در تدوین کتب درسی همواره باید رویکرد ایرانی- اسلامی – انقلابی مورد توجه باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان صبح روز چهارشنبه 14 مهرماه 95 در نشستی صمیمی با مولفان، کارشناسان دفتر تالیف کتب فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آنان در آماده سازی کتاب های درسی پایه دهم با اشاره به جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش، افزود: مصوبات این شورا حکم قانون را دارد و پس از ابلاغ توسط ریاست محترم جمهوری برای ما لازم الاجراست.

وی با بیان این مطلب که در راستای هم سو سازی محتوای کتب درسی با سند تحول و سایراسناد بالادستی تا پایه نهم مشکل چندانی وجود نداشت، اما پایه دهم با توجه به تنوع شاخه ها و رشته های تحصیلی مانند گردنه ای صعب العبور بود که اگر همت و تلاش شبانه روزی شما عزیزان نبود، قطعا کتاب درسی به موقع در اختیار دانش آموزان قرار نمی گرفت و این توفیق (140 عنوان کتاب جدید) که برای اولین بار در تاریخ تالیف کتب درسی رخ داد، افتخار بزرگی نصیب سازمان نمود که مورد توجه و تقدیر وزیر محترم آموزش و پرورش نیز قرار گرفت.

دکتر محمدیان با بیان این مطلب که امسال اتفاق مبارک دیگری نیز به وقوع پیوست و آن تالیف کتاب همراه هنرجو، راهنمای معلم و سی دی های آموزشی بود که همزمان با کتاب در اختیار معلمین و دانش آموزان قرار گرفت.

وی ضمن تشکر از آماده سازی کتب 10/1 بر آماده سازی کتاب های باقی مانده 10/2 نیز تا پایان آبان ماه تاکید و اضافه کرد: انشاالله پس از اتمام کتاب های پایه دهم، بلافاصله باید کار تدوین و آماده سازی کتاب های یازدهم آغاز شود، مزید آنکه قول داده ایم برای پیش افتادن و رفع نگرانی احتمالی کتاب های پایه دوازدهم نیز به موازات آن تهیه شود تا در سال آینده دراین خصوص مشکلی نباشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با اشاره به جوسازی برخی رسانه ها تصریح کرد: به صراحت اعلام کرده ایم؛ کتب درسی آینه تمام نمای پایه و نصاب علمی یک کشور است و در تدوین آن ضمن توجه به آخرین دستاوردهای علمی و فناوری، همواره باید رویکرد ایرانی- اسلامی – انقلابی مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد. کتاب درسی جمهوری اسلامی باید مُقَوِمِ سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد، نه مروج سبک زندگی غربی و لیبرالیستی.

وی ورود کتاب«تفکر و سواد رسانه ای» برای اولین بار به چرخه نظام آموزشی را اقدامی مبارک و نیازمند شجاعت و جسارت در اقدام دانست و اضافه نمود: خیلی ها در گذشته حرف آن را زده بودند، ولی جرئت عمل کردن را نداشتند که بحمدالله امسال عملی شد. البته دیکته نانوشته غلط هم ندارد. اما وقتی نوشته شد (آن هم با این سرعت)، اشکالاتی هم ممکن است خود را نشان دهند که مسلما از روی قصد وغرض نبوده و اگر احیانا چیزی از چشم افتاده عذر خواهم و سال بعد پس از جمع آوری نظرات و نقدها ، بازخوردها و بررسی آنها، اصلاح خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت درس«تفکر و سواد رسانه ای» که ایجاب می کند برای تبیین خطوط فکری و شگردهای تبلیغی رسانه ها به منظور اثرگذاری هرچه بیشتر بر ذهن مخاطبان لازم است نمونه و مستنداتی ارائه شود، اضافه کرد: به عنوان مثال برای تبلیغ «شابلون یا تاتو» از چهره ی سرشناس فوتبال استفاده کرده اند. این به معنای تائید چنان رفتاری نیست. اگر اینطور بود پس نامی از چنگیز، تیمور و دیگر جنایتکاران هم نمی بایست در تاریخ می آمد. حالا همین شده دستاویز و بهانهای برای نقد کتاب. البته ما از نقد منصفانه و خردمندانه استقبال می کنیم. چون سبب رفع نقایص وتقویت کار می شود.

وی اضافه کرد: برای من قابل پیش بینی بود و به دوستان هم عرض کرده ام؛ انتشار این کتاب نقد سه گروه را درپی خواهد داشت: 1- متخصصان علوم ارتباطات 2- متخصصان ITC .و3-برخی از افراد مقدس مآب که مقتضیات زمان را نمی شناسند و با هرگونه نو آوری و تغییر مخالفت می کنند.

دکتر محمدیان ضمن انتقاد از رسانه ملی به سبب تبلیغ کتب آموزشی غیر استاندارد، افزود: کتاب های تستی که جواب سئوالات جلوی آن آمده نه تنها مفید نیست، زیرا ذهن دانش آموز را تنبل می کند، بلکه به فرایند یاددهی – یادگیری نیز آسیب می رساند. لذا نباید تبلیغ شود.

تاریخ خبر: 
جمعه, 16 مهر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.