تحول بنیادین گفتمان غالب در آموزش و پرورش

تحول بنیادین در آموزش و پرورش اکنون به گفتمان غالب در جامعه و بدنه نظام تعلیم و تربیت کشور بدل شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام این مطلب در مورد ضرورت این تحول با اشاره به این‌که تحول در آموزش و پرورش از اقدامات استراتژیک نظام برای آینده انقلاب اسلامی است، افزود: «نهال آموزش و پرورش از دوران دولت مدرن در ایران شکل گرفت و نهال آن به وسیله دیگران کاشته شد». وی سپس با انتقاد از نظام تعلیم و تربیت گذشته خاطرنشان کرد: «روش‌های اقتباسی در آموزش و پرورش گذشته سبب شد تا دانش‌آموزان مقلد بار بیایند نه محقق».
دکتر محمدیان در ادامه به لوازم و عوامل تحول بنیادین در ‌آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «لازمه این تحول آگاهی مربیان، معلمان، کارشناسان و دست‌اندرکاران نسبت به اسناد ملی آموزش و پرورش است». وی سپس با اشاره به مؤلفه و عوامل تحول در آموزش و پرورش معلم را مهم‌ترین مؤلفه تحول بنیادین و قلب تپنده آموزش و پرورش دانست و افزود: «تحول بنیادین پیش از هر عاملی به دست معلمان محقق می‌شود. از این‌رو بر دست‌اندرکاران در این عرصه لازم است به تقویت دانش معلمان پرداخته و به دانش و علوم روز در تربیت و به‌کارگیری و جذب معلمان توجه کنند».
وی خاطرنشان کرد: «اکنون که معلمان نسل سوم جایگزین معلمان نسل اول انقلاب می‌شود باید تلاش شود اندیشه‌های انقلابی شاداب‌تر و بارورتر از گذشته شکل بگیرد و جذب نیرو در آموزش و پرورش از کانال مطمئنی چون تربیت معلم صورت گیرد».
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کتاب و محتوای درسی را دومین عامل تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و گفت: «محتوای جدید کتاب‌های درسی سعی در ارتقای 5 ویژگی‌ تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در دانش‌آموزان دارد».
حجت‌الاسلام محمدیان در همین زمینه با انتقاد از کتاب‌های درسی پیشین گفت: «کتاب‌های قبلی حالت ترجمه داشت و توسط کسانی تألیف شده بود که مبنای فکریشان با نظام اسلامی مغایرت داشت». وی تأکید کرد در صورت اجرای طرح تحول بنیادین، مفاد درسی با نگاه اسلامی تدوین خواهد شد و هدایت انسان به تفکر والا با عنصر علم از ویژگی‌های چنین طرحی است که موجب اغنای ذهن و آرامش قلب خواهد شد».
معاون وزیر آموزش و پرورش سپس با اشاره به 8 حوزه یادگیری در نظام تعلیم و تربیت اسلامی شامل: ریاضیات، علوم‌انسانی، سلامت، تربیت‌بدنی، آداب و مهارت‌های زندگی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی و معارف، یکی دیگر از مؤلفه‌های تحول را توسعه و تجمع محیط‌های یادگیری اعلام کرد و افزود: «آموزش و یادگیری باید از محدوده کلاس و مدرسه پا فراتر گذاشته و کل محیط اجتماعی، فضاهای باز، اردوها و محیط‌های گوناگون را شامل ‌شود».
دکتر محمدیان در خاتمه با اشاره به این‌که تحول بنیادین یک بسته علمی ـ فرهنگی است که همه جانبه باید به آن پرداخت خاطرنشان کرد: «10 درصد از مظاهر تحول بنیادین با ابتکار معلم و مدرسه صورت می‌گیرد و مابقی حالت سازمانی دارد».

نظرات

به فكر تربيت معلم باشيد همه چيز آموزش و پرورش معلم است معلم.بقيه عوامل حد اكثر ده درصد سهم دارند.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.