هراتی با عبور از خود مهمان خدا شد

مراسم نکوداشت شاعر انقلاب و دفاع مقدس "زنده یاد سلمان هراتی"دبیر هنر مدارس راهنمایی شهرستان لنگرود، با عنوان « از آسمان آبی» عصر روز دوشنبه 13 آذر 91، با حضور فرماندار، جمعی از مسئولین شهرستانی، اصحاب فرهنگ و هنر استان و شهرستان، جمعی از فرهنگیان و خانواده مرحوم هراتی در سالن شهید املاکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود برگزار شد.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش با ارسال پیام به همایش « از آسمان آبی» بیست‌ و ششمین سالگرد نکوداشت سلمان هراتی شاعر دفاع مقدس و انقلاب اظهار کرد: امروز در سالگرد روح بلند آن مهاجر خدایی دوستان و دوست‌دارانش گرد هم آمده‌اند تا یاد او را گرامی دارند.

وی با بیان اینکه سلمان ما بیش از آن‌که هراتی باشد فارسی بود، افزود: سلمان فارسی شعر معاصر ما در 27 بهار زندگی خود هفت شهر عشق را با پای دل پیمود و بیش از همه به بصیرت و آگاهی علم داشت.

محمدیان شعر سلمان هراتی را هنر شکفتن انسان نامید و تصریح کرد: هراتی با عبور از خود مهمان خدا شد و ما مهمان روان و اندیشه‌های او هستیم.
رحیم شیخ طاهر مدیر آموزش و پرورش لنگرود نیز در مراسم مذکور سلمان هراتی را از شعرای گران‌قدر عنوان کرد و یادآور شد: هراتی معلمی دلسوز بود و با سرافرازی و اعتقاد کامل و وفادار به راه اسلام، شعرهایی از اعماق قلب می‌سرود.

فرامرز محمدی پور لنگرودی کارشناس ادبیات و شاعر دفاع مقدس نیز در مراسم نکوداشت سلمان هراتی گفت: شعرهای سلمان هراتی از دو نگاه تخصصی و محتوایی قابل بررسی است.

این شاعر دفاع مقدس افزود: سلمان هراتی را در شعر سپید موفق دانست و افزود: رد پای سهراب سپهری را می‌توان در شعرهای سلمان هراتی پیدا کرد.

وی شعرهای سلمان را شعر اعتراضی عنوان کرد که از دوران مشروطه با آن بوده ایم و افزود: شعر سلمان رویکرد اجتماعی خود را از طبیعت جدا نمی کرد.
این گزارش حاکیست: در ادامه مراسم شاعرانی چون، ایوب جوان از شاعران انجمن ادبی حافظ لنگرود، جنت علیپور از دوستان زنده یاد هراتی از استان مازندران، رجب افشنگ از شاعران دفاع مقدس از استان استان مازندران و سید محمود فخر موسوی از شاعران آستانه اشرفیه تازه ترین سروده های خود را با مضامین آیینی و انقلاب اسلامی قرائت و گروه سرود مدرسه شاهد لنگرود نیز شعری از سلمان هراتی را به صورت سرود آهنگین برای حاضرین به اجرا درآوردند.

همچنین بیان خاطره و پخش نماهنگ «یادیار» از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است: سلمان هراتی دبیر هنر سال‌های 63 تا 65 آموزش و پرورش لنگرود بوده و در 9 آبان 65 هنگامی که عازم روستای واجارگاه لیل لنگرود بود بر اثر سانحه تصادف حوالی رودسر درگذشت.

سه مجموعه شعر «آسمان سبز»، «دری به خانه خورشید» و «از این ستاره تا آن ستاره» از سلمان هراتی به یادگار مانده است.
این مراسم به همت مدیریت آموزش و پرورش، با همکاری ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی وشهرداری و شورای شهر لنگرود برگزار و در پایان نیز به رسم یاد بود از خانواده زنده یاد هراتی تجلیل و قدردانی گردید.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.