آموزش حقوق شهروندی وارد کتاب های درسی می شود

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری خود که پیرامون گزارش عملکرد چهار ماهه سازمان پژوهش برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد سازمان‌ در ماه‌های اخیر، از تدوین کتاب‌های جدید برای پایه چهارم و هشتم خبر داد.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش هر ساله موظف است دو پایه از کتاب‌های درسی را تغییر دهد که در این راستا تاکنون پایه‌های اول تا سوم ابتدایی جدیدالتالیف شده؛ پایه ششم ابتدایی به عنوان یک پایه ترمیمی در نظام آموزشی، مستقر و پایه هفتم نیز از امسال با کتاب‌های جدیدالتالیف سال تحصیلی را آغاز کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در هر دوره که تغییر کتاب‌ها رخ می‌دهد، سال اول اجرای آزمایشی کتاب‌ها و در سال دوم ضمن بررسی کاستی‌ها و در نظر گرفتن پیشنهادهای جدید، کتاب‌ها مورد تجدیدنظر قرار گرفته که در این راستا سال آینده پایه‌های چهارم و هشتم در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدیان با بیان اینکه سال تحصیلی آینده، سال تغییر برنامه آموزشی پایه‌های چهارم و هشتم است، گفت: تمام برنامه‌ها در راستای درس ملی و بر اساس این سند تولید می‌شود.

ورود تدریجی آموزش حقوق شهروندی، محیط زیست و نانو به کتب درسی

وی تصریح کرد: برخی پیشنهادها برای ورود به کتب درسی پیش‌بینی شده است که آموزش حقوق شهروندی، حقوق مدنی، آموزش‌های محیط زیست و فناوری‌های جدید از جمله نانو و بایو، بازار کار و پیشگیری و سلامت که جزو برنامه‌های درس ملی است، به تدریج در برنامه‌های آموزشی تسری می‌یابد.

محمدیان با بیان اینکه سازمان پژوهش در حال حاضر 1150 عنوان کتاب درسی دارد، گفت: با توجه به حجم این کتاب‌ها، هیچ وقت نمی‌توانیم و برای آموزش و پرورش نیز مقدور نیست که بتواند همه کتاب‌ها را یک باره تغییر دهد، لذا با توجه به اینکه آموزش و پرورش پلکانی و تدریجی است، ورود به مباحث جدید نیز کاملا تدریجی خواهد بود؛ همانطور که تغییرات هر سال در دو پایه رخ می‌دهد و ضمن مستمر بودن، به نوبت و تدریجی انجام می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: در کنار تولید کتاب‌های درسی، تولید و ترویج بسته‌های آموزشی نیز به عنوان یکی از دستاوردهای سند درس ملی در دستور کار سازمان پژوهش است، چرا که معتقدیم نباید دانش‌آموزان را در محدوده کتاب‌های درسی محصور کرد، بلکه باید بر اساس نیازهای علمی روز، برنامه‌ریزی دقیق و محتوایی برای آنها انجام داد.

وی با انتقاد از ترویج حافظه محوری در کتاب‌های کمک آموزشی، گفت: آموزش و پرورش همواره به دنبال این است که از حافظه‌ محوری فاصله بگیرد، اما عوامل این کار در بیرون زیاد است و در بیرون کسانی هستند تا به آموزش و پرورش آویزان می‌شوند و نمی‌گذارند از مدار حافظه محوری فاصله بگیرد که نمونه بارز آن کتاب‌های کمک آموزشی انتشارات مختلف است.

محمدیان با بیان اینکه این کتاب‌ها تنها با هدف نشر تولید می‌شوند، نه آموزش گفت: فاصله گرفتن از حافظه محوری یک اصل مهم در تدوین کتب‌ درسی است، اما با توجه به عوامل بیرونی که نام بردم، کار بسیار مشکلی است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تولید برنامه درسی، روش کار، نیازسنجی آتی برای نسل آینده است تا بتواند پاسخگوی آنها باشد، لذا کار سهلی نیست اما برخی گمان می‌کنند نویسندگان کتاب‌های درسی برای خودشان این محتوا را می‌نویسند در حالی که این گونه نیست و تمام محتوا بر اساس مطالعات تطبیقی و نظرسنجی‌های مختلف از دانش‌آموزان و معلمان انجام می‌شود.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 8 دى, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.