مثبت نبودن نگاه فرهنگی به آموزش های مهارتی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفدهمین مرحله سازمان یک روز با درهای باز ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید رجائی با حضور محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صبح روز یکشنبه در این سازمان برگزار شد.
در این مراسم محمدیان با اشاره به اینکه سازمان پژوهش عهده دار برنامه ریزی و تدوین برنامه‌های آموزش و پرورش است، عنوان کرد: دوره 9 ساله آموزشی از اول ابتدایی تا پایان متوسطه اول دوره عمومی، اجباری و رایگان است اما دوره دوم آموزشی که شامل آموزش‌های فنی و مهارتی بوده رایگان اما غیر اجباری است که در واقع چنانچه ممانعت از تحصیل در دوره نه ساله اول انجام شود تخلف بوده اما در دوره دوم تحصیلی چنین شرایطی نداریم.
وی ادامه داد: البته با این وجود هنوز برخی از افراد واجد تعلیم تحت پوشش قرار نگرفته‌اند ولی نسبت این افراد در مقایسه با دوران پیش از انقلاب از 54 درصد به 94 درصد ارتقا پیدا کرده است.
محمدیان با اشاره به اینکه در دوره دوم باید ماندگاری افراد در مدارس را به 95 درصد برسانیم، بیان کرد: البته اکنون با این هدف فاصله داریم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در دوره متوسطه دانش آموزان برای تحصیلات دانشگاهی و یا بازار کار آماده می‌شوند و دوره ‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش از مواردی است که می‌تواند در ورود افراد به بازار کار تاثیر مثبتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش از امسال سه ساله شده گفت: پس از طی کردن این دوران امکان تحصیل در دانشگاه برای این افراد وجود دارد، اما در حوزه آموزش‌های مهارتی با سه مشکل عمده روبرو هستیم.
محمدیان ادامه داد: نگاه فرهنگی به آموزش‌های فنی و مهارتی مثبت نیست در حالی که آینده شغلی برای این دانش آموزان نسبت به دانش آموزان دوره نظری بهتر بوده و امیدواریم به نوعی فعالیت داشته باشیم که روند شرکت در هنرستان‌ها به بیش از 50 درصد پوشش تحصیلی برسد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: از دیگر مشکلات وجود نداشتن آمایش سرزمینی است یعنی نیاز سنجی برای رشته‌ها انجام نمی‌شود و نمی‌دانیم در کدام رشته به نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم در حالی که باید آینده شغلی کشور را رصد کرده و بر این اساس رشته‌ها مشخص شود، البته دستگاه مسئول نهادهای به جز آموزش و پرورش هستند.
محمدیان افزود: از نظر تجهیزات و نیروی انسانی نیز دچار مشکلاتی هستیم و بخشی از هنرستان‌ها تجهیزات مورد نیاز را ندارند در واقع صنعت برای رفع نیاز آینده به کمک هنرستان‌ها و دانشگا‌ه‌های فنی نمی‌آید علاوه بر این موضوع نیروی انسانی نیز با مشکلاتی همراه است و با کمبود هنرآموز مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هنرستان‌ها باید ناظر به نیازهای بازار کار باشد، گفت: این نیازها به روز آوری نشده تا ویژگی‌های شغلی و تعداد مجموع مشاغل مشخص شود، اما سازمان پژوهش خود را موظف دانسته تا بر اساس شواهد و امکانات موجود برخی نیازهای شغلی کشور شناخته و بر این اساس برنامه‌های خود را در نظر بگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، عنوان با توجه به اینکه تکنولوژی بسیار سریع تغییر می‌کند در نتیجه باید در هنرستان‌ها آموزش‌های عمومی شکل گیرد تا مبتنی بر این تغییرات افراد تحت آموزش امکان فعالیت داشته باشند.
محمدیان با بیان اینکه لازمه این نوع آموزش‌ها همکاری سازمان پژوهش با دانشگاه‌های متولی آموزش های فنی حرفه‌ای همچون دانشگاه شهید رجائی است، بیان کرد: علاوه بر نیاز سنجی شروع برنامه ریزی‌ها باید بعد از اجرای برنامه‌های درسی این همراهی وجود داشته باشد تا آنچه تربیت کردیم در مسیر صحیح به کار گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه به موضوع کار آفرینی در کتاب‌های درسی در تمام مقاطع تحصیلی توجه شده، گفت: باید در مدارس رویکرد مهارت‌های فنی و همچنین مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته و آموزش‌های بر این اساس ارائه شود.

آمادگی سازمان پژوهش برای کمک به ایده مدارس تجربی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اساسا برنامه درسی در کشور خاص‌گاه ایرانی اسلامی دارد، گفت: بر این اساس و با توجه به نیازهای بومی برای رقابت در عرصه‌های جهانی آماده می‌شویم و در این راستا به دنبال پاسخ به نیازهای بازار کار نیز هستیم.
وی افزود: اکنون ارتباط صنعت با دانشگاه و مدرسه مشکل دارد در نتیجه اهداف عملیاتی نمی‌شود و باید در جهت حل این مشکل گام بردارید.
محمدیان به ایده مدارس و یا هنرستا‌ن‌های تجربی وابسته به دانشگاه‌ اشاره داشت و عنوان کرد: آمادگی کمک به چنین طرح‌های را داریم که در این راستا می‌توان مدل‌های آموزشی را ارائه کرد.
وی ادامه داد: مدیران صنعتی کمک به آموزش پرورش را نه تنها سرمایه گذاری نمی‌داند، بلکه آن را هزینه تلقی می‌کنند، اما لازم است تا آموزش‌های عمومی داده شود که با تغییر هر روزه تکنولوژی مشاغل مختلف کارایی خود را از دست ندهند.

کنکور تهدیدی جدی برای اهداف تربیتی
محمدیان با بیان اینکه در کشور به دنبال تحقق اهداف در راستای چشم انداز 1404 هستیم، اظهار داشت: البته در این میان سند 2030 نیز مطرح شده که لازم اجرا نیست اما در مواردی اهدافی مشترک با چشم انداز 1404 داشته که در این راستا حرکت می‌کنیم.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش فرهنگ ساز است و در سازمان پژوهش داده‌های آموزشی و پرورشی در بستر فرهنگی به ثمرات تربیتی تبدیل می‌شود و التزام سازمان پژوهش نیز همین هدف است، البته باید عنصر تربیتی در تمام رشته‌ها وارد شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: قول کنکور خطر و تهدیدی جدی برای اهداف تربیتی در تمامی مقاطع تحصیلی بوده و برای مواجه با این فقط سازمان پژوهش راه گشا نیست.
محمدیان با بیان اینکه تست زنی تجارتی پرسود تلقی می شود،گفت: علاوه بر این مساله برای والدین به گونه ای فرهنگ سازی شده تا ملاک عملکرد دانش آموز را قبولی در کنکور می دانند و حتی در برخی مدارس ساعت های آموزشی را برای تحقق این هدف افزایش می دهند.

تغییر حجم کتاب های درسی نیاز به پژوهش دارد
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه حجم کتاب های درسی محل اختلاف میان معلمان و این سازمان بوده، اظهار داشت: برای بازنگری این مساله نیاز به پروژه های پژوهشی داریم البته بخشی از این ادعا ناشی از روش های تدریس است.
وی با اشاره به اینکه به معلم های آینده امید زیادی داریم، بیان کرد: دانشجومعلمان می توانند در آینده بخشی از آموزش ها در فضای مجازی را نیز به کار گیرند.

تاریخ خبر: 
دوشنبه, 29 آذر, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.