مسئولان نسبت به طرح های معارض با سند تحول بنیادین هوشیار باشند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در سخنان قبل از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت به تنهایی نمی تواند در اجرای این سند موفق شود بلکه همه جریان فرهنگی و دستگاه های اجرایی کشور باید از آن پشتیبانی کنند و در این میان خانواده ها نیز وارد عمل شوند.
وی که به مناسبت چهارم اسفند ماه روز تربیت اسلامی سخن می گفت، تصریح کرد: شاید افرادی که روزی قصد داشتند سند 2030 در آموزش و پرورش عملیاتی شود نیت سوء نداشتند اما در هر صورت اجرای آن، امکانات دستگاه تعلیم و تربیت را مخدوش می کرد و باعث می شد تمام توانایی این دستگاه در خدمت تعلیم و ترببیت اسلامی قرار نگیرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما کشور مستقلی هستیم با پیشینه فرهنگی و آموزشی و اگر امروز کتاب های دستگاه تعلیم و تربیت فرآوری و به روز شود می تواند علاوه بر پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی داخل کشور، برای جوامع دیگر نیز معتبر باشد.
محمدیان اضافه کرد: از روز اول که موضوع سند تحول بنیادین نظام آموزشی بر پایه و مدار اسلامی مطرح شد، مخالفانی داشت و به هنگام تدوین این سند سلطنت طلبان، تفکر لیبرال دموکراسی و کسانی که اسلام بدون حکومت را می خواستند، مخالف آن بودند زیرا تمایل داشتند آموزش و پرورش بدون قاعده و نظم اداره شود.
وی یادآورشد: اکنون که سند تحول بنیادین نظام آموزشی با تایید و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش روی ما قرار دارد همه موظف به اجرای آن هستیم اما در این میان موانعی وجود دارد که یکی از این موانع آن است که بر سند، حکم تحریف جاری کرده، گذاره های سند را مخدوش و آنچه بر مبنای نظریه اسلامی تعلیم و تربیت اتفاق افتاده را جابجا کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه گاه این مخالفت و ممانعت از نوع تضعیف است به این معنا که یک بخشی از سند اجرایی شود یا خیر، بیان داشت: این در حالیست که نظام تعلیم و تربیت یکپارچه است و معلم، برنامه درسی، فضا، تجهیزات، قوانین و مقررات و همکاری خانواده ها در کنار هم یک حرکت معنادار را جهت می دهند.
محمدیان ادامه داد: اگر کاری کنیم که محتوای درسی آماده شود اما معلم تربیت نشود، اگر معلم را تربیت کنیم اما منبع و محتوای برنامه درسی ما درست نشود و اگر هر دوی این ها درست باشد اما همکاری خانه و مدرسه نباشد اهداف سند ناقص می ماند و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری بر اجرای بند بند سند تاکید دارند.
وی تصریح کرد: اما خطر سوم در اجرای سند تحول بنیادین، تحمیل مواردی بر سند است به این معنا که موضوعاتی که به ظاهر خوب هستند اما در سند پیش بینی نشده، را تحمیل کنند که در این میان گاه شعارهای بیگانه نیز وارد می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر صیانت از دستاوردهای تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: با وجود تمامی کاستی ها، قدم های بزرگی برداشته شده به گونه ای که امروز دشمن از این قدم های بزرگ می هراسد و به همین خاطر است که تلاش دارد آموزش و پرورش رسمی کشور را بی اعتبار کند.
محمدیان با یادآوری این مطلب که مقام معظم در اردیبهشت ماه امسال فرمودند «برخی می خواهند آموزش و پرورش از چشم ها بیافتد»، اضافه کرد: برخی به نام اینکه آموزش و پرورش ایدئولوژیک و ناکارآمد است عنوان می کنند که بچه های ما به خوبی تربیت نمی شوند که البته شاید برخی از این سخنان بدون غرض روزی باشد اما مجموعه این اظهارات همانند یک پازل عمل می کند تا آموزش و پرورش از چشم ها بیافتد.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش حافظ ملیت، یکپارچگی ملی و نظام سیاسی ما است و امروز دانش آموزان ما در آموزش و پرورش ملت واحد ایرانی را تجربه می کنند و در دورترین نقطه کشور، پرچم جمهوری اسلامی ایران در برابر مدارس به اهتزاز در می آید و این نظام آموزشی، دستگاه نظام ساز، ملت ساز و دولت ساز است به همین جهت باید از این دستگاه صیانت کرد.

