سه خطر تحریف، تضعیف و تحمیل در کمین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان صبح روز دوشنبه 12 تیرماه در دیدار با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به فرازی از بیانات ایشان در سال گذشته که تالیف کتاب درسی را یکی از مصادیق جهاد اکبر توصیف کرده بودند، افزود: بیانات حضرت عالی در درس خارج بر ما تکلیف کرد که خدمت رسیده و فرایند تدوین کتاب های درسی را که از 6 سال پیش آغاز شده به استحضار برسانیم. فرایند تدوین کتاب های درسی در چهارچوب سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: همانگونه که مستحضرید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1150 عنوان کتاب درسی با تیراژ قریب 120 میلیون نسخه برای دانش آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه نظری و فنی و حرفه ای تولید و توزیع کرده است. چند سالی است که تالیف کتاب های درسی را براساس برنامه تحولی آموزش و پرورش آغاز کرده و در این رابطه هر سال دو پایه تحصیلی با رویکرد برنامه درسی ملی که شکوفایی فطرت است، تدوین شده و شکوفایی فطرت را در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کردیم که در چهار عرصه ارتباطی با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» با «خود» که اینجا تعبیر خلقت را از شما به عاریت گرفتیم، در 11 حوزه یادگیری، شامل حوزه تفکر و حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، بهداشت سلامت و تربیت بدنی، فرهنگ و هنر، کار و فناوری، آداب و مهارت زندگی و خانواده و آموزش زبان‌های خارجی متبلور می‌شود که هدف غایی تربیت، دست یابی به مراتبی از حیات طیبه است.

دکتر محمدیان با بی سابقه خواندن چنین رویدادی در تاریخ آموزش و پرورش ایران یادآور شد: در کتاب های گذشته نوشته بودند؛ "ابر آمد، باران بارید، گیاه سبز شد" و...، اما علت فاعلی آن همواره مغفول واقع می شد، درنتیجه دانش آموز نیز با همان تفکر تربیت می شد. اما ما در کتاب های جدید التالیف توجه دانش آموزان را به علت فاعلی و علت غایی جلب کرده ایم که این توفیق با استعانت از قرآن کریم حاصل شده است.

شایان ذکر است: در این دیدار شیخ الاسلامی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، محمودی معاون پژوهش، معماریان نیز حضور داشتند.

گفتنی است: مجموعه ای مستند از تغییرات ایجاد شده در راستای تحکیم و تقویت ارزش های دینی و مذهبی دانش آموزان در راستای سند تحول و برنامه درسی ملی در 9 مجلد تقدیم حضور حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شد.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 13 تير, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.