عکاسان برگزیده «هفتمین جشنواره عکس رشد» عکس یادگاری گرفتند

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی جشنواره عکس رشد مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عکس رشد از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
نگارخانه آیینه در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، از روز 11 مهرماه شاهد آثار و عکس‌های 292 عکاس هنرمند از سراسر کشور بود که آثار خود را برای هفتمین جشنواره عکس رشد ارسال کرده بودند. این آثار از میان 9724 عکس و پس از قضاوت و بررسی داوران جشنواره به این نمایشگاه راه یافته بود. دراین میان حتی عکاسان برگزیده جشنواره که پس از مراسم افتتاحیه جشنواره، از این نمایشگاه بازدیدکرده بودند، از نتایج نهایی و آثار برگزیده در گرایش‌های مختلف آن با اطلاع نبودند. آن‌ها باید یک هفته دیگر هم منتظر می‌ماندند تا بتوانند در روز اختتامیه جشنواره، شوق وذوق و خوشحالی خود را با دوستان، والدین و حاضرین در مراسم اختتامیه قسمت کنند.
سه شنبه روز هیجدهم از ماه مهر فرار رسید. در این روز و طی مراسمی، باحضور دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش و همچنین عکاسان شرکت کننده در هفتمین جشنواره عکس رشد از 17 عکاس برگزیده این جشنواره تجلیل شد و برگزیدگان، تندیس؛ لوح افتخار و جوایز خود را از معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ معاون تالیف، تولید مواد و رسانه‌های آموزشی؛ مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، رئیس مؤسسه فرهنگی صبا و داوران جشنواره دریافت کردند.
در این مراسم که بیشتر برگزیدگان آن را دانش‌آموزان و معلمان تشکیل می دادند، خانواده‌های عکاسان برگزیده و دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی نیز حضور داشتند.
قبل از برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از هنرمندان عکاس در یک کارگاه آموزشی که با عنوان «آموزش کادر، زاویه و نور در عکاسی» برگزار شد، اسعد نقش‌بندی، از داوران جشنواره و صاحب نظران دانش عکاسی، در خصوص نحوه گرفتن یک عکس تأثیرگذار و مناسب، مطالبی را بیان کرد و با ارائه نمونه‌هایی از عکس های شاخص و منتخب از نگاه عکاسان مطرح و صاحب نظران، در خصوص چگونگی انتخاب کادر مناسب، زاویه انتخاب سوژه و مباحث نور برای عکاسان حاضر و علاقه‌مندان به هنر عکاسی توضیحاتی ارائه کرد که مورد توجه و استقبال حاضران و به‌خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های گرافیک و عکاسی که در سالن حضور داشتند قرار گرفت. در پایان این کارگاه آموزشی نقش‌بندی به سئوالات حاضران در کارگاه پاسخ داد و با آنان به گفت‌وگو نشست.
در ادامه، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عکس رشد، بانمایش کلیپی در خصوص گزارش چگونگی فراخوان جشنواره، عکس‌های رسیده در گرایش‌های مختلف، نحوه داوری‌ها و تعداد آثار رسیده دبیرخانه جشنواره پی گرفته شد.
گزارش محمد ناصری، دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، ادامه مراسم را رقم زد و حاضران در مراسم را در جریان چگونگی آغاز و ادامه هفت دوره برگزاری جشنواره عکس رشد قرار داد. ناصری تأکید کرد: «خانواده مجلات رشد با برگزاری این جشنواره وسعت و برکت پیداکرد. در گذشته‌ای نه چندان دور، عکاسان محدود وکم تعدادی داشتیم که عمدتاً هم در تهران بودند و گاه نیاز بود، برای تهیه یک عکس به استان‌ها و شهرهای دور دست سفر کنیم، اما همکاران دوراندیش و آینده‌نگر ما باتشخیص درست و بهنگام، سال‌ها پیش این جشنواره را با امکانات محدود وگروه کوچکی شروع کردند وخوشبختانه امروز پس از 7 دوره برگزاری این جشنواره، ما تعداد زیادی همکار عکاس داریم که به خانواده بزرگ رشد پیوسته‌اند و این نتیجه و حاصل، دستاورد بسیار ارزشمندی است که امیدوارم به‌خوبی حفظ شده و گسترش پیدا کند.»
ادامه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عکس رشد با سخنان داریوش محمد خانی، مدرس عکاسی و نویسنده کتاب «بوطیقای عکاسی» که در زمینه تجزیه، تحلیل، توصیف، تفسیر و نقد عکس نوشته شده است، پی گرفته شد.
وی با تقدیر از عکاسان و هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره گفت: «با دیدن عکس‌هایی که توسط دانش‌آموزان و معلمان گرفته شده بود، حیرت زده شدم. این عکس‌ها با آن که عمدتاً توسط افراد حرفه‌ای گرفته نشده است، اما شاخص‌ها و ملاک‌های یک عکس خوب وحرفه‌ای را تا حدود زیادی دارد و به بازدیدکنندگان امید می‌دهد که استعدادهای عکاسی ایران تمام نشدنی و رو به توسعه است.»
