تقلید

وجوب تقلید

آيا وجوب تقليد امر اجتهادي است يا تقليدي؟ با تشكر جوادي

باسمه تعالی
تقلید به معنای رجوع غیر متخصص به متخصص است ، و تقلید در فقه به معنای عمل به فتوای مجتهد اعلم از سوی غیر مجتهد است و این أمر عقلانی و اجتهادی است و اندک تأمل در مفهوم تقلید ،و تصور آن تصدیق آن را به دنبال دارد.

اگر کسی که مجتهد نیست و تقلید نکند حکم عبادت ان چیست

اگر کسی که مجتهد نیست و تقلید نکند حکم عبادت ان چیست

باسمه تعالی
اگر کسی مجتهد نیست و نمی تواند عمل به احتیاط کند ،واجب است از مجتهد جامع الشرائط تقلید کند و عمل بدون تقلید صحیح نیست . اما اگر مکلف مدتی أعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، چنانچه أعمال او مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی باشد که اکنون می تواند مرجع او باشد صحیح است. در غیر این صورت اگر جاهل قاصر بوده و نقص عمل از جهت أرکان و مانند آن نبوده است ، عمل صحیح است. و اگر مطابق واقع نبوده، واجب است به مقداری که یقین به برائت ذمه پیدا کند قضا کند. والله اعلم

به چه کسی مجتهد می گویند؟

١-به چه کسی مجتهد می گویند؟ ٢-چرا باید از مجتهد تقلید کرد؟ ٣-آیا از همه کسانی که مجتهد یا فقیه هستند می شود تقلید کرد؟

باسمه تعالی
١-مجتهد به کسی می گویند که در دانش های بنیادین اسلامی به اندازه ای از تبحر و مهارت و ورزیدگی رسیده باشد که بتواند أحکام شرعیه را از روی أدله ی تفصیلیة استنباط نماید.
٢- تقلید از مجتهد یک حکم عقلی است ، سیره عقلا بر این است در کاری که خود تخصص ،یا خبرویت و یا حتی مهارت ندارند به صاحب تخصص یا خبره آن فن مراجعه کنند ،مانند مراجعه به طبیب در طبابت، مهندس و معمار در امور ساختمانی یا حقوق دان و وکیل در أمر دعاوی.
تقلید در أحکام شرعی برای کسی که مجتهد نیست به منزله ی رجوع غیر متخصص به متخصص است و عمل به نظر مجتهد جامع الشرائط را تقلید گویند.

Subscribe to RSS - تقلید