کتب درسی پایه‌های چهارم و هشتم تغییر می‌کنند/ غلط‌نامه برای یک‌ کتاب درسی بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد چهارماهه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مدرسه دارالفنون برگزار شد، درگذشت علی‌اکبر پرورش وزیر اسبق آموزش و پرورش را تسلیت گفت و اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش موظفیم که هر سال دو پایه از کتاب‌های درسی را تجدید نظر کنیم که تا کنون کتاب‌های پایه اول تا سوم ابتدایی، ششم ابتدایی و پایه هفتم جدیدالتألیف هستند.

وی با بیان اینکه چاپ هر کتاب جدید در سال اول انتشار آزمایشی محسوب می‌شود، گفت: در سال تحصیلی 94ـ93، کتاب‌های پایه چهارم و هشتم تألیف جدید می‌شوند.

* هیچوقت نمی توانیم تمام 1150 عنوان کتاب‌ درسی را یکجا تغییر دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: تغییرات در کتب درسی بر اساس برنامه درسی ملی است و نیازهای جامعه در آن دیده می‌شود و به تدریج در برنامه آموزشی ورود می‌یابد.

وی با بیان اینکه 1150 عنوان کتاب درسی داریم، افزود: هیچوقت برای ما مقدور نیست که تمام کتاب‌های درسی را یکجا تغییر دهیم بلکه به صورت پلکانی عمل می‌کنیم و هر سال، دو پایه تغییر می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه بسته آموزشی را ترویج می‌دهیم، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را در یک کتاب درسی 100 صفحه‌ای محصور کنیم و باید دانش‌آموزان از حافظه مداری فاصله بگیرند.

وی با اشاره به عوامل مزاحم در فاصله گرفتن دانش‌آموزان از حافظه‌مداری گفت: برخی کتب کمک آموزشی به نتیجه آموزشی توجه ندارند و بازار برایشان مورد اهمیت است.

* کتاب درسی خمره رنگرزی نیست

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: برخی گمان می‌کنند که نویسندگان کتب درسی در اتاق خلوت خود نشسته‌اند و برای خود شعر می‌گویند و می‌نویسند؛ بنده از 14 سالگی اهل قلم بودم و اکنون رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستم اما تا کنون جرأت نوشتن کتاب درسی را نداشتم.

وی با اشاره به این نکته که برخی فکر می‌کنند که کتاب درسی خمره رنگرزی است، اضافه کرد: بنده از حیثیت و توانمندی مؤلفان کتاب درسی دفاع می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در شورای کتاب درسی بین 15 تا 25 نفر شامل اساتید دانشگاه، معلمان باتجربه، کارشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت حضور دارند.

* هیچکس از بی حیثیت کردن دستگاه تعلیم و تربیت خود سود نمی‌برد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: امسال توجه جدی به آموزش زبان انگلیسی، زبان عربی، درس فرهنگ و هنر و توجه ویژه به دوره ابتدایی و دانش‌آموزان مناطق دوزبانه می‌شود.

وی افزود: باید بتوانیم در آموزش و پرورش، استفاده بهینه از استعدادهای بیرون با حذف تشریفات زائد داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان خطاب به خبرنگاران بیان داشت: درهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همیشه به روی خبرنگاران باز است اما حواستان باشد که برخی مطالب تبدیل به دستمایه‌های ژورنالیستی نشود و یادمان باشد هیچکس از بی حیثیت کردن دستگاه تعلیم و تربیت خود سود نمی‌برد.

وی ادامه داد: باید ارزش آموزش و پرورش بالا باشد و این جمله به معنی آن نیست که نقد و پرسش نکنید اما در پرسش و نقد نباید غیرعلمی و غیراخلاقی عمل شود.

*یک مجرم را برای یک‌ اشتباه چند بار شلاق می‌زنند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص غلط در کتب درسی گفت: یک غلط در کتب درسی هم زیاد است و قابل قبول نیست اما سؤال من از دوستان این است که این غلط‌نامه درباره چند کتاب بود و یک مجرم را برای یک‌ اشتباه چند بار شلاق می‌زنند؟

وی با اشاره به اینکه غلط‌های ذکر شده درباره کتاب ریاضی سوم دبستان بوده است، بیان داشت: ما خطا را می‌پذیریم و پوزش می‌طلبیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سرعت کار ما را ناگزیر کرد که آنچه به مؤلف به عنوان مطلب نهایی ارائه داده بود به حروفچینی و سپس چاپ سپرده شود که البته نباید این اتفاق می‌افتاد اما جهت اطلاع باید بگویم که به همکاران به خاطر بی‌توجه تذکر خیلی سنگین داده شد.

وی با تأکید بر اینکه تولید محتوای ما نباید اشکال داشته باشد، اظهار داشت: برخی اشکالات به کتاب درسی به منابع مختلف باز می‌گردد که مدنظر ما منبع رسمی است.

* واکنش صدا و سیما به تبلیغات کمک آموزشی‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص تبلیغات کتب کمک آموزشی در رسانه ملی نیز بیان داشت: در جلسه اخیر شورای نظارت بر محتوای آموزشی، مدیرکل بازرگانی صدا و سیما نیز حضور داشت و عنوان شد هر کمک آموزشی در صورت داشتن مجوز آموزش و پرورش تبلیغ می‌شود و تبلیغات ذکر شده نیز این مجوز را دارند.

وی ادامه داد: اکنون یک ماه است که منتظریم صدا و سیما مجوزهای آموزش و پرورش که برای تبلیغ ارائه شده است را به ما نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: اگر بخش دیگری از آموزش و پرورش به جز سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به کمک آموزشی‌ها مجوز داده باشد، برخورد می‌کنیم و اگر جعلی نیز صورت گرفته باشد، پیگیری خواهیم کرد.

*کاهش کتب درسی نداریم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به این نکته که ما بوم‌های مختلف در کشور داریم لذا نیازهای بوم‌زیستی متفاوتی وجود دارد، گفت: در حال حاضر در کتاب درسی مانند کتاب فارسی، صفحه سفید وجود دارد که معلمان تولید محتوا می‌کنند.

وی به سیاست چند تألیفی اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شاهد تولید محتوا توسط هنرستان‌ها و هنرآموزان هستیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کاهش کتب درسی نداریم بلکه متناسب‌سازی انجام می‌شود، افزود: کتاب درسی را بر اساس زمان آموزش تنظیم می‌کنیم و گاهی حوادث غیرمترقبه مانند آلودگی و سرما، این نظم را بر هم می‌زند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 8 دى, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.