این مدرس عکاسی تأکید کرد: «گرفتن عکس و حتی برنده شدن و نمایش عکس افراد در نمایشگاه، هرگز به معنای پایان کار عکاسی نیست، بلکه به نوعی آغاز یک فرایند است که عکاس خواهد توانست با پیداکردن حامی و تهیه آلبوم‌های مختلف خود را به عنوان یک هنرمند عکاس مطرح کند.»
نویسنده کتاب بوطیقای عکاسی با توجه به اهمیت نقد و دیده شدن عکس های عکاسان توسط مردم و صاحب نظران گفت: «عکاسان بی آن که بخواهند، عکس‌هایشان تحلیل و قضاوت می‌شود. گاه یک نقد مسیر یک عکاس را هموارتر می‌کند تا به سر منزل مقصود برسد و گاهی نیز یک نقد ناسره چنان ذوق عکاس را کور می‌کند که هنرمند دست از کار خود می‌کشد و به مشاغل دیگری مشغول می‌شود.»
حجت‌الاسلام دکتر بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سخنران بعدی مراسم بود. ایشان با تأکید بر این‌که قصد من از حضور در این مراسم قدرشناسی و قدردانی از هنر متعهد و هنرمندان با تعهد است گفت: «شاید کمتر کسی باشد که حداقل یک آلبوم عکس نداشته باشد. عکس‌ها خاطره انگیزند و ما معمولاً با دیدن عکس حس خوشایندی داریم. من هم در دوران دانش‌آموزی عکاسی می‌کردم و به این هنر علاقه‌مند بودم، اما برای نسل ما هیچ‌گاه شرایط فراهم نشد که بتوانیم کارهای‌مان را در یک نمایشگاه عرضه کنیم و امروز جشنواره عکس رشد و فضای نمایشگاهی فراهم شده که به نحو شکیل و زییایی آثار ارزشمند و آمیخته با عشق و هنر شما را به نمایش گذاشته است، فرصت بسیار مغتنمی است که باید قدر دانسته شود.»
حجت‌الاسلام دکتر محمدیان تأکید کرد: «در عالم هنر چیزی به نام جوهر واحد مشترک است و همه هنرمندان از جمله عکاسان برای شاخص شدن و پیشرفت در زمینه‌های هنری بدان نیازمند هستند و آن جوهر واحد، گوهر زیبایی گرایی است. البته هنرمند باید سخت مراقب باشد زیبایی‌ها را در هیاهوی زیبایی نمایی‌ها گم نکند. در دنیایی که بسیاری از نازیبایی‌ها، با اهدافی خاص و عمدتاً به هدف کسب سود و زیاده‌خواهی زیبا نشان داده می‌شوند، نقش و رسالت عکاس هنرمند، این است که بتواند گوهر واقعی و زیبایی اصیل را که منشأ آن در وجود سراسر کمال و زیبایی مطلق در نزد خداوند متعال است کشف و به مخاطب هوشمند و آگاه خود ارائه کند.»
رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی، وزارت آموزش وپرورش تاکید کرد: «هنرمند باید آگاه و دانشمند باشد. هنرمند عکاس هم باید دانش لازم را در حوزه ادبیات و دانش شفاهی و مکتوب در خصوص فرهنگ و هنر خود داشته باشد. یکی از این آگاهی‌ها خواندن کتاب‌های ادبی مانند آثار عطار و حافظ و شمس و نظامی است. اما آن‌چه خط به خط و سراسر حکمت و زیبایی و توصیه به توحید و خداشناسی است، قران کریم است که می‌تواند به هر هنرمندو از جمله هنرمندان عکاس و تصویرگر، شناخت، توکل، اعتماد به نفس و گوهر زیبایی شناسی واقعی را عطا کند.»
سخنان مسعود ناصری، رئیس مؤسسه فرهنگی صبا پایان بخش این قسمت از مراسم اختتامیه بود. وی بااظهار خرسندی از این موضوع که چند سالی است، جشنواره عکس رشد، در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا و در نگارخانه آیینه این موسسه برگزار می شود، گفت: «آموزش و پرورش متعلق به آحاد ملت است و آتیه فرزندان ما در آنجا تدارک دیده می شود، پس باوجود آنکه این وزارتخانه تلاش می کند کارش را به خوبی انجام دهد و برگزاری جشنواره عکس رشد که دوره هفتم خود را پشت سر می‌گذارد، یکی ا ز همین تلاش‌های ارزشمنداست، اماهمه باید به کمک این دوستان عزیز بیاییم و ما خوشحالیم که این زمینه همکاری چند سالی است که فراهم شده است و امیدواریم زمینه این همکاری‌ها در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.»
رئیس مؤسسه فرهنگی صبا با دعوت از همه هنرمندان، به‌خصوص هنرمندان برگزیده جشنواره و عکاسانی که آثار آنان به نمایشگاه جشنواره راه یافته است تأکید کرد: «ما در این مؤسسه فرهنگی پذیرای همه هنرمندان عزیز هستیم و امیدواریم امکانات موجود در این مؤسسه بیشتر مورد استفاده هنرمندان به‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش قرار گیرد.»
قبل از اعلام اسامی برگزیدگان نهایی عکس رشد در گرایش‌های مختلف، بیانیه هیأت داوران هفتمین جشنواره عکس رشد توسط ناصر نادری، معاون مجلات دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به شرح زیر قرائت شد:

