جزییات روش تدریس و تغییر محتوای زبان انگلیسی اول متوسطه اول/ تجهیز مدارس به آزمایشگاه زبان

محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: کتابهای پایه اول متوسطه اول امسال براساس برنامه درسی ملی تولید محتوا شده است و با توجه به اینکه زبان انگلیسی یکی از درس های این پایه است تغییرات 100 درصدی هم در محتوا و هم در روش های تدریس صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل تغییر 100 درصدی محتوای زبان انگلیسی روش های آموزش زبان بود، افزود: در روشهای جدید آموزشی تاکید بر آموزش زبان انگلیسی با در نظر گرفتن مهارتهای چهارگانه شامل صحبت کردن، شنیدن، روخوانی و نوشتن است، چرا که معتقدیم وقتی دانش آموز به هر یک از این چهار مهارت دست پیدا کند می تواند با خواندن یا گوش دادن به مطالب انگلیسی مفهوم کلی را درک کنند

دو کتاب زبان انگلیسی برای دانش آموزان اول متوسطه اول

به گفته محمدیان محتوای زبان انگلیسی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان اول متوسطه اول شامل دو کتاب است که یکی از کتابها برای آموزش در کلاس درس و آموزش مهارت های خواندن، نوشتن و گوش دادن است و کتاب دیگر برای تمرین مهارت های نوشتاری است.

وی ادامه داد: در کنار کتابهای درسی، یک سی دی آموزشی برای تقویت شنوایی دانش آموزان به آنها داده می شود. نکته قابل توجه آن است که سی دی های ارائه شده به دانش آموزان توسط افراد بومی و با همان لهجه انگلیسی ضبط شده است تا دانش آموزان بتوانند کلمات را بدرستی تلفظ کنند.

سطح بندی دانش اموزان در کلاس های درس انگلیس
محمدیان در ادامه به سطح بندی دانش آموزان توسط معلم در کلاسهای زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: یکی از تغییرات جدید در آموزش زبان انگلیسی پیش آزمونی است که معلمان همزمان با آغاز سال تحصیلی از دانش اموزان گرفته تا کلاس را سطح بندی کرده و معلم با توجه به شناختی که از هر دانش آموز در بحث فراگیری زبان انگلیسی دارد، رفتار خود را تعیین کند

وی تصریح کرد: معلم در حقیقت با سطح بندی دانش آموز برنامه های آموزشی متنوعی را که در دوره های آموزش ضمن خدمت دیده در کلاس درس بکارگرفته و بهترین آموزش را به دانش آموز ارائه دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اینکه آیا آموزش های ضمن خدمت دوره های تابستانی برای تغییر در روش تدریس برای معلمان کافی است گفت: رشته تخصصی معلمان زبان انگلیسی است و سالها در مدارس اقدام به تدریس در این درس کرده اند. آموزش های ضمن خدمت تنها برای آشنایی معلمان با روش های جدید آموزشی و آموزش محتوای تغییر یافته کتاب هاست. در گذشته آموزش های زبان انگلیسی براساس محتوای کتاب ها مبتنی بر تقویت خواندن و گرامر دانش آموز بوده است. اما با تغییر محتوا، قطعاً معلمان نیز می توانند مهارتهای چهارگانه را به دانش اموزان آموزش دهند. همچنین اگر این دوره ها برای معلمان کافی نباشد، دوره هایی نیز در طول سال تحصیلی برای آنها برگزار می شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: با تغییر محتوای کتاب های زبان انگلیسی، بسته آموزشی که طی سه سال آینده نیز پیگیری می شود به معلمان و دانش آموزان ارائه خواهد شد. در حقیقت روش جدید امسال ناظر بر فعالیتهای اول متوسطه اول است و تا سه سال آینده که محتوای کتاب های انگلیسی پایه های دیگر تغییر می کند، روش های جدید و تکمیلی دیگر نیز به معلمان ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید ما در آغاز راه برای آموزش زبان انگلیسی هستیم. ممکن است نواقص و یا نقاط قوتی وجود داشته باشد که برای سال های آینده نواقص را رفع و نقاط قوت را تقویت می کنیم.

تجهیز مدارس به آزمایشگاه زبان انگلیسی

محمدیان با بیان اینکه درصدد هستیم از رسانه های پیرامونی برای آموزش بهتر زبان انگلیسی در مدارس استفاده کنیم، گفت: در بخش رسانه های پیرامونی بخش های دولتی و غیردولتی می توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند و به عنوان مثال می توان داستان های خواندنی کوتاه را برای دانش اموزان تدوین کرد.

وی در بخش دیگر صحبت های خود از تجهیز مدارس به آزمایشگاه زبان اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته آموزش و پرورش درصدد است که در سال های آینده مدارس به آزمایشگاه زبان مجهز شوند که با استفاده از روشهای نوین آموزش در مدارس در سطحی کامل انجام شود.

آموزش زبانهای دیگر در مدارس با تامین منابع امکانپذیر است

محمدیان درباره آموزش زبان های دیگر به غیر از زبان انگلیسی توضیح داد: امسال تغییر محتوای کتابها در کتاب های انگلیسی زبان پایه اول متوسطه اول است. اما براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تدریس زبان هایی همچون آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، روسی و اسپانیولی می تواند در مدارس انجام شود و با توجه به اینکه آموزش زبان به صورت نیمه تجویزی است، دانش آموز می تواند حق انتخاب داشته باشد.

وی ادامه داد: اما تدریس ویترینی از زبان های خارجی در سال های آینده نیازمند منابع و تامین مقدمات است. ضمن آنکه تعداد دانش آموزان باید برای تدریس سایر زبان ها در کلاس به حد نصاب برسد.

عربی زبان دینی دانش آموز است

محمدیان درباره تغییر محتوای کتاب های عربی اول متوسطه اول گفت: آموزش درس عربی برخلاف انگلیسی به صورت تجویزی است به این معنی که زبان عربی در زمره زبانهای خارجی نبوده است. در حقیقت زبان عربی زبان دینی دانش آموز و تقویت کننده ادبیات فارسی دانش اموزان است.

وی ادامه داد: تغییرات این کتاب شامل تدوین متونهای خواندنی است که می تواند هم به مکالمه دانش اموز کمک کرده و هم دانش آموز به صورت ساده صرف و نحو را فرا گیرد. تغییرات انجام شده در کتابهای عربی پس از اعتبار بخشی مورد رضایت صاحبنظران و کارشناسان نیز بوده است.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 1 خرداد, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.