سالروز ولادت رسول اکرم(ص)

بسماللهالرحمنالرحیم
اشاره
نوشتاری که در پیش رو دارید سالها قبل به مناسبت 17 ربیعالاول سالروز خجسته میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) به نگارش درآمده است. در این مقاله کوتاه علاوه بر توضیح فلسفۀ بعثت و برشمردن اوصاف خاتمالانبیا حضرت محمد(ص)، هفتۀ وحدت همه پیروان ادیان آسمانی پیشنهاد شده است. شاید طرح این موضوع در روزگار ما که عطف توجه جهان و پیگیری این ایده که با ظهور انقلاب اسلامی جایگاه ویژهای پیدا کرده است بتواند همراه با تبیین نظرگاه اعتقادی اسلام درباره دیگر انبیاء و ادیان و پیروان آنان، طلیعهای برای صلح جهانی را ترسیم نماید.
سالروز ولادت پرمیمنت حضرت ختمیمرتبت، پیامآور توحید و وحدت، نبی مکرّم عدالت و رحمت، حضرت محمد(ص)، نزدیک است. همانکه یگانهپرستی را تنها نجات و رستگاری ملتها و امتها معرفی کرد و بیستوسهسال تمام رسالت همۀ انبیاء الهی و فرستادگان آسمانی را بر دوش کشید تا رسالت همگان را به اتمام و اکمال برساند که «انّی بُعثتُ لاتمّمَ مکارِمَ الاخلاق.1»» و در پرتو این کمال اخلاقی، زمینیان را در تمامی زمانها به سوی خدا راهنمون شود و ناسوتیان را به جایگاه لاهوتیان برساند و تا مقام کرّوبیان ارتقاء بخشد و عرشیان را غبطهخور بر منزلت فرشنشینان، سجاده عبادت الهی گرداند.
این هفته، هفتۀ ولادت آن بزرگوار، هفته وحدت امّت اسلامی نام گرفته است، امید آنکه در آیندهای نه چندان دور این خجسته ایام به هفتۀ وحدتِ همۀ پیروان ادیان آسمانی تبدیل شود و این آیت رحمانی که پیامبر اسلام (ص) آن را به اعلی صوت بر همگان میخواند، تحقق پذیرد که: «یا اَهْلَ الْکِتابِ تعالوا اِلی کَلِمة سَواءٍ بَینَنا و بَینَکُمْ اَلاّ نَعّبُدُ اِلاّ الله وَ لا نُشرِکَ بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعضاً اَرْباباً مِنْ دوُنِاللهِ».2
ـ «ای اهل کتاب بیائید به سوی سخنی که میان ما و شما مشترک است. و آن اینکه جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعض دیگر را غیر از خداوند یگانه، به خدائی نپذیرند.»
یگانهپرستی و توحید اُس و اساس همۀ ادیان آسمانی است که ابراهیم(ع) آن بزرگ قهرمان توحید آن را در میان فرزندان به ودعیت نهاده است. و دیگر انبیاء الهی چونان موسی(ع) و عیسی(ع) مردمان را بدان اندیشۀ خدائی فراخواندهاند.
امسال در آستانۀ سالروز ولادت منجی عالم انسانیت، که احیاگر حقوق و ارزشهای انسانی در دوران جاهلیت بوده و انوار درخشان مشعلِ پرفروغ هدایت او تا به امروز نیز زوایای تاریک جهان بشریت را نورانی میکند، شاهد برگزاری کنفرانس مشترک اندیشمندان اسلامی و پیروان مسیح علیهالسلام بودیم که دربارۀ حقوق بشر تبادل نظر میکردند. هرچند سخن در این مورد فراوان است و نکتههای قابل توجه و دقت بسیار، ولی نفس اینگونه جلسات و گفتگوها بهمنظور ارائه نظرات و دیدگاههای ادیان و پیروان آنها امری پسندیده است. اساساً آنان که براساس فطرت پاک الهی خود قدم برمیدارند و از بازیهای سیاسی سیاستبازان و دکانداران دینفروش بدورند در برابر توحید کلمه حق خاضعند و خاشع.