به نام او که زیباست و زیبایی ها را دوست دارد
با استعانت از توجهات و عنایات پروردگار متعال و در پی استقبال پرشور و گسترده هنرمندان عزیز عکاس، هیأت داوران هفتمین جسنواره عکس رشد، پس از بررسی 9 هزار و 724 اثر رسیده از عکاسان و هنرمندان معلم ، دانش آموز ودیگر هنرمندان این حوزه، در نهایت و پس از طی فرایند داوری، 292 عکس را برای ارائه در نمایشگاه جشنواره در دو گروه سنی دانش آموزی و بزرگسال انتخاب و معرفی کردند.
هنر عکاسی همواره ارتباط عمیق و وثیقی با محیط‌های آموزشی و کودکان و دانش‌آموزان داشته است. دانش‌آموزانی که با محیط‌های مختلف شهری و روستایی و با موقعیت‌های کاملاً متفاوت، خود از یک سو موضوع عکس و از سویی دیگر خود عکاس و هنرمندند.
قابلیت موضوعی جشنواره رشد، شاخصه مهمی است که آن را نسبت به دیگرجشنواره‌ها متمایز کرده و باعث ایجادرویکردهای متفاوت نسبت به آثار جشنواره‌ای شده است. این رویکرد توانسته است، طیف وسیعی از عکاسان با سلایق و سنین مختلف را پوشش دهد و استقبال وسیع عکاسان را در پی داشته باشد. این موضوع خود حایز اهمیت است و می‌تواند به عنوان پیامی از سوی این جشنواره باشد، این است که در قرن حاضر، با توجه به پیشرفت‌های حیرت انگیز تکنولوژی تصویر برداری و عکاسی، انتظار می‌رود، نگاه عکاسان نسبت به موضوع آموزش و پرورش، نگرش و افق تازه‌تر و چشم‌انداز جدیدی را فراسوی مخاطبان قرار دهد.
با توجه به بررسی‌های انجام شده و نتایج داوری آثار رسیده،آثار انتخاب شده در مواردی با ملاک‌ها و معیارهای موردنظر جشنواره هماهنگی تام و تمام نداشته‌اند، اما برای پوشش بیشتر و تقدیر از تعداد زیادتری از مخاطبان جشنواره، این فاصله نادیده انگاشته شده است که امید است در دوره‌های آتی، این فاصله اندک هم برطرف شود.
هیأت داوران جشنواره ضمن سپاس از تمامی عزیزانی که آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده‌اند و تشکر از همه عکاسان هنرمندی که با جشنواره همکاری و همراهی کرده‌اند، مواردی را برای نصب العین قراردان هنرمندان ارجمند، برای بهبود، تقویت و ارتقاء کیفیت عکس‌های ارسالی در دوره‌های آتی به شرح ذیل یادآور می‌شود:
1. تلاش بیشتر در تولید و ارائه مجموعه عکس‌های مناسب و متناسب با اهداف جشنواره؛
2. نگاه واقعی و امید آفرین به وضعیت موجود با توجه وتکیه بر توانمندی‌های محلی و منطقه‌ای؛
3. نگاه علمی و حرفه‌ای به مفهوم آموزش و یادگیری در آیینه تصویر؛
4. فضاسازی و ایجاد زمینه برا ی انتقال پیام‌های مورد نظر به مخاطبان از طریق عکس؛
5. عدم ارسال عکس‌های آرشیوی و تلاش در خلق آثار جدید و خلاقه و تأثیر گذار؛
هیات داوران جشنواره بر این اعتقاد است، شرکت کم نظیر و ارسال بیش از 9700 عکس از سوی 1073 عکاس و هنرمند، نشانگر قدرت بی‌نظیر عکس و ظرفیت و پتانسیل بالای عکاسان برای خلق صحنه‌های بی‌بدیل هنری است که می‌تواند پیام‌های بسیاری را از طریق عکس به مخاطبان خود انتقال دهد و خوشبختانه جشنواره عکس رشد توانسته است با شناسایی، هدایت و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم، فضا و زمینه مناسبی را برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران این حوزه جذاب و تأثیرگذار فراهم آورد.
همه نشانه‌ها حاکی از این است که این حرکت برنامه‌ریزی شده با حمایت مسئولان محترم آموزش و پرورش و همراهی و همدلی اساتید و هنرمندان عکاس منشأ اثرات و توفیقات زیادی برای نظام آموزشی کشور خواهد بود.
بار دیگر حضور گرم و پرشور همه شرکت‌کنندگان هنرمند و عکاس را در هفتمین جشنواره عکس رشد گرامی داشته و امیدواریم این جشنواره بتواند، گامی هر چند کوچک اما تأثیرگذار در راه اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بر دارد و اهداف عالیه تعلیم و تربیت اسلامی را در این زمینه برآورده سازد. بدان امید!

