دیدار مدیران مدارس لبنان با رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

جمعی از مدیران مدارس المهدی لبنان به ریاست دکتر حسن یوسف، به منظور آشنایی با نظام آموزشی ایران با دکتر محمدیان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری موج، در این دیدار که صبح روز چهارشنبه دوم مهرماه در سالن جلسات سازمان انجام گرفت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را نظریه‌ای نو در عرصه تعلیم و تربیت جهانی معرفی کرد که با الهام از قرآن کریم و سیره پیامبر اعظم و معصومین (علیهم السلام)، برای اولین بار در بین نظام‌های آموزشی، دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را هدف قرار داده است .
وی ضمن ابراز خشنودی از دیدار و تبادل نظر مسئولان نظام آموزشی کشورهای اسلامی، اظهار امیدواری کرد؛ این گونه دیدار‌ها منجر به همسویی، همبستگی و وحدت هر چه بیشترمسلمین در سراسر جهان گردد.
معاون پژوهشی وزیر با اشاره به برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راهی که تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را از آغاز تا پایان دوازده سال تحصیلات رسمی هدایت و نظارت می‌کند، افزود: در نظام آموزشی ما رویکرد مدرک‌گرایی جای خود را به کسب فضایل اخلاقی و آگاهی‌‌های علمی و فناوری داده است که پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق در۴ عرصه رابطه با خود، رابطه باخالق جهان هستی(خداوند)، رابطه با خلق و رابطه با خلقت(نظام آفرینش) تعریف شده و در یازده حوزه تعیین شده امکان تحقق خواهد یافت.

در این رویکرد، معلم تنها انتقال دهنده دانش نیست، همچنین محیط آموزشی نیز تنها به کلاس محدود نمی‌شود، بلکه محله، مسجد، موزه و فضاهای مجازی نیز محیط آموزشی و پرورشی تلقی می‌شود. به همین دلیل به موازات تألیف کتاب‌های درسی بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان، معلمین و اولیاء طراحی شده که مجلات رشد با 35 عنوان و تیراژ 40 میلیون نسخه، یکی از آن‌هاست. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یکی از مهمترین تفاوت‌های نظام آموزشی با سایر نظام‌ها در آن است که نظام‌های آموزشی موجود جهانی در توجیه علل ایجاد پدیده‌ها به طبیعت اشاره ولی از علت فاعلی غفلت شده است.
در ادامه هیات لبنانی نیز گزارشی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان لبنانی ارائه نمود.

دکتر هاشم عواده مدیر مرکز تألیف و انتشارات نیز ضمن اظهاری خوشنودی از این دیدار افزود: با توجه به رویکرد ماده‌گرایانه جهان غرب، رویکرد تحول در نظام آموزشی جمهوری اسلامی را شیوه‌ای نو توصیف کرد که در مدارس لبنان مورد توجه قرار گرفته است. وی تشکیل جلسات مستمر با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دو کشور را گامی مؤثر در تقریب آراء و نظرات تربیتی خواند و اضافه کرد: برگزاری کلاس های توجیهی برای معلمین دستیابی به اهداف مورد نظر را تسهیل خواهد نمود.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 2 مهر, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.