سنگ‌اندازی به آرامش آموزش و پرورش در آستانه مهر/ دستگاه تعلیم و تربیت در زمین سنگلاخ راه می‌رود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بسیار وقت ناشناسی است که در آستانه مهر به آرامش و سکون آموزش و پرورش سنگی پرتاب کنیم، گفت: امیدوارم در حرکت‌های اجتماعی و سیاسی عقلانیت حاکم باشد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی امروز در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد ویژه دانش‌آموزان، فرهنگیان و دانشجومعلمان که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با اشاره به خدمات وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: وی پیر خرابات دستگاه تعلیم و تربیت است و شاید در بین کسانی که سابقه مدیریت داشته و هم نسبت به موضوع تعلیم و تربیت آشنایی داشته باشند شخصی در ردیف آقای فانی بسیار کم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بسیار وقت ناشناسی است کسانی در آستانه ماه مهر بخواهند به آرامش و سکون آموزش و پرورش سنگی پرتاب کرده و موجی ایجاد کنند، گفت: آموزش و پرورش در آستانه مهر نیاز به آرامش،‌ تمرکز و عقلانیت دارد تا بتواند آغازی نیک در مهر داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یاد آور شد: امیدواریم در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی ما عقلانیت حاکم باشد و به خاطر دستمالی، قیطریه را به آتش نکشیم.

وی با تأکید بر اینکه تغییر و تحول در آموزش و پرورش همه جانبه است، افزود: کار آموزش و پرورش ساختمان سازی و عمرانی نیست که برای نمونه پروژه‌ای از اول اسفند شروع شود، دو سال بعد تکمیل شده و وارد ساختمان شویم بلکه کار تربیتی به تدریج انجام می‌شود و نیازمند زمان است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به اینکه تحول در عرصه تعلیم و تربیت آثار،‌ عوارض و پیامدهای مثبت و منفی داشته و شاید یکی دو نسل طول بکشد تا ظاهر شود، خاطرنشان کرد: امروز تحول در آموزش و پرورش شروع شده و به دست همکاران فرهنگی در کل کشور انجام می‌شود و با عنایت تیزبین رهبر معظم انقلاب رصد می‌شود و آثار مثبت خود را اندک اندک نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان آموزش و پرورش با دقت و مراقبت و ایستگاه به ایستگاه این فرایند را رصد می‌کنند، تصریح کرد: برای نمونه در حوزه تغییر محتوا کتاب‌های پایه اول تا ششم و پایه هفتم و نهم را تغییر داده‌ایم و امسال به پایه دهم رسیده‌ایم و امروز این کار توسط پژوهشگاه تعلیم و تربیت و نخبگان این عرصه رصد می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی اضافه کرد: در کتاب‌های درسی مانند فارسی، جغرافیا، استان‌شناسی و ریاضی اتفاقاتی صورت گرفته است که بخشی از سند تحول بوده که اجرایی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: در حال حاضر گفت‌وگو کردن در بین دانش‌آموزان رایج شده آنها سؤال و جواب می‌کنند و فرهنگ گفت‌وگو و نقدپذیری وجود دارد ضمن اینکه رویکرد پژوهشی در درس‌ها و آموزش رعایت می‌شود و این موضوع در همه موضوع کم و بیش اتفاق می‌افتد.

وی بیان داشت: در پایه ششم ابتدایی برای آموزش پژوهش کتاب «تفکر و پژوهش» را تولید کرده‌ایم که مورد اقبال دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خطاب به کسانی که آموزش و پرورش را مورد انتقاد قرار می‌دهند، یادآور شد: افرادی که سوال می‌کنند چه کرده‌اید آیا از خود پرسیده‌اند که ما برای دستگاه تعلیم و تربیت و منزلت معلمان چه کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان تصریح کرد: دمیدن بر بوق شعار ساده است اما کوبیدن بر زمین سفت سخت است.

وی تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت در زمین سنگلاخ راه می‌رود و عده‌ای به جای هموار کردن راه ایجاد مزاحمت می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بنده سیاسی هستم اما عمله و عضو یک گروه نیستم و خود را کارگزار نظام می‌دانم، افزود: باید متصدیان آموزش و پرورش را کمک کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به پیشینه برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد یادآور شد: در سال 85 در این جشنواره 76 نفر شرکت کردند در سال بعد از آن 769 نفر و در سال بعد نیز 3800 نفر شرکت کردند؛ در چهارمین دوره 19 هزار نفر شرکت کننده داشتیم و بعد از یکی دو سال تأخیر در برگزاری، امسال در هفتمین دوره آن 240 هزار نفر شرکت کردند ضمن اینکه 90 هزار ساعت داوری در استان‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به حجم عظیم فعالیت‌ها در معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در سال‌های قبل از شروع طرح تحول 3،2 کتاب در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تغییر پیدا می‌کرد اما امسال 140 عنوان کتاب درسی تولید شده است که این جزوه نوشتن نیست بلکه باید تابع راهنمای برنامه درسی و اهداف ملی این برنامه باشد و بتواند ارتباط عمودی با سایر دروس داشته و اهداف اولیه و ثانویه را تأمین کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه باید در محتوای کتاب‌های درسی رویکرد فرهنگی،‌ تربیتی،‌سیاست جمعیتی،‌ اقتصاد مقاومتی و محیط زیست رعایت شود، تصریح کرد: بخشی از کارهای جدید در حوزه تولید محتوا مانند درس جدید تفکر و سواد رسانه‌ای اقدام جدیدی است که صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده است نقطه آغاز است و در عرصه جدید فضای مجازی که آن را فضای دوم می‌نامم، باید گفت این فضا، فضایی منبسط شده و توسعه یافته فضای واقعی است که ضرورت‌های خاص خود را داشته و آشنایی با این محیط نیازمند مصالحه و کار جمعی است.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی یادآور شد: باید پنجره‌ها را روی مناظری بگشاییم که به تعلیم و تربیت آسیب نرساند؛ باز کردن این پنجره‌ها و آزاد گذاشتن عبور هر منظره‌ای از آن کار عاقلانه‌ای نیست و در این خصوص باید هدایت‌گری آموزشی و تربیتی خود را انجام دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با پذیرفتن پیشنهاد همکاران فرهنگی از استان اردبیل مبنی بر تشکیل سامانه ملی تولید محتوای الکترونیکی توسط این افراد، گفت: ما نیز با این موضوع موافقت می‌کنیم و منتظر ارائه طرح از جانب شما هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان خطاب به فرهنگیان حاضر در این جشنواره توصیه کرد: در تولیدات خود ابتدا جنبه تجاری را درنظر نگیرید و باید ابتدا شما دیده شوید و دیده شدن در شبکه ملی رشد برای شما یک فرصت است.

به گزارش فارس،‌ در پایان مراسم از نفرات برگزیده با اهدای جوایز تجلیل شد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 2 شهريور, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.