اَرابه دانشِ بشری توقف ندارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در دومین نشست مشترک با اعضای هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد، اظهار کرد: محیط علمی، پژوهشی جای برخوردهای خطی و سیاسی نیست. بلکه می طلبد؛ دوستان فارغ از گرایش های خطی و جناحی به بررسی و نقد نظریه های علمی بپردازند و در این راه نگران خُرده گیری و گاه مخالفت ها نباشند. زیرا به قول بزرگان، از محل تَضارب آراء و عقاید است که نظریه های نو پدید می آید.

وی با بیان اینکه «من سخنان دوستان را به بیان اُخری، سخنان خودم می دانم»، اضافه کرد: شاید پیش فرض هایی داشته باشم، ولی پیش فرض من مطمئنا «قِف» نیست، بلکه تحرک و پویایی است. بعلاوه معتقدم بَسَنده کردن به سخن پیشینیان کافی نیست، آدم تحول خواه نمی تواند با خاطره ها زندگی کند. تفکر باید زایش داشته باشد. یعنی مطلبی به موجودی ها اضافه کند.

دکتر محمدیان با اشاره به حاشیه نویسی های خواجه نصیرالدین بر آراء ابن سینا، افزود: نقل قول از دیگران اشکالی ندارد، ولی بهتر آن است که نقد و نظر خودمان را نیز به آن بیافزائیم. مثلا گفته شود؛ در فلان مبحث اَمر و زید چنین گفته اند، ولی من معتقدم به این دلایل، اینگونه باشد بهتر است.

وی سماحت و سعه صدر، ورود در حوزه تخصصی و مولد بودن را سه ویژگی مهم برای کرسی های نظریه پردازی برشمرد و اضافه کرد: رویکرد اصلی باید«اُنظُر اِلی ما قال ولا تَنظُر اِلی مَن قال» باشد و در این راه نباید نگران انتقاد و یا سرزنش دیگران باشیم. زیرا رویکرد جناحی و خطی مانع سیلان و شکوفایی فکر می شود.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 3 خرداد, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.