اعلام اسامی و اهدا تندیس، لوح تقدیر و جوایز جشنواره پایان بخش این مراسم بود.
در حالی که با اعلام عنوان گرایش‌های مختلف جشنواره و مکث مجری مراسم، سکوتی شکننده سالن برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره عکس رشد را فرا گرفته بود، اسامی برگزیدگان این جشنواره در گرایش های مختلف بدین شرح اعلام شد و برگزیدگان ضمن ادعای احترام به برگزار کنندگان جشنواره، اعضای هیأت داوران و حاضران در سالن، در میان تشویق‌های شور انگیز حاضران، با شوق و شعف و افتخار جوایز خود را دریافت کردند. اسامی برگزیدگان، رتبه آنان و گرایش‌های مربوط به شرح ذیل اعلام شد:

* برگزیدگان گرایش ایران سرزمین پر گهر
رتبه اول: آقای وحید علیرضا از استان آذربایجان شرقی
رتبه دوم: آقای رنجر عطا از ایتان خراسان رضوی
رتبه سوم: آقای اسحاق آقایی از استان کهکیلویه و بویر احمد

* برگزیدگان گرایش کار و جهاد اقتصادی
رتبه اول: آقای رسول پورپیر علی از استان اصفهان
رتبه دوم: آقای حجت الله عطایی از استان قم
رتبه سوم: آقای مهدی قنواتی از استان تهران

* برگزیدگان گرایش آموزش و پرورش
رتبه اول: آقای ساسان فهیمی از استان خراسان رضوی (شاغل در آموزش و پرورش سیاهکل)
رتبه دوم: آقای احمد رضا کریمی از استان تهران
رتبه سوم: آقای محمد گلچین از استان گیلان

* برگزیدگان بخش دانش آموزی
تقدیر شده اصلی: خانم ساینا یوسفی از استان البرز
برگزیدگان:
آقای امیر حسین مصباحی نیا از استان قم
خانم سارا فرجوند از استان کردستان
خانم مهشید گوهرچین از استان گیلان
خانم زهرا گرامی از استان کهکیلویه و بویر احمد
آقای عرفان غزنینی از شهر قدس ( استان البرز)

* برگزیدگان زنگ هنر ( با مشارکت مؤسسه فرهنگی صبا)
رتبه اول: آقای ساسان فهیمی از استان خراسان رضوی
رتبه دوم: آقای محمد گلچین از استان گیلان
رتبه سوم به طور مشترک: آقای سالار پویان از استان آذربایجان شرقی و آقای مهدی عسگری از استان مرکزی

گفتنی است به جزآثار 17 نفر برگزیده این جشنواره، آثار 292 نفر دیگر از عکاسان که به عنوان عکس‌های مناسب انتخاب شده بود در تالار آیینه مؤسسه فرهنگی صبا به مدت یک هفته در کنار آثار برگزیده به نمایش در آمده و به ازای هر عکس راه یافته به نمایشگاه مبلغ 400 هزار ریال به صاحبان آثار تقدیم شده است.
ضمنا عکس‌های برگزیده و نمایشگاهی این جشنواره ضمن ارائه در «مجموعه عکس رشد هفت» در 31 عنوان مجلات آموزشی رشد و دیگر نشریات وابسته به آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفته و از سوی مرکز آرشیو و اسناد دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در اختیار متقاضیان حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد.

تاریخ خبر: ۱۹ مهر ۱۳۹۱

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.