نظرگاه اعتقادی ما در مورد انبیاء بزرگوار الهی روشن است و اعتقاد و ایمان به آن بزرگواران شرط دیانت و دینداری مسلمانان است و هرگز بین هیچ یک از رسولان الهی فرق قائل نبودهایم و قرآن، کتاب آسمانی ما آنگاه که نام پیامآوران الهی را میبرد، اعتقاد مؤمنان به خدا را اینچنین بیان میکند:
ـ «قُولُوا آمَنّا بِاللهِ و مااُنْزِلَ اِلَینا و مااُنْزِلَ اِلی اِبْراهیمَ و اِسمعیلَ وَ اِسحقَ وَ یعقُوبَ و الّاَسباطِ و ما اُوتی مُوسی وَ عیسی وَ مااُوتی النَّبییونَ مِنْ رَبِّهِم لانُفرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِنْهُم وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلمُونَ».3
«بگوئید: ما به خدا ایمان آوردهایم و به آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران اسباط بنیاسرائیل نازل گردید و همچنین آنچه به موسی و عیسی و پیامبران دیگر از طرف پروردگار داده شده است. و ما در میان هیچ کدام از آنها جدائی قائل نیستیم و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم.» (و تعصبات نژادی و قومی و اغراض شخصی سبب نمیشود که بعضی از آنها را بپذیریم و بعض دیگر را رها کنیم.)
انبیاء الهی همه هدف و مقصد واحد داشتند و آن پرستش خدای یگانه بود. قرآن به زیبایی تمام این دعوت را ترسیم میکند و هر آنگاه که از انبیاء سخن به میان میآورد و دعوت آنها را بازگو میکند، خط مشی واحد آنها را نیز نشان میدهد.
«لَقَدْ اَرْسَلنا نوحاً اِلی قَوْمِهِ فقال یا قَوم اعبُدوُا اللهَ... 23 / مؤمنون
به تحقیق نوح را به سوی قوم خویش فرستادیم، پس نوح به آنان گفت: ای قوم خدای یگانه را بندگی و عبادت کنید.»
«قالَ الْمَسیحُ یا بَنی اِسرائیل اُعْبُدوُا اللهَ رَبّی وَ رَبّکُمْ 72 / مائده
مسیح گفت: ای بنیاسرائیل خدای یگانه را پرستش کنید که پروردگار من و شماست.»
«و اِلی عادٍ اَخاهُم هُوداً قالَ یا قَوم اعبُدوُاالله ... 65 / اعراف
و به سوی عاد برادرشان هود را فرستادیم که گفت: ای قوم خدای یگانه را بندگی کنید.»
«وَ اِلی ثَمُودَ اَخاهُمْ صالِحاً قالَ یا قومِ اعبُدُوالله ... 61 / هود
و به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم که گفت: ای قوم خدای یگانه را عبادت کنید.»
ـ «وَ اِلی مَدْینَ اَخاهُمْ شُعیباً قالَ یا قومِ اعبُدوالله ... 85 / اعراف
و به سوی مدین برادرشان شعیب را روانه ساختیم او گفت: ای قوم خدای یگانه را پرستش نمائید.»
و بالاخره در میان هر قومی خداوند پیامبری مبعوث ساخته است که:
«وَ لَقَد بَعَثْنا فی کُلِّ اُمَّةٍ رَسوُلاً اَنِ اعْبُدوُاالله ... 36 / نحل
در میان هر امتی رسولی مبعوث کردیم که خدای یگانه را پرستش و بندگی کنید.»
و سرانجام خداوند پیامبر خاتم محمد(ص) را برگزید که فرمود:
ـ «یا ایها الناسُ اعّبُدوا ربّکم الَّذی خلقکُمْ وَ الّذینَ من قبلکم... بقره / 21
ای مردم پروردگارتان را بندگی کنید که شما را آفرید و آنان را که قبل از شما بودند...»
