ملی و سند تحول مطرح شده است کاهش تمرکز است که این به معنای تمرکززدایی نیست بلکه باید مشارکت همه جانبه را توسعه دهیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه درسی تصریح کرد: در آموزش و پرورش مشارکت بد معنا شده است و اصولا مشارکت را مالی می بینند در صورتی که مشارکت مالی پایین ترین سطح است و ما منظورمان مشارکت در مسایل فکری و فرهنگی است.

به گفته وی، پیشنهادهای رییس جمهور درباره کتاب های درسی روی میز مذاکرات سازمان پژوهش و برنامه درسی است که به جد دنبال می شود.

تاریخ خبر: 
پنجشنبه, 4 دى, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.