بازنگری کتابهای ششم ابتدایی طی دو سال آینده

به گزارش خبرنگار مهر، محی الدین بهرام محمدیان در مراسم رونمایی از سند برنامه درسی ملی که صبح شنبه در سینما فلسطین برگزار شد، گفت: تدوین و تصویب برنامه درسی ملی بیش از 4 سال طول کشید و در تدوین آن افراد و سازمان های بسیاری از جمله انجمن برنامه درسی ملی، حوزه علمیه، اساتید دانشگاه، کارشناسان تعلیم و تربیت و در نهایت شورای عالی آموزش و پرورش نقش داشتند.

وی افزود: بیش از 100 سال است که از آموزش و پرورش مدرن می گذرد اما تمام این مدت تمام برنامه های درسی دانش آموزان وارداتی بود این در حالی است که آموزش و پرورش نسبت به سایر ارگان ها همواره یک سر و گردن بالاتر بوده است و حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این وزارتخانه کانون اندیشه های بومی، بومی، ملی و اسلامی بوده است.

محمدیان با بیان اینکه نظام سلطه هیچ تلاشی برای تولید محتوا نکرده و همواره کتاب های درسی را تا قبل ا پیروزی انقلاب از محتوای کتاب دیگر کشورها رونوشت کرده است گفت: امروز به جایی رسیده ایم که کارهای وصله ای دیگر راهگشا نیست و مقام معظم رهبری به خوبی خواهان تحول در آموزش و پرورش شده و امروز شاهدیم که هم سند تحول بنیادین و هم برنامه درسی ملی رونمایی شده است و از این به بعد محتوای کتابها بر اساس نقشه و سندی که به همت کارشناسان داخلی تدوین شده است ادامه مسیر می دهد.

وی تصریح کرد آموزش و پرورش نمی خواهد سندی برای ویترین تصویب کند بلکه همواره در صدد اجرای آن بوده و راه اندازی پایه ششم ابتدای و تغییرات و تحولات تدریجی در محتوای کتای ها نشان دهنده این موضوع است.

محمدیان اظهار داشت: برخی می گویند مسئولین آموزش و پرورش در تصویب سند تحول بنیادین عجله کرده اند ما معتقدم این عجله نیست بلکه سبقت گرفتن از فعالیتهای خوب است.

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش کلاس های اول، دوم و ششم ابتدایی همسو با برنامه درسی ملی شامل تغییراتی شده اند. البته کلاس ششم ابتدای پس از تغییر محتوای کتابهای چهارم و پنجم بازنگری مجدد می شود. برای سال تحصیلی جدید نیز کتابهای کلاس های سوم و اول متوسطه اول براساس برنامه درسی ملی تدوین می شود.

محمدیان با بیان اینکه برنامه درسی ملی به اتکا تفکر بومی و اسلامی است درباره آموزش زبان انگلیسی و عربی گفت: زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و روسی بر حسب تفکر کارشناسی و نیازهای ملی و علاقه و ذوق دانش آموز براساس برنامه درسی ملی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: آموزش این زبان ها از پایه اول متوسطه اول آغاز می شود و در دوم متوسطه و به تدریج در پایه های دیگر ادامه دارد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما به آموزشهای درون مدرسه ای معتقد هستیم اما برای دانش آموزانی که علاقه و استعداد بیشتری برای فراگیری زبان های خارجی دارند کلاس های زبان کانون پرورشی و فکری را در نظر گرفته ایم.

وی گفت: در برنامه های آینده سازماندهی ساعات آموزشی را براساس برنامه درسی ملی خواهیم داشت که دانش آموزان موظفند 45 دقیقه در هر کلاس درسی آموزش ببینند ضمن آنکه بر اساس این برنامه توجه به رسانه های متنوع آموزشی همچون نشریات الکترونیکی و آموزش خارج از چارچوب کلاس درس مورد توجه است.

محمدیان در پایان گفت: براساس برنامه درسی ملی 100 ساعت آموزش رسمی خارج از کلاس تعریف شده است که 50 درصد آن را آموزش و پروش و 50 درصد مابقی را مدیران مدارس و معلمان باید برنامه ریزی کنند.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
شنبه, 31 فروردين, 1392

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.