* جهت، روش و هدف تربیت اسلامی را از دیگر تربیت ها متمایز می کند
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تربیت را یکی از مباحث اصلی انبیاء الهی برشمرد و اظهار داشت: خداوند متعال این رسالت را با بعثت انبیا بر عهده آنها گذاشت و پیامبران نیز انسان ها را در مسیر دعوت به خداوند متعال، تربیت کردند.
محمدیان با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) که فرمودند «هر کس کودکی را تربیت کند که قائل به لا اله الا الله باشد خداوند متعال روز قیامت از چنین شخصی حسابرسی نمی کند»، در خصوص تفاوت تعلیم و تربیت اسلامی با سایر تربیت ها اظهار داشت: معمولا تربیت را به شکوفایی استعداهای باطنی تعریف کرده اند به این معنا که انسان بتواند با تربیت، توانایی و استعدادهای درونی خود را به ظهور و فعلیت برساند اما برای این کار روش های متنوعی در پیش گرفته می شود.
وی ادامه داد: در تمامی جوامع برای تربیت انسان ها اقداماتی انجام می شود اما روش آنها با روش تربیت اسلامی متفاوت است و آنچه که ما را به واسطه تربیت اسلامی ممتاز می کند جهت، روش و هدف تربیت است.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: خودشکوفایی و رشد استعدادهای جسمی، بدنی، فکری و هنری در همه جوامع وجود دارد اما آنچه که در تربیت اسلامی مهم است آنکه در نگاه اسلامی باید هدف تربیت، قائل به توحید خداوند متعال نمود پیدا کند و روش و جهت تربیت آن چیزی باشد که خداوند فرموده و اولیا الهی مورد تاکید قرار داده اند.
محمدیان با بیان اینکه تربیت اسلامی اسوه محور و نگاه به الگوها است، گفت: الگو مداری یکی از بحث های جدی در تربیت اسلامی است به همین خاطر والدین باید الگوی زندگی فرزندان خود باشند و به والدین توصیه می شود نسبت به تعلیم و تربیت فرزندان خود مسئول بوده و زندگی آنها صرفا آرزوی خوب تربیت کردن بچه ها نباشد زیرا بچه های ما آنچنانکه ما آرزو می کنیم بزرگ نمی شوند بلکه آنگونه بزرگ می شوند که ما زندگی می کنیم.
وی یادآورشد: اگر ما در زندگی خود حلال و حرام، نظم و انضباط و پایبندی به ارزش های دینی و اعتقادی را مراعات کنیم فرزندان ما هم اینگونه خواهند بود وگرنه اگر صرفا به بچه ها توصیه خوب بودن، یا اول وقت نماز خواندن و یا انجام کار خیر داشته باشیم اما خود ما این چنین نباشیم، تاثیرپذیری چندانی نخواهد داشت.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به هماهنگی بین «خانه و مدرسه» و «رسانه و خانه» اشاره کرد و اظهار داشت: امروز با انواع تربیت و پیام های تربیتی متنوعی مواجه هستیم گاه در مدرسه یک ارزش هایی را تعریف می کنیم که در منزل تعقیب نمی شود و گاه در منازل ارزش هایی بیان می شود که مدرسه آن را تقویت نمی کند و گاه مدرسه و منزل چیزی را می گویند که در رسانه های جمعی آن مطلب مورد تاکید و تایید قرار نمی گیرد.
محمدیان اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی در خانه و مدرسه به ساده زیستی، اسراف نکردن، دارا بودن وفای به عهد توجه و تاکید شود اما در رسانه ها، فیلم هایی نشان داده شود که به تجمل پرداخته و گاه به جای وفاداری، خیانت و دلهره و اضطراب نمایش داده می شود، فرزندان ما نتایج خوبی نخواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که در روش ها تجدید نظر کنیم نمونه الگویی ما می تواند زندگی حضرت زهرا (س) باشد که ایشان نمی فرمودند فرزندم به فکر همسایه باش، به داد فقرا برس و به فکر محرومان باش بلکه ایشان در زندگی خود همه اینها را به عمل نشان می دادند.

تاریخ خبر: 
جمعه, 4 اسفند, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.