مدیران مقلد و ترجمهگرا به درد ما نمیخورند
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در نشست هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بعد از انقلاب، که روز چهارشنبه 24 بهمن97 در مدرسه دارالفنون برگزار شد، دهه پنجم انقلاب اسلامی را دهه تثبیت و شکست دیوارهای استکبار جهانی عنوان کرد و گفت: کتابهای ترجمهای در آموزش و پرورش ما مد شده است که گرفتار آن هستیم؛ کتابهای خارجی را میخوانیم و برای جامعه خودمان نسخهپیچی میکنیم در حالی که بومیسازی نشدهاند.
وی، سند تحول بنیادین را سکوی پرتاب خوبی دانست و افزود: ما نمیگوییم سند تحول بنیادین بدون عیب و ایراد است اما این سند پایهای است که بر اساس اصول تربیت اسلامی بنا شده است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان، آموزش ندیدن معلمان برای تدریس کتابهای جدید را یکی از اشکالات برنامه درس ملی دانست و ادامه داد: امروز نیازمند تربیت معلم برای برنامه درسی ملی هستیم. بهانههای مختلفی وجود داشت مانند آنکه برخی دروس چقدر لازم و ضروری هستند یا اینکه این دروس در دانشگاه دوباره تکرار میشوند.
وی، کنکور را تهدیدی برای مدارس عنوان کرد و گفت: تصور ذهنی که از تمدن اسلامی داریم باید با رفع موانع موجود عملیاتی شود. ما در جامعه کنونی به جای مدیران خاطرهگو به مدیران آرزومند نیاز داریم که آینده را ببینند.
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: مدیران مقلد و ترجمهگرا به درد ما نمیخورند، این معلمان برای اردوگاه تفکر مقابل، نیرو تربیت میکنند؛ مدیرانی که به منابع انسانی و نیروی فکری داخلی توجه نمیکنند و خود را وامدار دیگران میدانند نمیتوانند پایههای تمدن اسلامی را بنا نهند؛ صحبت این نیست که از تجارب غرب استفاده نکنیم بلکه مقصود توجه به داشتههای خودمان و بهرهبرداری مطلوب از آنهاست.
وی با بیان اینکه معلمی که به پختهخواری عادت کند، دانشآموز پرسشگر تربیت نمیکند و شکوفایی فطرت و توجه به تربیت عقلانی نباید در هدفگذاری مورد غفلت قرار بگیرد، بر انتقال حس کنجکاوی و پرسشگری به دانشآموزان تاکید کرد و گفت: برنامهریزان درسی باید به این مهم توجه کنند و باید به اخلاق در برنامه درسی ملی توجه کنیم و همه چیز را با اقتصاد گره نزنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بر ضرورت توجه به وجه نیمهتخصصی دبیرستانها تاکید کرد و ادامه داد: آیا وجه نیمهتخصصی برای این دوره قائل هستیم؟ چرا به وجه نیمهتخصصی دوره متوسطه فقط از زاویه راهیابی به دانشگاه نگاه میکنیم؛ درست است که نقص آمایش سرزمینی داریم و نمیدانیم در آینده در هر رشتهای به چه تعداد نیروی کار نیاز داریم.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: چند سال قبل هدایت تحصیلی مبتنی بر نیازهای بازار کار بسیار مورد تاکید بود اما مسئولان گفتند هدایت تحصیلی را کنار بگذاریم و هرفرد هر رشتهای میخواهد برود و این نشان میدهد ما هنر مهندسی نیروی انسانی نداریم. مدرسههای بدون دیوار در حال توسعهاند، اما این به معنای دست بالا بردن و تسلیم شدن در برابر نظریههای موجود دیگر نیست.
منبع خبر:
- 3259 مرتبه بازدید
نظرات
معلم
25 بهمن, 1397 - 21:39
لینک مستقیم
خط نفوذ ۲۰۳۰
متأسفانه خط نفوذ ۲۰۳۰ با ترجمه گرایی و انتشار آن به عنوان مقالات و کتابهای پژوهشی مدیران کم سواد و کم اطلاع آموزش و پرورش را به بازی گرفته اند.
کاربر مهمان
25 بهمن, 1397 - 21:58
لینک مستقیم
ای کاش سازمان متن کامل سخنرانی ها را منتشر کند
ای کاش سازمان متن کامل سخنرانی ها ی میزگرد را منتشر کند و نظرات رؤسای سابق سازمان در کنار هم قابل مقایسه باشد.
نظر دهید