تشکیل کارگروهی به ریاست سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای احیاء درس انشاء

سیدحسین حسینی‌نژاد، دبیر کانون معلمان انشاء سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، از تشکیل کارگروهی به ریاست سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای احیاء درس انشاء خبر داد و از این اتفاق ابراز خشنودی کرد.

به گفته وی این کارگروه متشکل از علی‌اصغر فانی (سرپرست وزارت آموزش و پرورش)، بهرام محمدیان (رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی)، حسین هژبری (معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش)، عطایی (مشاور وزیر آموزش و پرورش)، حمیدرضا کفاش (مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش)، نعمت‌الله فاضلی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و سیدحسین حسینی‌نژاد (دبیر کانون معلمان انشاء سراسر کشور و مدیرمسئول نشریه «انشاء و نویسندگی») است.

دبیر کانون معلمان انشاء سراسر کشور با بیان اینکه کارگروه مذکور به دنبال پیشنهاد رئیس جمهور برای احیاء زنگ‌های انشا، کتابخوانی و گفتگو در مدارس، ایجاد شده است، افزود: کارگروه اخیر تاکنون 3 بار تشکیل جلسه داده که جلسه سوم آن پنجشنبه هفته گذشته برگزار شده است. این کارگروه به هر سه موضوع زنگ انشا، زنگ کتابخوانی و زنگ گفتگو در مدارس می‌پردازد، ولی فکر می‌کنم موضوع زنگ مطالعه زودتر عملیاتی و ابلاغ شود.

حسینی‌نژاد در عین حال گفت: بر اساس یکی از تصمیمات این کارگروه، از استان‌های کشور هم برای ایجاد این سه زنگ در مدارس نظرخواهی می‌شود و با توجه به تکاپویی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه آغاز کرده و اگر این مسئله در چم و خمِ اداری نیفتد، من امیدوارم زنگ انشا به جایگاه اصلی خود در مدارس و در میان معلمان و دانش‌آموزان بازگردد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین، حسن روحانی رئیس جمهور در سخنرانی خود در مراسم آغاز سال تحصیلی، خواهان ایجاد زنگ کتاب، زنگ گفتگو و زنگ انشاء در مدارس کشور شده بود. وی گفته بود: من از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست دارم که زنگ کتاب را ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش‌آموزان و توضیح خلاصه آنچه که دانش آموز خوانده، اختصاص دهند. جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است. خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود، در کشورهای پیشرفته، دانش‌آموزان ابتدایی هر هفته چند کتاب می‌خوانند و خلاصه اش را برای همکلاسی‌ها بیان می‌کنند.

درخواست دیگر روحانی از فرهنگیان، تبدیل شدن فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی بود. او در این زمینه هم تاکید کرده بود: در این مدت مردم بارها حرف‌های خود را به صورت شفاهی می‌زنند، اما نمی‌توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشاء را البته نه به معنای سنتی‌اش احیا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشاء خود از رئیس جمهور انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نواقص و کاستی‌های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشاء‌ها را برای ریاست جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش آموز بیشتر و بیشتر شود.

رئیس جمهور همچنین پیشنهاد ایجاد زنگ گفتگو را داده و گفته بود: زنگ گفتگو به ویژه باید در مقطع متوسطه ایجاد شود؛ چرا که دانش‌آموزان باید از مدرسه گفتگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند. درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفتگو، کرسی‌های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم رهبری است نیز محقق شود. بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش آموز به ازایش نمره می‌گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش‌آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آراء آشنا و آشناتر می‌شوند.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
شنبه, 13 مهر, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.