اولین ورودی تدبر در قرآن، فهم معنای آیات است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان صبح امروز در گفتگوی خبری با بیان این مطلب که هنوز قرآن در بین جامعه جایگاه واقعی خود را باز نیافته و به نوعی در عرصه زندگی مهجور است، افزود: یکی از دلایل آن است که عمل به قرآن در زندگی روزمره ما تبلور نیافته ، در واقع آنچه می بینیم؛ نمی از یم است.

وی با اشاره به تنوع قرائت های موجود، تصریح کرد: برخی فراز و فرودها، وقف و ابتداء نابجا در قرائت ها، حاکی ازعدم فهم درست مفاهیم قرآنی است. در صورتی که اولین ورودی تدبر در قرآن کریم، فهم معنای آیات است.

معاون وزیر با اذعان به اینکه صرف نگاه کردن به آیات قرآن کریم از برکات و ثواب برخوردار است، اضافه نمود: خیری که در لسان معصومین علیهم السلام از تلاوت قرآن آمده، { ﻻ ﺧﻴﺮ ﻓﻲ ﻗﺮﺍﺀﺓ ﻻ ﺗﺪﺑﺮ ﻓﻴﻬﺎ، ﻭﻻ ﺧﻴﺮ ﻓﻲ ﻋﻠﻢ ﻻ ﻭﺭﻉ ﻓﻴﻪ، ﻭﻻ ...} بدون تدبر در آیات حاصل نمی شود.

وی با بیان این مطلب که متاسفانه هنوز بی سوادی در قرآن وجود دارد، افزود: اگر قاری درک درستی از مفاهیم قرآنی داشته باشد، در تلاوت آیات ادای کلمات ، لحن بهتری پیدا خواهد کرد.

دکتر محمدیان هدف از تدریس عربی در دوره متوسطه را فهم بهتر قرآن دانست و افزود: باید زیست ما قرآنی باشد و بر اساس رهنمودهای قرآن زندگی کنیم. سوره یوسف درس های فراوان دارد. جوان بداند که یوسف وار باید از وسوسه شیطان دوری کند، مسئولیتی را بپذیرد که توان انجامش را داشته باشد و به بهترین وجه انجام دهد، امانت دار خوبی باشد ولو اگر فرعون چیزی نزد او به امانت گذاشته باشد. زیرا در نهایت مردم از آن منتفع خواهند شد.

وی با بیان این نکته که نوشتن برای کودکان و نوجوانان زبان خودش را می طلبد و فرد علاوه بر تخصص در حوزه قرآنی باید از استانداردهای معلمی نیز برخوردار باشد اضافه نمود: هنر مولفین در این حوزه آن است که ضمن حفظ قداست و حرمت آیات الهی، درک و عمل به آن را برای مخاطب با حلاوت وآسان نمایند.

وی در پایان ضمن دعوت از مولفین و ناشران برای ورود به حوزه معارف قرآنی، اظهار امیدواری کرد؛ برگزاری این جشنواره و تقدیر از آثار برتر قرآنی، بتواند زمینه احیای ثقلین{قرآن و عترت} را فراهم آورد که مصداق عینی جهاد و مرضی درگاه حق تعالی است.

تاریخ خبر: 
شنبه, 7 آذر, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.