احتمال اشتباه در جریان <هدایت تحصیلی> را می‌ پذیریم

روزنامه ایران: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: آموزش و پرورش باید بازوی مشورتی باشد؛ البته ما هم اشتباه هایی که در جریان هدایت تحصیلی پیش آمده را می‌پذیریم، آموزش و پرورش باید راه را خوب نشان می‌داد. ما پیشنهاد کرده بودیم به جای نمره نهایی دانش‌آموزان، معدل کتبی آنها را در نظر بگیرند تا هدایت تحصیلی درست انجام شود که این اقدام را نپذیرفتند.
این بخشی از صحبت‌های حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری روز گذشته‌اش بود. وی با اشاره به اینکه باید هدایت تحصیلی در آینده اصلاح شود و شاهد توزیع متوازن باشیم، اگر این کار را نکنیم، آموزش‌های عمومی متوسطه دوم بی‌معنا می‌شود، تأکید کرد: 4 عامل استعداد، رغبت، نیاز و امکانات باید با یکدیگر جمع شوند تا به انتخاب رشته تحصیلی بینجامند، متأسفانه امسال فضای بیرونی را بد طراحی کرده‌اند و دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش را سرکوب کرده‌اند، هیچ‌کس حق ندارد چنین کاری انجام دهد. از سوی دیگر برخی خانواده‌ها نیز گرفتار چشم و هم چشمی هستند. ‌در برخی موارد، برخی افراد و رسانه‌ها، مصالح ملی را فدای خوشایندهای دیگران می‌کنند. باید اکنون از اقتصاد مقاومتی سخن بگوییم و فرزندانمان را به سمتی هدایت کنیم که موجب قوام کشور شوند. محمدیان درباره آمار قبولی داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی نیز گفت : 860 هزار و 437 نفر داوطلب کنکور سراسری بودند که حدود 600 هزار نفر آنها در رشته تجربی شرکت کرده بودند که از این تعداد تنها 53 هزار نفر در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و مابقی به دانشگاه نمی‌روند و این هدر رفت منابع است اما به تعداد داوطلبان، صندلی خالی در دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف داریم.
وی تأکید کرد: برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ چهار کتاب جدید خواهیم داشت. از جمله کتاب «انسان و سلامت» که در آن نیازهای بلوغ و جوانی پاسخ داده خواهد شد. در برنامه‌ریزی دوره تحصیلی علاوه بر اینکه از دوره ابتدایی، آموزش عمومی‌ـ تلفیقی اجباری و رایگان است، از پایه دهم چند شاخه تحصیلی خواهیم داشت. در رویکرد جدید آموزش و پرورش، بحث تئوری و حافظه‌محوری دیگر وجود ندارد و رویکرد ما در حوزه تفکر و حکمت است.
حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه چهار عنوان درسی جدید در شاخه نظری و عمومی برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت، گفت: انسان و محیط‌ زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت از محتواهای جدیدی هستند که وارد نظام تعلیم و تربیت شده‌اند.
وی به محتوای «کتاب انسان و سلامت» اشاره کرد و گفت: این کتاب نیاز ۱۵ تا ۱۸ سالگی دانش‌آموزان را پاسخ می‌دهد و تبعات آن را در دوران ازدواج خواهیم دید.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 26 مرداد, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.