هیولای کنکور خانواده‌ها را درگیر کرده است/ طرح شعارگونه آزادسازی برنامه درسی مفید نیست

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه سند تحول و برنامه درسی از اسناد بالادستی هستند، اظهار کرد: زیرنظام برنامه درسی سند تحول تصویب و به اجرا در آمد اما متأسفانه زیرنظام‌های دیگر با تأخیر تصویب و برخی هنوز اجرایی نشدند و برخی نواقص اجرا از همین امر ناشی می‌شود.

وی افزود: در برنامه درسی توجه به تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی انسان با خدا، خود، خلقت و انسان را انجام دادیم و شایسته محوری را در الگوی عملی قرار دادیم و همسوسازی کتب با برنامه درسی ملی را پیش گرفته بودیم.
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه قرار بود برنامه درسی ملی طی 16 سال اجرا شود، گفت: بر حسب ضرورت، شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرد در هر سال کتب دو پایه بازنگری شوند که حجم کار را سنگین کرد.
وی با تأکید بر اینکه تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی و ترجمه نیازهای عمومی به زبان برنامه درسی را باید انجام می‌دادیم، ادامه داد: اکنون مشارکت جمع قابل قبولی از معلمان در تألیف کتب وجود دارد و کتب به سه، چهار نفر از معلمان زبده در هر استان داده می‌شود و 120 معلم درباره آن نظر می‌دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه امسال به تغییر کتب پایه دوازدهم می‌رسیم، اظهار کرد: وعده داده بودیم سال‌های 1399 تا 1400 بازنگری در کتب داریم؛ در راستای کاهش تمرکز تألیف کتب هم برنامه‌ریزی کردیم تا سهم 20 درصدی هر استان اتفاق بیفتد که در برخی دروس مثل ادبیات فارسی و تألیف استان شناسی هم به استان ها واگذار شده است.
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: از چند سال قبل برنامه معلمان مؤلف کلید زده شد؛ باید معلمان توانمند شوند، اکنون دوره‌های حضوری کمرنگ است و برخی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و می‌گویند کتب جدید سنگین است در حالی که دوره ضمن خدمت خوب اجرا نمی‌شود.

وی درباره آزاد سازی برنامه درسی اظهار کرد: باید اختیار بدهیم و البته طرح شعارگونه آزادسازی مفید نیست و باید اول زمینه را فراهم کنیم؛ کتب درسی جدید مانند تفکر و سواد رسانه ای متکی به رفتار معلم و دانش‌آموز در کلاس است. ما طرحی در راستای مدرسه محوری در برنامه درسی داشتیم که در شورای عالی آموزش و پرور معطل مانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان گفت: کتاب درسی متأثر از کنکور نیست اما اهداف برنامه درسی و آموزشی و پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است؛ هیولای کنکور خانواده را درگیر خود کرده و اگر برچیده نشود مشکلات حل نمی‌شوند.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 31 تير, 1397

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.