امّا دینسازان و آئینپردازان که به دروغ نام دین بر خود بستهاند و فقط سلطه و چیرگی بر فکر و جان و جسم انسانها را میخواهند، سعی بر تفرقه و جدائی در میان انسانها دارند و حتی دوست ندارند پیروان یک دین و آئین بر تمامی آن عمل کنند چرا که کفر نابودی خود را در اتحاد و یگانگی پیروان حق میبیند. قرآن این حقیقت را چنین بیان میفرماید:
ـ «... یریدوُنَ اَنْ یفرّقوا بَینَ اللهِ وَ رُسُلِهِ و یقوُلوُنَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نُکفُرُ بِبَعْض وَ یریدُونَ اَنْ یتَّخذوُا بَینَ ذلِکَ سَبیلاً اوُلئکَ هُم الْکافِرونَ حَقّاً وَ اَعّتدنا لِلکافرینَ عذاباً مُهیناً».4
آنان میخواهند در میان خدا و رسولانشان تبعیض و تفرقه قائل بشوند و میگویند ما به بعضی ایمان داریم و بعضی دیگر را انکار میکنیم و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند. آنها کافران حقیقیاند و برای کافران مجازات شکنندهای فراهم ساختهایم.»
آنان که آتش جنگهای صلیبی را شعلهور ساختند و یا صلح و صفا و سلم و سلامت را در سرزمین قدس به خاک و خون کشیدند، مصداق همین کافرانند. امروز اگر مصلحان واقعاً در صدد صلح و سلام باشند، باید همگی به عروةالوثقای توحید و یگانهپرستی چنگ بزنند و خودپرستی و قومپرستی را کنار بگذارند و از خدایانِ خودساختۀ خویش دوری بجویند. آنگاه است که سیاره ما صلح و سلامت را در خود پایدار خواهد دید.
اما آنچه در این عصر و روزگار در کنار این همه اضطراب و آشوب در دنیا، انسان را امیدوار میسازد آوای حُزنآلود اما بشارتدهندۀ انسانهای صافی ضمیری است که وجدان پاک و فطرت الهی در درون، آنها را الهام میدهد که از آلام و دردِ جدائی و تفرقه انسانها به ستوه آیند و سرود وحدت و همبستگی همۀ امتها را زمزمه کنند و در زمینهسازی یک حکومت جهانی که عدل و قسط در آن حاکم باشد، قدم بردارند.
در جهان امروز دیدن چهرههایی همچون جبران خلیل جبران، مارون عبوّد، پولس سلامه جُرج جرداق، کنعان کتّانی و سلیم الخوری، نشاطانگیز و امیدآفرین است هنوز میتوان امیدوار شد که در دنیای ما افرادی هستند که به حقیقت دلبستگی دارند و از درخشش و تلألؤ جلوههای زیبای حیات به هیجان درمیآیند و بر تارهای وجود خویش مضراب لطف میزنند و از زخمۀ آن زخمهای دیرین را مرهم مینهند. ما بهعنوان پیروان حضرت خاتمالانبیاء احمد محمد مختار(ص) این سعادت را بر آنان تبریک میگوئیم.
در اینجا مولودیة رشید سلیم الخوری معروف به شاعر قروی از شعرا و ادبای معاصر مسیحی عربی که در سه سال قبل به دیار باقی شتافت همراه با ترجمۀ فارسی آن تقدیم خوانندگان گرامی مینمایم.
