نظام تعلیم و تربیت مترقی دانشآموزان را برای زندگی در آینده تربیت میکند
نظام تعلیم و تربیت مترقی دانشآموزان را برای زندگی در آینده تربیت میکند.
ـ گروههای آموزشی پشتیبان علمی معلمان و مدارس
ـ معلم یک اسوه و راهبر آموزشی در برنامه درسی ملی
ـ شکوفایی فطرت راه دستیابی به حیات طیبه
ـ مدرسه کانون فرهنگی محله در سند تحول بنیادین
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دکتر محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان در اولین همایش کشوری سرگروههای آموزش متوسطه، نظری، فنی و حرفهای، کار و دانش و راهنمایی تحصیلی ویژگیهای نظام تعلیم و تربیت مترقی را تببین کرد و گفت: مقتضیات زمان ایجاب میکند در آموزش و پرورش به تفاوتهای فردی دانشآموزان توجه شود تا آنان برای زندگی در آینده آماده و مهیا شوند.
دکتر محمدیان به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) باعنوان "کسی که عالم به زمان خود باشد دچار شک و شبهه نمیشود" اشاره کرد و افزود: لازم است در سیاستگذاری و برنامهریزیهای حوزه تعلیم و تربیت، چشمانداز 30 سال آینده نظام آموزشی طراحی شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بر لزوم نوآوری در نظام تعلیم و تربیت، محتوا ، ابزارهای آموزشی و شیوههای نوین تدریس تأکید کرد و گفت: باید سیاستگذاران با مهندسی نیاز، زبان نسل، نیاز نسل و احساسات و عواطف نسل آینده را شناسایی، تا بتوانند برنامهای سازگار با سلایق و ویژگیهای فردی دانشآموزان طراحی کنند.
دکتر محمدیان در بخش دیگری از سخنانش به تبیین حیات طیبه بهعنوان زیستی که شایسته و بایسته زیستن یک انسان باشد، پرداخت و خاطرنشان کرد: راه دستیابی به حیات طیبه شکوفایی فطرت است.
وی خاطرنشان کرد: با شکوفایی فطرت، فرایند تعلیم و تربیت تصحیح، تعمیق و تسریع مییابد.
این مقام مسئول از تأکید برنامه درسی ملی بر محیطهای آموزشی متنوع، تولید بستههای آموزشی، برنامه محور بودن به جای کتاب محور بودن یاد کرد و گفت: در برنامه درسی ملی، معلم تنها انتقالدهنده مفاهیم نیست، بلکه یک اسوه و راهبر آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین مدرسه کانون فرهنگ محله نامیده شده است اظهار کرد: لازم است مدرسه با دیگر بخشهای محله ارتباط داشته باشد.
وی خطاب به سرگروههای آموزشی گفت: گروههای آموزشی، معدل علمی و تجربی یک استان است که باید به شورای برنامهریزی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی متصل و مرتبط شوند.
دکتر محمدیان در خاتمه بر وظایف سرگروههای آموزشی بهعنوان پشتیبان کلاس درس، مدرسه و آموزش تأکید کرد و افزود: لازم است گروههای آموزشی در برنامهریزیها، به مصوبات برنامه درسی ملی بیشتر توجه کنند و سخاوتمندانه تجربیات معلمان محترم در استانها را منتقل نمایند و ما هم متواضعانه پذیرای آن هستیم.
- 2071 مرتبه بازدید
نظر دهید