یک‌هزار صفحه مطلب درباره ی دفاع مقدس در برنامه درسی اعم از کتاب درسی و مجلات داریم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک هزار صفحه مطلب درباره دفاع مقدس در کتاب های درسی و مجلات وجود دارد اما کافی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان روز یکشنبه در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس افزود: شرح حال نوشتن برای شهدا در کتاب های درسی به اندازه کافی وجود دارد اما مساله مهم این است که باید این مطالب را به روز و نوآوری کرد.
وی با اشاره به اینکه مجموعه گسترده ای از معارف باید برای دانش آموزان معرفی شود تا این مطالب تبدیل به رفتار عملی شود، یادآور شد: آنچه که در کتاب های درسی به عنوان معارف دفاع مقدس برای تبدیل شدن به یک رفتار در میان دانش آموزان آمده، کفایت نمی کند و باید فرصت یادگیری این ارزش برای بچه ها فراهم شود.
محمدیان با بیان اینکه دفاع مقدس را بخشی از هویت تاریخی و ملی خود می دانیم، ادامه داد: آموزش معلمان نقطه طلایی کار است زیرا اگر کتاب خوبی تولید شود اما معلم متبحر برای آموزش نداشته باشیم به نقطه هدف نمی رسیم.
وی با بیان اینکه بدون دفاع مقدس نمی توان تعریفی از ایران ارائه کرد، اظهار کرد: دفاع مقدس گنجینه ارزشمندی است که صرفا لایه های ظاهری آن برداشت شده از این رو باید باطن آن را نیز اکتشاف کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: برای معرفی این گنجینه آموزش و پرورش در گام اول توانسته است این واقعه را توصیف کند تا فراموش نشود.
محمدیان انتقال هویت بین نسلی را یکی از وظایف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: ما چهره های شاخص این گنجینه ارزشمند را به دانش آموزان معرفی می کنیم تا علاوه بر کسب معرفت، ایستگاهی برای تامل نیز در این میان برای دانش آموزان باشد.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت هایی برای دانش آموزان در کتاب های درسی تعریف شده تا با دیدن آموزه های دفاع مقدس و گفت و گو در میان همسالان خود، با ارزش هایی همچون دفاع از حریم، ملت و سرزمین آشنا شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در کتاب های درسی شخصیت هایی چون شهید فهمیده و سرداران رشیدی از جمله شهیدان باکری، همت و خرازی به دانش آموزان معرفی می شود و بچه ها در این مساله تامل می کنند که چرا دفاع مقدس، تنها زمانی بود که دلاورمردان نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه بیافتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: موقعیت الگوگیری برای دانش آموزان فراهم است تا با حضور در گلزار شهدا و دیدار با خانواده شهدا، دانش خود را به رفتار عملی تبدیل کنند از این رو نباید گنجینه ارزشمند دفاع مقدس را خام فروشی کنیم.
محمدیان ادامه داد: باید این معارف را فرآوری کرده و از دستاوردهای علمی، عملی، فنی، معرفتی، ایمانی و اخلاقی دفاع مقدس برای دسترسی به مراتبی از حیات طیبه که در برنامه درسی مورد تاکید قرار گرفته، بهره بگیریم.
همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش امروز، ششم اسفند در سالن همایش های صدا و سیما با حضور سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و به همت دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد.
این همایش با محورهای مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس در برنامه های درسی و محتوای آموزشی، سبک زندگی الگوهای دفاع مقدس در آموزش و پرورش، خلاقیت و نوآوری های دفاع مقدس در متون و برنامه های درسی و جایگاه علوم و معارف دفاع در سند تحول بنیادین برگزار شد.
در این همایش همچنین تفاهم نامه مشترکی میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش برای تعامل و همکاری این دو دستگاه به امضا رسید.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 6 اسفند, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.