خوشتر آن باشد که وصف دلبران گفته آید در حدیث دیگران
المولد النّبوی
عیدُ البَرّیةِ عیدُ المولِدِ النَّبوِی فِی الْمَشرِقَین لَهُ وَ الْمَغْرِبینِ دَوِی
عیدُ النَبی ابنِ عَبدِاللهِ مَنْ طَلَعتْ شَمْسُ الّهِدایةِ مِنْ قُرآنِهِ الّعَلوِی
بَدا مِنَ الّقَفْرِ نُوراً لِلْوَری وَ هُدی یا لَلتَّمدنِ عَمْاَکَوْنَ مِنْ بَدَوِی
یا صاحِبَ السَّیفِ لَمْ تَفْلُلْ مَضارِبُهُ اَلْیومَ یقْطُرُ ذُلّاً سیفکءَ الدَمَوی
یا فاتِحَ الْاَرْضِ مَیداناً لِقُوَّتِهِ صارَتْ بِلادُکَ مَیداناً لِکُلِّ قَوِی
یا حَبّذا عَهْد بَغدادٍ و اَنْدُلُسٍ عَهدٌ بٍروحِی اَفْدی عَوْدَهُ و ذَوِی
مَنْ کانَ فی ریبَةٍ مِنْ ضَخْمِ دَوْلَتِهِ فَلْیتْلُ ما فِی تَواریخِ الشُّعُوبِ رُوی
یا قَومُ هذا مَسیحی یذَّکِرّکُمْ لاینْهِضُ الشَّرْقَ اِلّا حُبُّنَا الْاَخوِی
فَاِنْ ذَکَرتُمْ رَسُولَاللهِ تَکْرِمَةً فَبَلِّغوُهُ سَلامَ الشاعِرِ الْقَروِی 5
عید ولادت پیامبر، عید همه آفرینش است، همان که آوازۀ او در شرق و غرب طنینانداز است. عید ولادت فرزند عبدالله، آن پیامآوری که آفتاب هدایت از قرآن بلندمرتبه او سرزده است.
از بیابان تفتیده و خشکیده نور هدایت برای مردمان پدیدار شد، شگفتا که جهان، به دست صحرانشینی تمدن و مدنیت فراگرفت.
ای صاحب شمشیری که تیغهاش کُند نگردد، امروز از شمشیر خونبار تو (در اثر سستی بدست گیرندگان) خواری میریزد.
ای پیروز مردِ قدرتمندی که زمین عرصه پیروزی تو بود امروز سرزمین تو (در اثر ضعف و سستی ساکنانش) جولانگاه هر زورمندی شده است.
چه خوش است خاطره روزگاران بغداد و اندلس (که مرکز تمدن اسلامی بودند) روزگاری که برای بازگشتنش جان و روح و روانم را فدا میکنم.
هر کس از قدرتمندی و اقتدار دولت او «پیامبر اسلام» در تردید است باید آنچه در تاریخ ملل آمده است، بخواند.
ای مسلمانان، این مسیحی است که شما را به خاطر میآورد، (بدانید) که شرق جز با دوستی و برادری ما (در برابر هجوم غرب و بیدینی) قیام نخواهد کرد.
اگر خاطره رسول خدا را گرامی داشتید به بزرگواری، سلام شاعری قروی را به محضرش ابلاغ کنید.
والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
15 ربیعالاول 1411
پینوشتها:
1. فرمایش نبوی(ص) / میزانالحکمه ج 3 ص 149
2. سوره آل عمران آیه 65
3. سوره بقره آیه 136
4. سوره نساء آیه 150 ـ 151
5. مختارات من الشعر العربی ص 51 / استاد دکتر امیرمحمود انوار
نوع مقاله:
- 15250 مرتبه بازدید
نظرات
كيوان
9 بهمن, 1391 - 22:42
لینک مستقیم
با سلام بهتر بود نسبت به
كامران
21 بهمن, 1391 - 19:42
لینک مستقیم
از مصاحبه هاي علمي وفرهنگي با
مرتضایی
22 بهمن, 1391 - 07:42
لینک مستقیم
با سلام واحترام ،از استاد
محمد جواد
29 دى, 1392 - 10:59
لینک مستقیم
هفته وحدت و سالروز ولادت حضرت
عصمتي
19 دى, 1393 - 13:58
لینک مستقیم
ولادت پیامبر اسلام مبارکباد
نظر دهید