زبان فارسی پل ارتباطی بین اقوام ایرانی و عامل وحدت ملی است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: طبق قانون اساسی زبان فارسی زبان معیار کشور است و به منزله پل ارتباطی بین اقوام ایرانی و عامل وحدت ملی است و کتاب‌های درسی نیز با استفاده از این زبان نوشته می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام محمدیان اظهار کرد: طبق قانون اساسی زبان فارسی زبان معیار کشور است و به منزله پل ارتباطی بین اقوام ایرانی و عامل وحدت ملی است و کتاب‌های درسی نیز با استفاده از این زبان نوشته می‌شود. البته برای کودکانی که در مناطق دو زبانه راحت‌تر بتوانند با زبان فارسی ارتباط برقرار کنند قریب دوماه به کمک لوح های آمادگی زمینه لازم فراهم می‌شود.

وی بااشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که باید به گونه‌ای عمل شود که در آینده آن کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند، افزود: گرچه زبان فارسی از اصالت و غنای خاصی برخوردار بوده و در برخی از کشورهای همسایه نیز رواج دارد ولی گویش‌های محلی نیز گنجینه بسیار ارزشمندی است که باید از آن محافظت شود و زبان فارسی کتاب‌های درسی به معنای کم توجهی و کنار گذاشتن سایر گویش‌های منطقه‌ای نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر ضرورت حفظ اصالت زبان فارسی، تصریح کرد: تعاملات فرهنگی و زبانی وجود دارد ولی تهاجم زبانی را نمی‌توان پذیرفت و در این رابطه رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیمای مسئولیت مضاعفی دارند.

وی با بیان این که بستر آموزش تمام دروس، زبان فارسی است خاطر نشان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید قبل از آن که واژه‌های نامأنوس وارد جامعه شده و بر اثر تکرار نهادینه شوند معادل‌های مناسبی تولید و ارائه نماید.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 29 تير, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.