لازمۀ تربیت انسان تراز جمهوری اسلامی، ارائۀ آموزش‌های شهروندی بر مبنای نظام معیار اسلامی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر محمدیان در جلسۀ کارشناسان حوزه فناوری، اظهار کرد در هزارۀ سوم، کاربرد رایانه و مخابرات در عرصۀ اطلاعات، جهان را وارد عصر اطلاعات نموده است و نظام شهروندی جدیدی بر پایۀ جامعۀ اطلاعاتی شکل می‌گیرد. امروز آموزش‌های شهروندی، آموزه‌های دورۀ انقلاب صنعتی و یا منطبق نیازهای جوامع سنتی نیست و نمی‌تواند به آنها محدود شود. با پیچیده‌تر شدن زندگی بشر و رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، دنیا به سمت استقرار جامعۀ اطلاعاتی و ایجاد دولت‌های الکترونیک می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: لازمۀ تربیت انسان تراز جمهوری اسلامی برای زیستن در دنیای جدید، ادامۀ آموزش‌های شهروندی با مشخصۀ شهرهای الکترونیک بر مبنای نظام معیار اسلامی است و مقدمۀ این کار طراحی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های آموزش فناوری‌های نوین و آموزش‌های فن پایۀ اطلاعاتی و ارتباطی در نظام آموزش و پرورش است.

معاون پژوهشی وزیر عطف توجه به این آموزش‌ها و ارائۀ آنها را در دوره دوم ابتدایی از ضرورت‌ها دانست و افزود: باید علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها و تأمین سخت‌افزارها باید به حوزۀ نرم‌افزاری و مغزافزاری توجه ویژه داشت و از سرمایه‌گذاری در این حوزه نباید امساک کرد.

دکتر محمدیان اظهار کرد: امروز از نظر من شکل‌گیری ملت‌های الکترونیکی بعید نیست و شاید تا دهۀ دیگر شاهد ظهور چنین پدیده‌ای باشیم، کوچ‌ها و مهاجرت‌های میلیونی در فضای مجازی از محیطی به محیط دیگر و یا از شبکۀ اجتماعی به شبکه‌ای دیگر از نشانه‌های همین پدیده است.

محمدیان تأکید کرد: دستگاه تعلیم و تربیت باید بتواند در چارچوب سیاست‌های روشن، زمینه و توانایی ایفای نقش در چنین جامعه‌ای را برای نسل آینده با حفظ هویت ملّی و دینی فراهم آورد. داشتن راهبرد برای جامعۀ الکترونیک امر ضروری است و برای حضور شهروندان و امنیت داده‌ها و اطلاعات همراه با حفظ ارزش آنها فراهم آورد باید فضای اطمینان بخشی فراهم شود.

محمدیان به کارشناسان توصیه کرد در توسعۀ فاوا در آموزش و پرورش به عدالت آموزشی، حفظ ارزش‌های اخلاقی، حفظ خلاقیت و مراقبت از توانایی‌ها و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و حفظ رابطه معلم، والدین و دانش‌آموزان و جلوگیری از تفوق ارزش‌های فناورانه به‌جای ارزش‌های انسانی باید توجه کنند و از قالبی شدن بیش از حد تعلیم و تربیت ممانعت کنند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 1 مهر, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.