پژوهش‌ها باید آینده‌نگر باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: مسلما پژوهش در آموزش و پرورش مخصوصا در ایجاد تحول قابل تامل است.

وی با بیان اینکه امروزه پژوهش را در چند مرحله باید پیگیری کرد، افزود: مبنای فعالیت‌های آموزش و پرورش باید مبتنی بر پژوهش و دارای پیوست پژوهشی باشد زیرا معتقدیم پژوهش می‌تواند راه را هموار کند و آسیب‌ها را کاهش و اثربخشی را بیشتر کند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: فعالیت‌هایی که بدون پژوهش صورت می‌گیرد افت و پرتی زیادی خواهد داشت و احتمالا آسیب زا خواهد بود.

محمدیان گفت: کارهای ما باید پیوست پژوهشی داشته باشد البته در حال حاضر پژوهش در کارها را تجربه می‌کنیم. شاید هنوز هم تصمیم‌ها خلق الساعه و مدیریتی که به اقتضای زمان اتفاق می‌افتاد باشد اما عهد و میثاق ما با معلمان این است که بدون پژوهش کاری را انجام ندهند.

وی با بیان اینکه باید روش‌های پژوهشی را به نسل آینده بیاموزیم، افزود: اگر می‌خواهیم در آینده پژوهشگر خوبی داشته باشیم و با تعقل پژوهشی به مساله نگاه کنیم باید دانش آموزان را از دوران مدرسه و تحصیل با پژوهش و فرآیند پژوهش و تحقیق آشنا کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است معلمان به محتوای درسی از منظر پژوهشی نگاه کنند و در امتیاز، اعتباربخشی و ارزشیابی دانش آموزان به این زاویه نگاه کنند چون مدعی هستیم محتواهای آموزشی از پایه اول تا نهم به قدر وسعمان این فرآیند را برای دانش آموزان فراهم کرده است.

محمدیان با بیان اینکه انتظارمان از معلمان انتقال مفاهیم کلی دروس نیست و نگرشمان نسبت به معلم متفاوت شده است، اضافه کرد: سند تحول و برنامه درسی معلم را راهبر آموزشی، پژوهشگر، اسوه، الگو و مربی می‌شناسد یعنی این شان و شخصیت را برای معلم قائل است و باید معلم در کلاس درس مربی و پژوهشگر باشد تا بتواند تولید محتوای آموزشی و تربیتی کند.

وی ادامه داد: وظیفه معلم صرفا تدریس از کتاب درسی نیست به عبارت دیگر این جمله را تاکید می‌کنم که با داده‌های آموزشی و با تکیه بر پژوهش در بستر فرهنگ می‌خواهیم میوه تربیتی بچینیم پس این جمله حاوی چهار کلید واژه آموزش، پژوهش، فرهنگ و تربیت است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: داشتن نگاه منتقدانه و نگاه پژوهش مدارانه به مجموعه های تولید شده آموزشی و فرآیندهای تعلیم و تربیت از این منظر مهم است که آیا داده‌هایمان آموزشی و مبتنی برپژوهش است؟ آیا روش‌های آموزش مبتنی بر پژوهش است و در بستر فرهنگی اتفاق می‌افتد و آیا نتایج تربیتی است یا خیر؟

محمدیان تصریح کرد: زمانی که در مجموعه های تولید شده آموزش و فرآیندهای تعلیم و تربیت نقص ایجاد شود این نقصان نشان می‌دهد که این چرخه نیازمند ترمیم، بازسازی و یا بازنگری است که این امر جز اولویت‌ها است.

وی با اشاره به خشکسالی اعتباری که وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است، گفت: با این وجود معلمان سعی و اهتمام ورزیدند که قطراتی از بودجه و اعتبار بر روی زمین پژوهش بچکد اگر چه باران رگباری هم نیست اما قطراتی می‌چکد تا چیزی رشد کند. برگزاری این چنین جلسات نشان می‌دهد که چراغ پژوهش روشن است و ما باید از پژوهشگرانمان تجلیل کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به نظریه اقتصاددان‌ها اشاره کرد و افزود: اقتصادان ها معمولا می‌گویند که علم اقتصاد برپایه این است که منابع کمیاب را در اولویت های نخستین هزینه کنیم. منبع ما منبع مادی، منابع انسانی و فرصتهای اندکی است.

محمدیان گفت: باید از پژوهش‌های ویترینی و پژوهش‌هایی زینت بخش دست برداریم و پژوهش‌هایی را انجام دهیم که گذشته ما را روشن کند و به تعبیری کارها را ارزشیابی کند یا برنامه های جاری را تصحیح کند. پژوهش‌ها باید آینده را به ما نشان دهد لذا پژوهش‌های باید آینده نگاری داشته باشد.

وی با اشاره اینکه در چشم اندازه بیست ساله کشور باید بازار کار، تکنولوژی، اشتغال و فرهنگ روشن شود، افزود: در حال حاضر در برخی موارد با کمبود اطلاعات مواجه هستیم و یا به تعبیری تصویری که از آینده داریم مه آلوده است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم که کدام صنعت در کشور توسعه پیدا خواهد کرد، بازار کار به چه مشاغل و مهارت‌هایی نیازمند است یا منابع سرمایه گذاری آینده کجا باید باشد. اولویت اقتصادی و یا اولویت کارهای فرهنگی آینده چگونه است اینها را باید پژوهشگران روشن ‌کنند تا بتواینم قدم های حساب شده‌ای برداریم.

تاریخ خبر: 
شنبه, 19 دى, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.