دست یابی به مراتبی از حیات طیبه عالی ترین هدف تربیت در جمهوری اسلامی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان در دیدار با جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و آموزش خارجی که عصر روز سه شنبه انجام شد، اظهار کرد: خوشحالم از اینکه در این ماه مبارک(شعبان المعظم) و در آستانه ماه مبارک رمضان خداوند منان

توفیق دیدار با شما را نصیبم کرد. دو ماه رجب و شعبان مقدمه ورود به ماه رمضان است که در روایات از آن به نام ماه «امت» نام برده شده است. (ماه رجب، ماه خداست. ماه شعبان، ماه پیامبر(ص) است و ماه رمضان، ماه بندگان خداست). در این دوماه آماده می شویم تا وارد ماه مبارک رمضان شویم.

وی با اشاره به روایتی اضافه کرد: ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند و ماه برکت است. من از شما التماس دعا دارم.

دکتر محمدیان با اشاره به حدیث شریف "انما بعثت معلما"، شغل معلمی را از شریف ترین مشاغل بر شمرد تا جائی که خداوند و پیامبرانش نیز به معلم بودن خود افتخار می کردند.

وی تفکر را نوعی عبادت توصیف و به استناد روایتی افزود: یک ساعت تفکر بهتر از عبادت یک سال و در روایتی دیگر معادل 70 سال عبادت «"تفکرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین ...» توصیف شده است.

دکتر محمدیان در بخش دوم سخنان خود به معرفی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ماموریت های آن پرداخت.

وی اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یکی از سازمان های وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که علاوه بر برنامه ریزی تولید، چاپ و توزیع سالانه قریب 1200 عنوان کتاب با تیراژ 130 میلیون جلد مربوط به 12 سال تحصیلی(از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه وپیشدانشگاه) را بر عهده دارد.

معاون پژوهش وزارت آموزش و پرورش ضمن معرفی آقایان دکتر محمود امانی تهرانی به عنوان مدیرکل دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری، آقای مهندس دوراندیش به عنوان مدیرکل دفتر تالیف کتب فنی-حرفه ای و کاردانش. آقای ناصری به عنوان مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی که مسئولیت تولید قریب 40 میلیون مجلات رشد برای سطوح مختلف دانش آموزی، معلمی و اولیاء را عهده دارمی باشند و سرکار خانم نیک روش مدیر کل دفتر نظارت بر چاپ و توزیع کتب درسی، اضافه کرد: خانم دکتر رمضانی معاون آقای امانی در جلسه حضور دارند. آقای محمدی نیز به عنوان مشاور و رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انجام وظیفه می نمایند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ها تولید محتوای الکترونیک هم داریم که در بستر شبکه ملی رشد در اختیار مخاطبان اعم از معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیای آنان به نشانی www.roshd.ir قرار می گیرد.

دکتر محمدیان تصریح کرد: کتابهای درسی ما بر اساس یک برنامه که به آن برنامه درسی ملی گفته می شود تولید می شود که خود یکی از زیر نظام های سند تحول آموزش و پرورش کشور است که در آن هدف اصلی دست یابی به مراتبی از حیات طیبه به عنوان هدف اصلی بیان شده است.

الگوی هدف گذاری، چارچوب مفهومی منسجم و یک پارچه ای است که در تدوین اهداف در سطوح گوناگون، راهنمای عمل برنامه ریزان و مجریان قرار می گیرد و شامل پنج عنصرعلم، ایمان، عمل، اخلاق و چهارعرصه ارتباط متربی با؛ خدا، خود، خلق (انسان ها) و خلقت (طبیعت) است .

این پنج عنصر در چهار عرصه ی نام برده شده در یازده حوزه یادگیری :1- تفکر و حکمت 2- قرآن و معارف 3- زبان و ادبیات فارسی 4- فرهنگ و هنر 5- کار و فناوری 6- سلامت و تربیت بدنی 7- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 8- ریاضیات 9- علوم تجربی 10- زبان های خارجی و 11- آداب و مهارت های زندگی، بستر اصلی برای تسهیل فرایند تعلیم و تربیت ،برای دست یابی به اهداف برنامه درسی ملی را میسر می سازد.

وی افزود: رویکرد ما در این برنامه مبتنی برشکوفایی فطرت است که وجه ممیزه انسان از سایر موجودات زنده است.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 27 ارديبهشت, 1396

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.